نسخه چاپی

هر وقت كه نیاز باشد در مذاكرات می‌مانیم تا كار تمام شود

كدام سفره هفت سین میزبان تیم مذاكره كننده است؟

عکس خبري -کدام سفره هفت سين ميزبان تيم مذاکره کننده است؟

هتل بوغیواژ پالاس لوزان سوئیس به مناسبت سال نو ایرانی، میزی را با هفت‌سین ایرانی تزئین كرده است.

به گزارش نما ،پنجمين روز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا و نیز 1+5 در شهر لوزان در حالي امروز از ساعت 12 به وقت تهران آغاز مي شود که احتمالات بسیاری درباره رسیدن به تفاهم شفاهی مشترک برای ورود به مرحله تدوین توافق تا روز جمعه یا تا قبل از سوم فروردین، مطرح شده است.

سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پایان چهارمین روز مذاکرات و پنجمین دور مذاکرات ظریف و کری، به خبرنگاران گفته است كه تا هر وقت که نیاز باشد در مذاکرات می‌مانیم تا کار تمام شود».

ظريف نيز روز گذشته همين مطلب را بيان كرد اما گفته بود كه فعلا لزومي براي حضور وزراي خارجه كشورها وجود ندارد.

منابع‌ آگاه مي گويند: اگر روند مذاكرات و بحث‌ها خوب پیش رود و هيات ايراني به این جمع‌بندی برسد که امکان رسیدن به مرحله‌ آغاز تدوين متن توافق نهايي وجود دارد، هيات ايراني آمادگي دارد چند روز بیشتر مذاکرات را ادامه دهد.

همچنین برخی منابع مي گويند كه تكليف مسائل فنی و به تبع آن سیاسی، تا پایان امروز (پنجشنبه) روشن خواهد شد.

اين منابع اعلام می‌کنند که مذاکرات تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و چنانچه ضرورت داشته باشد و مسیر تفاهم روشن باشد، هیأت ایرانی آمادگی دارد تا به مذاکرات برای چند روز دیگر هم ادامه دهد و نوروز و فرارسیدن سال جدید شمسی، مانع این کار نیست.

از اين رو، برخی منابع، از ادامه مذاکرات تا ظهر جمعه خبر می‌دهند و برخی دیگر تا پایان یکشنبه آینده. اين بدان معناست كه تيم هاي مذاكره كننده در بازي «زمان» نمي خواهند ابتكار عمل در مذاكرات را از دست بدهند.

در همين حال سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا شب گذشته به برخي خبرنگاران غربي گفته بود كه كري 22 تا 24 مارس در واشينگتن براي ديدار با مقامات افغان به سر مي برد و پس از آن مي تواند به شهر لوزان بازگردد.

به گفته علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ايران كه تاكنون بيش از 13 بار با ارنست جفري مونيز وزير انرژي آمريكا در سه دور مذاكرات سوئيس ديدار كرده است، 90 درصد موضوعات فني حل شده و يك موضوع بسيار مهم اختلافي باقيمانده است.

به نوشته المانيتور تهران پيشنهادي را درباره اين موضوع اختلافي به آمريكا ارائه كرده كه هيات آمريكايي در حال بررسي آن است.

موضوع تحقيق و توسعه و نيز تاسيسات فردو موضوع مهم اختلافي دو طرف است كه آمریکایی‌ها معتقدند در این سایت نباید غنی‌سازی اورانيوم انجام شود اما ایران به استناد توافق ژنو که غنی‌سازی را برای ایران پذیرفته، معتقد است که می‌تواند و باید در مکان‌های حال حاضر خود که غنی‌سازی انجام داده و می‌دهد، در طول اجرای توافق جامع را نیز ادامه دهد.

تهران بنا دارد حداقل يك هزار سانتريفيوژ خود را كه غني سازي مي كند، در فردو داشته باشد.

حالا هتل بوغیواژ پالاس لوزان سوئيس به مناسبت سال نو ایرانی، میزی را با هفت‌سین ايراني تزئین كرده است. بايد ديد هيات ايراني سال نو خود را در اين شهر خواهد گذراند يا آنكه به تهران بازمي گردد و هفته آينده مذاكرات را ادامه مي دهد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...