نسخه چاپی

امیر مهدی زاده درخشان ترین چهره كاراته كای سال 93 در گفتگو با نما:

سال گذشته بهترین سال ورزشی‌ام بود/مدالم را تقدیم همه بسیجی‌ها و رهبر كشورم كردم

عکس خبري -سال گذشته بهترين سال ورزشي‌ام بود/مدالم را تقديم همه بسيجي‌ها و رهبر کشورم کردم

قولی كه به خودم داده بودم را عملی كردم و مدالم را به رهبرم هدیه دادم. با وجودی كه بیش از دو سال از این موضوع می‌گذرد هنوز هم به این عمل خود افتخار می‌كنم.

به گزارش نما ،یکی از کاراتهکاهای موفق سال گذشته ایران امیر مهدی زاده است. او در تورنمتهای بینالمللی که شرکت کرد توانست نتایج بسیار درخشانی را بگیرد. مهدی زاده که اولین مدال طلای جهانی خود را تقدیم رهبر انقلاب کرد به این حرکت خود افتخار میکند و امیدوار است در سالهای بعد نیز بتواند برای ایران مدالهای خوشرنگی را کسب کند.

 در خصوص اهدای مدال طلایت به رهبر معظم انقلاب چه حسی داری؟
به خاطر گذراندن خدمت سربازی دو فصل برای تیم بسیج مبارزه کردم و همانجا تصمیم گرفتم اگر در مسابقات جهانی موفق شدم قهرمان شوم، مدال طلایم را به پاس زحماتی که بسیجی‌ها برایم کشیده بودند تقدیم همه بسیجی‌ها و رهبر کشورم بکنم. بعد از اینکه به این مهم دست یافتم قولی که به خودم داده بودم را عملی کردم و مدالم را به رهبرم هدیه دادم. با وجودی که بیش از دو سال از این موضوع می‌گذرد هنوز هم به این عمل خود افتخار می‌کنم.

از عملکرد خود در سال 93 رضایت داری یا خیر؟
 معتقدم که سال گذشته بهترین سال ورزشی‌ام بود و نتایجی که در مسابقات متعدد جهانی گرفتم به سختی قابل تکرار است. در ابتدای سال موفق شدم در مسابقات دانشجویان جهان، قهرمان شوم. بعد از آن در رقابت‌های کاراته‌وان ژاپن به مدال طلا رسیدم. در بازی‌های آسیایی اینچئون هم مدال ارزشمند طلا را برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آوردم. در مسابقات جهانی آلمان هم مشکلاتی که در سفر به آلمان پیش می‌آمد باعث شد سوم شوم و دومین مدال جهانی‌ام را کسب کنم.

دیگر کاراته کاهای ما چطور؟
تیم ملی توانست در کومیته تیمی برای نخستین بار قهرمان جهان شود که این نتیجه فوق‌العاده نشان دهنده آن است که کاراته‌کاران ایران به بلوغ فنی بالایی رسیده‌اند. نسل فعلی تیم ملی حداقل تا 5 سال آینده می‌تواند نام ایران را در تمامی رقابت‌ها جزو مدعیان اصلی قهرمانی جهان نگه دارند چرا که میانگین سنی ما زیر 25 سال است و تمامی بچه‌ها با کوله‌باری از تجربه در تیم ملی حاضر هستند. البته به شرطی که از ما حمایت شود و امکانات مورد نیازمان را به ما بدهند.

درباره پشتوانه‌سازی نسل فعلی چه قدمهایی برداشتیم؟
تا زمانی که تیم ملی بزرگسالان به موفقیت‌های خود ادامه دهد در تمامی رده‌های سنی شاهد پیشرفت خواهیم بود چرا که آنها کاراته‌کاران آینده ایران هستند و دوست دارند جای قهرمانان فعلی کشورشان را بگیرند. آنها خودشان با ذوق و شوق فراوان تمرین می‌کنند تا هر چه زودتر خود را به تیم ملی بزرگسالان برسانند. برگزاری اردوهای رده‌های سنی پایین‌تر کمک می‌کند تا همان مسیر قهرمانی حفظ شود و شاکله اصلی تیم‌های ملی کاراته ایران دست نخورد. با ادامه این روند پشتوانه‌سازی لازم در تمامی اوزان تیم ملی انجام می‌شود و اگر در وزنی نفر اول آسیب دید بلافاصله نفر دوم جانشین آن فرد می‌شود. البته الان نیز همین‌طور است. بین نفرات اول تا سوم تیم ملی در تمامی اوزان فاصله آنچنانی نیست و دست سرمربی تیم برای انتخاب نفر جایگزین بسته نیست.

فکری به حال دوران بازنشستگی کردی؟
 به نظرم بهتر است مسئولان قانونی را برای ورزشکاران حرفه‌ای وضع کنند که آنها فرقی با یک کارمند دولت یا فردی نظامی نداشته باشند. امثال بنده تمامی وقت خود را روز به تمرین می‌گذرانند و زمانی که دوران ورزشی‌مان به اتمام می‌رسد بلاتکلیف می‌شویم. برای آنکه در بلاتکلیفی باقی نمانیم شرایطی فراهم شود که در ارگانی مشغول به کار شویم.

این موضوع چه کمکی به بهبود کار شما می کند؟
با تصویب چنین قانونی تمامی ورزشکاران بدون استرس به ورزش خود می‌پردازند و از مسیر قهرمانی متوالی خارج نمی‌شوند اما ورزشکارانی مثل من که این همه تلاش کردیم تا برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم وقتی آینده شغلی نامشخصی داریم، نمی‌توانیم با تمرکز کافی در مسابقاتی که داریم به میدان برویم. تمامی ما در کنار ورزش‌مان زندگی داریم که اگر تکلیف آن مشخص نشود ناخواسته از آمادگی  100 درصد خارج می‌شویم. مگر تعداد قهرمانان ورزش ما چند نفر است که مسئولان تا به حال چنین قانونی را تعیین نکرده‌اند؟ امیدوارم هر چه زودتر به این مشکل رسیدگی لازم شود.

با  کادر جدید تیم ملی کاراته راحت هستی و فکر می کنی موفق بشوند؟
مطمئنا کادری که آمده در مسابقاتی که پیش رو دارد موفق خواهد بود. من هم به عنوان یک سرباز در خدمت‌شان هستم و ایمان دارم که با آرامشی که آنها به من می‌دهند، خواهم توانست نتایج درخشانی را برای کشورم به دست اورم.

مطلع شدم هر روز تمرین می کنی دلیل این موضوع چیست؟
 وقتی هر روز تمرین می‌کنم خیالم راحت است که در بهتریم وضعیت در تمرینات تیم ملی شرکت خواهم کرد. سعی می‌کنم با حفظ شرایط ایده‌آلم، شهریور ماه در مسابقات آسیایی بتوانیم از عنوان قهرمانی‌ دوره قبل دفاع کنیم. این رقابت‌ها در ژاپن برگزار می‌شود و با توجه به اینکه ژاپنی ها نسبت به سال گذشته بسیار آماده‌تر هستند رسیدن به قهرمانی بسیار سخت است. هر چند کسب مقام نخست جهان در کشوری که مهد ورزش کاراته است، حلاوت خاصی دارد.

صحبت آخر؟
 قرارادادهای ورزشکاران کاراته با تیم‌های‌شان خیلی کم است. جالب است بدانید برخی کاراته‌کاها به صورت رایگان برای تیم‌شان مبارزه می‌کنند و تنها دو تیم به نفرات خود پول می‌دهد. امیدوارم با حمایت اسپانسرها در سال‌های آینده شرایط رقابت‌های لیگ بهتر شود و این مسابقات تعطیل نشود که در این میان کاراته ایران ضرر می‌کند.

۱۳۹۴/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...