نسخه چاپی

ایران دارنده نخستین گاز جهان شد

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینكه در شرایط فعلی ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است،گفت: مصرف گاز در چند سال آینده حداكثر تا سال ٢٠٣٥ میلادی معادل كل سهم سایر انرژی در جهان است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، سياست انرژي كشور براساس بهره گيري هر چه بيشتر از منابع گاز طبيعي و افزايش سهم گاز در سبد مصرفي حامل‌هاي انرژي از طريق توسعه ظرفيت توليد، توسعه شبكه‌هاي انتقال و گازرساني و نيز ارتقاي جايگاه ايران در صادرات گاز به بازارهاي بين‌المللي شكل گرفته است تا از اين رهگذر، صرفه‌جويي اساسي در مصرف نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي مايع كه مي‌تواند درآمدهاي صادراتي كشور را افزايش دهد، حاصل شود.

شركت ملي گاز ايران به عنوان يكي از شركت‌هاي معتبر در عرصه فعاليت‌هاي مربوط به صنعت گاز در جهان، علاوه بر فعاليت‌هاي داخلي و تامين سوخت صنايع، نيروگاه‌هها و بخش‌هاي خانگي، تجاري، در ابعاد بين‌المللي نيز داراي تحركات وسيعي شده و برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي براي تامين بخش عمده‌اي از ارز مورد نياز كشور از طريق صادرات و نيز سرمايه گذاري جهت رشد اين صنعت داشته است.

رونق اقتصاد جهان؛ نيازمند منابع انرژي است و مطالعات مختلف نشان مي‌دهد منابع هيدروکربوري تا سال ۲۰۵۰ همچنان به عنوان عمده‌ترين منابع تأمين انرژي باقي خواهند ماند. بررسي روند اين منابع و توزيع جغرافيايي آنها نشان مي‌دهد تا افق ۲۰۲۵ ميلادي تنها پنج کشور حوزه خليج فارس شامل جمهوري اسلامي ايران،عربستان سعودي، کويت، عراق و امارات متحده عربي به عنوان عمده ترين توليدکنندگان نفت و کشورهاي ايران؛ روسيه، قطر، عربستان سعودي؛ و امارات متحده عربي پنج توليدکننده اصلي گاز در آن زمان خواهند بود.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه، تولید گاز در کشور یک روند صعودی داشته اما ویژه ترین سال در طول تاریخ صنعت گاز، سال ١٣٩٣ بوده است، تصریح کرد: در طول تاریخ سابقه نداشته که شرکت گاز بتواند در طول یکسال ١٠٠ میلیون متر مکعب بر تولید گاز روزانه خود اضافه کند.

وی با بیان اینکه، در سال جاری اقدامات متنوعی در حوزه گاز کشور صورت گرفته و در آینده کارهای بزرگتری را انجام خواهیم داد، گفت: هم اکنون در بحث تولید و مصرف حوزه نفت و گاز باید با تامل بسیار استراتژی‌های مناسب در افق ۱۴۰۴ ترسیم شود تا بتوانیم از این نعمت خدادادی به صورت مناسب در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مصرف رو به رشد گاز در جهان، گفت: مصرف گاز می‌تواند در چند سال آینده حداکثر تا سال ۲۰۳۵ میلادی معادل کل سهم سایر انرژی در جهان باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه، قرن بیست و یکم به درستی بعنوان قرن گاز نامگذاری شده است، به سهم ۲۴ درصدی گاز در سبد انرژی جهان اشاره کرد و گفت: در ایران نیز به دلیل مزیت نسبی سهم گاز در سبد انرژی بسیار بالا و حتی در رده نخست قرار گرفته است.

عراقی با اعلام اینکه تا سال ۹۴ و انتقال گاز در کشور در روز ٢٠٠ میلیون متر مکعب افزایش می یابد، اظهار داشت: قرن بیست و یکم به درستی به عنوان قرن گاز نامگذاری شده است و ایران هم به دلیل مزیت نسبی سهم گاز در سبد انرژی بسیار بالا و حتی در رده نخست قرار گرفته است.

وی، مصرف گاز در کشور را ١٨٦ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: با ادامه این روند در سه تا چهار سال آینده میزان مصرف به ٣٣٠ میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر ٤٥ سال گذشته خواهد رسید.

عراقی با اشاره به پنجاه ساله شدن تاسیس شرکت ملی گاز ایران، تبیین کرد: همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز از سال اینده حجم صادرات این انرژی هم افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در طول سه سال آینده تمام شهرها و روستاهای فاقد گاز در کشور که حداکثر دو میلیون خانوار دارند به شبکه گاز کشور متصل خواهند شد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ٦٠ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار شده اند.

عراقی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ٩٥ درصد از شهرها و روستاهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، یادآور شد: هم اکنون٨٠ درصد نیروگاه‌های کشور و به عبارتی ١٥٠ نیروگاه از گاز طبیعی استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت گاز با بیان آنکه، از نظر سند چشم انداز ١٤٠٤ ایران باید سومین تولیدکننده گاز جهان با ٨ تا ١٠ درصد صادرات گاز باشد، خاطرنشان کرد: هم اکنون سهم صادرات گاز ایران در بازار جهانی حدود ١,٥ درصد است در حالی که برای رسیدن به ٨ تا ١٠ درصد نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر در زمینه دانش و فن آوری روز در این حوزه داریم.

۱۳۹۴/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...