نسخه چاپی

تحریم‌ها علیه ایران با گذشت زمان «تعلیق» خواهد شد

عکس خبري -تحريم‌ها عليه ايران با گذشت زمان «تعليق» خواهد شد

آمریكا در اظهارات علنی خود تأكید كرد كه تحریم‌ها علیه ایران با گذشت زمان «تعلیق» خواهد شد و در عین حال چارچوب اقدامات تنبیهی علیه ایران در صورت عهدشكنی این كشور به قوت خود باقی خواهد ماند

گروه ترجمه- روزنامه دیلی‌میل 4 آوریل 2015 (15 فروردین) در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: طی ساعات اعلام رسمی توافق مقدماتی ایران و گروه 1+5 تفاسیر مختلفی درباره آن صورت گرفت. آمریکا در اظهارات علنی خود تأکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران با گذشت زمان «تعلیق» خواهد شد و در عین حال چارچوب اقدامات تنبیهی علیه ایران در صورت عهدشکنی این کشور به قوت خود باقی خواهد ماند؛ اما جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه شب در توییتر خود نوشت، این چیزی نیست که کشورش درباره آن توافق کرده است. ظریف نخست در کنفرانس مطبوعاتی و سپس در صفحه توییتر خود نوشت که تحریم‌ها پایان خواهد یافت.

در ادامه مقاله آمده است: ظریف با تکرار بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 که «آمریکا کاربرد تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با برنامه هسته‌ای را متوقف خواهد کرد»، گفت: «آیا این تدریجی است؟» در پیام توییتری دیگر، ظریف به بخشی دیگر از بیانیه اشاره کرد که مطابق آن «اتحادیه اروپا اجرای تمام تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای را پایان خواهد داد» و سپس با طرح این نکته که محتوای بیانیه هیچ دلالتی بر وجود زمان‌بندی برای برداشته‌شدن تحریم‌ها ندارد، این پرسش را مطرح کرد که آیا مفهوم محتوای این بیانیه چیزی غیر از این است؟ همچنین، وی از آمریکا به‌دلیل انتشار متنی که دربرگیرنده جزئیات توافق است، انتقاد کرد و گفت: «راه‌حل‌ها برای تمام طرف‌ها مطلوب است. نیازی نیست که این متون زودهنگام منتشر شوند». روز پنج‌شنبه پس از پایان گفت‌وگوهای لوزان، وزارت خارجه آمریکا متنی شامل مفاد توافق‌نامه میان ایران و گروه 1+5 را منتشر کرد. براساس این متن، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تنها پس از تأییدیه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره گام‌های کلیدی ایران برداشته خواهند شد و «در صورتی که ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، این تحریم‌ها باز خواهد گشت».

در پایان مقاله آمده است: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی مدعی شد که برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌الملل «در صورت پایبندی ایران به توافق‌نامه برداشته خواهند شد». اوباما با متذکرشدن این نکته که سایر تحریم‌ها علیه ایران به‌دلیل فعالیت‌های تروریستی، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی بالستیک این کشور به قوت خود باقی است، گفت: «در صورتی که ایران توافق‌نامه را نقض کند، تحریم‌ها بازگردانده خواهند شد». اظهارات آمریکا در پرتو ادعاهای مکرر ظریف مطرح شد که گفته بود، تحریم‌ها پایان خواهند یافت. وزارت خارجه آمریکا یا سخنگوی شورای امنیت ملی، هیچ‌کدام به درخواست روزنامه دیلی‌میل برای اظهار نظر در این مورد پاسخ ندادند. کنگره آمریکا با توجه به اینکه قدرت حقوقی برای لغو دائم تحریم‌های ضدایرانی در اختیار دارد، متذکر شده است تا زمان دریافت تأییدیه پایبندی ایران به توافق‌نامه، به لغو این تحریم‌ها رأی مثبت نخواهد داد. کاخ سفید قاطعانه اعلام کرده است، کنگره نباید در گفت‌وگوها حرف آخر را بزند؛ اما واقعیت این است که قدرت لغو تحریم‌ها در اختیار کنگره است. تاکنون جمهوری‌خواهان کنگره متذکر شده‌اند، در صورت نارضایتی، با حمایت بسیاری از دموکرات‌ها توافق‌نامه رسمی با ایران را رد خواهند کرد.

 تحلیل‌: طرف آمریکایی بلافاصله پس از خوانده‌شدن بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5، عملیات روانی- تبلیغاتی را علیه ایران آغاز کرد که نشانه‌های بارز آن در سخنان اوباما و کری مشهود است. کانون اصلی این عملیات نیز موضوع بسیار مهم تحریم‌هاست. به‌عبارتی، آن‌ها قصد دارند اعلام کنند با گرفتن امتیاز از ایران در موضوع محوری، یعنی تحریم‌ها که برای ایران اهمیت دارد، به ایران امتیازی نداده‌اند و بحث درباره تحریم‌ها به نتیجه نرسیده و رفع آن در گرو اما و اگرهایی است که ایران باید تکلیف آن را روشن کند. برخلاف ادعای مقامات آمریکا و به استناد بیانیه مشترک، سخنان مقامات ایرانی قریب به صحت است؛ مگر اینکه آمریکایی‌ها برنامه و هدف دیگری را درنظر داشته باشند.

۱۳۹۴/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...