نسخه چاپی

همدلی و همزبانی؛ نیاز امروز و فردای ایران

ضرورت‌ها و مسائل مهم پیش‌روی نظام و كشور در شرایط حساس كنونی است كه به مراتب اهمیت همدلی، وحدت و یكپارچگی را دوچندان می‌كند.

به گزارش نما به نقل از صبح الوند، محمد سهرابی در یادداشتی نوشت:

سال 94 در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری به سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شد که نیاز به رابطه مبتنی بر همدلی و همزبانی میان دولتمردان به عنوان مسئولان اجرایی کشور و مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

در نگاه نخست باید توجه کرد که رابطه متقابل میان دولت و ملت از جمله ویژگی‌ها و حتی شاخص‌های نظام مردم‌سالار است و در چنین نظام‌هایی نه‌تنها مدیران و مسئولان اجرایی در قبال آنچه انجام می‌دهند، به مردم پاسخگو هستند، بلکه مردم به عنوان ناظران اصلی، همواره عملکرد دولت را رصد می‌کنند.

از طرفی تجربه نشان می‌دهد که هر چقدر رابطه و همکاری میان دولت و ملت تقویت شود و فاصله‌ها از بین برود، زمینه برای انجام کارهای مهم، بزرگ و اقدامات اثربخش برای رشد و تعالی جامعه بیش از پبش فراهم می‌شود.

درست در نقطه مقابل چنین وضعیتی، یعنی شکاف میان دولت و ملت است که علاوه بر ایجاد موانع پی‌درپی در مسیر پیشرفت جامعه، آسیب‌ها و مشکلات سیاسی اجتماعی فراوانی متوجه کشور خواهد شد.

بر این اساس استمرار روابط متقابل میان دولت و ملت و شکل‌گیری فضای مبتنی بر همدلی و همراهی از جمله ضرورت‌های یک نظام پیشرفته و مترقی مثل نظام جمهوری اسلامی است که در آن مردم و رأی و نظر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

با این اوصاف می‌توان گفت که مقام معظم رهبری در اقدامی حکیمانه و هوشمندانه با طرح موضوع همدلی و همزبانی میان دولت و ملت و تأکید بر آن، راه و مسیری را برای جامعه ترسیم کردند که مبتنی بر اصول و چارچوب‌های نظام بوده و در واقع اوج رابطه متقابل میان دولتمردان و کارگزاران نظام و مردم به حساب می‌آید.

نکته دیگری که در خصوص شعار امسال مطرح است، ضرورت‌ها و مسائل مهم پیش‌روی نظام و کشور در شرایط حساس کنونی است که به مراتب اهمیت همدلی، وحدت و یکپارچگی را دوچندان می‌کند.

بی‌شک اگر از منظر فضای سیاسی جهانی، منطقه‌ای و تعاملات بین‌المللی و مخاطرات پیش‌رو و نیز ضرورت‌های تداوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به شعارسال توجه کنیم، آنگاه اهمیت موضوع بیش از پیش روشن می‌شود.

شرایط منطقه، جهان و مطامع و آتش‌افروزی‌های جدید و شیطنت‌های دشمنان اسلام و ایران و ضرورت حفظ و تداوم آرامش و امنیت ملی در منطقه پر آشوب خلیج فارس ایجاب می‌کند تا همدلی و همزبانی ملی به عنوان یک ضرورت حیاتی مورد توجه ملت و دولت قرار گیرد.

چالش‌ها و مسائل مختلف منطقه‌ای و جهان به‌ویژه مسائلی که در حال حاضر در حوزه سیاست خارجی با آنها مواجه هستیم، به علاوه مسائل و موضوعات مختلف و متنوعی که امروزه در داخل کشور باید مورد توجه قرار گیرد، همگی ایجاب می‌کند که چنین رابطه‌ای تقویت شود.

بر این اساس استفاده از واژگان همدلی و همزبانی به خوبی نشان می‌دهد که در شرایط فعلی آنچه اهمیت بیشتری دارد و البته زمینه را برای رشد و شکوفایی کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌کند، همدلی و همزبانی بیش از پیش میان دولت و ملت، آن‌هم در همه ابعاد و جوانب است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد تا در سال جدید که برنامه‌ها و اهداف مهمی را پیش‌رو داریم و قدر فرصت‌ها را باید بدانیم، فضای همدلی، وحدت و یکپارچگی در جامعه تقویت شود و دولت در رابطه‌ای متقابل و مبتنی بر همدلی و همزبانی مورد نظر مقام معظم رهبری با ملت، گام‌های مؤثری را برای رشد و تعالی جامعه بردارد.

از این نکته نیز نباید غافل شد که در شرایط بسیار حساس سیاسی داخلی و بین‌المللی، توجه جدی به شعار سال و البته به‌کارگیری آن در محافل مختلف، زمینه اختلاف‌افکنی بین ملت و دولت را از بین خواهد برد. در این میان مباحثی چون تحقق وحدت ملی و هم‌افزایی اجتماعی اهمیت زیادی دارد؛ لذا انتظار می‌رود در سالی که بر همدلی و همزبانی تأکید ویژه‌ای شده است، حرکت‌های خوب و مناسبی جهت همگرایی و یکپارچگی در جامعه با کاربست همدلی و همزبانی ملی انجام شود.

۱۳۹۴/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...