هنر مجسمه سازی از جمله هنرهایی است كه در دوره های پیشین بعضا مورد بحث علما بوده است. نگاه های متفاوت كراهت ها و بعضا احتیاط هایی كه در مورد این هنر داده می شده است، نشان از اهمیت توجه و شاید به تعبیری كنترل این جریان بوده است.
اختصاصی/به گزارش نما ،از آغاز اسلام تا اواخر قرن بيستم بر اساس فتاوي علماي اسلام كه فهم آنها مبتني بر قرآن و گفتار پيامبر(ص) يا ائمه هدي (عليهم السلام) بوده است، مجسمه سازي اشخاص و موجودات با روح حرام يا مكروه بوده است، لذا هنر مجسمه سازي در تمدن اسلامي درخشندگي پيدا نكرد. در مساله مجسمه سازي؛ منع اسلام به جهت منع بت پرستي و مبارزه با آن بوده است لذا صدور اخبار و فتاوي راجع بر حرمت با مكروه بودن مجسمه سازي ناظر به مبارزه با بت پرستي بوده است، نه آنكه اسلام مخالف هنرهاي تجسمي نظير مجسمه سازي يا نقاشي باشد.
در عصرحاضر كه تقريبا بت پرستي از ميان رفته است، ديگر مجسمه سازي مطلقا حرام نيست اما همچنان نصب مجسمه در اماكن مقدس نظير مساجد عرفا يا شرعا جايز شمرده نمي شود. با این وجود می توان گفت که هنر مجسمه سازی از جمله هنرهایی است که در دوره های پیشین بعضا مورد بحث علما بوده است. نگاه های متفاوت کراهت ها و بعضا احتیاط هایی که در مورد این هنر داده می شده است، نشان از اهمیت توجه و شاید به تعبیری کنترل این جریان بوده است. اما این اهمیت ها و توجه ها با روند با تساهل و تسامحی که این روزها در اکثر هنرها و فعالیت های این چنینی دیده می شود تقریبا کمرنگ شده و یا رو به ناپدید شدن می رود.
در ابتدای اردیبهشت ماه خبری در برخی از سایت مبنی بر راه اندازی نمایشکاه آثار «یوشا بشیر» در یکی از گالری های تهران منتشر شد. وی متولد ۱۳۶۸ در شهر مانیلای فیلیپین است. او هماکنون ساکن تهران است و در تهران کار میکند. او دانشآموخته «هنرهای تجسمی» از دانشگاه تربیت معلم تهران است. این اطلاعاتی است که از بشیر موجود است. نمایشگاهی که در اردیبهشت ماه امسال از وی به نمایش گذاشته شد، شامل مجسمههای مبتذلی است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران جهت بازدید مخاطبین، تائید شده است. مجسمه هایی که بدن شان تلفیقی از وجود زن و مرد است و سرهایی که شبیه حیوانات یا موجودات عجیب الخلقه است. سازنده این موجودات غیر قابل توصیف را موجودات اساطیری می داند. نکته جالبی که در مورد ایده های ساخت این موجودات عجیب و غریب وجود دارد این است که بشیر این ایده ها را بداهه! و از درونیات خود! برداشت می کند و هیچ منبع مکتوب و تصویری برای چنین موجوداتی وجود ندارد.
خوب است که مجموعه ارشاد ما بخشی از هنر و فعالیت هنری کسانی را پشتیبانی می کند که هنوز هویت آثارشان برای اهالی هنر محل بررسی و سوال است چه برسد به این که بخواهند به عنوان هنرمند آثارشان را اکران کنند.