نسخه چاپی

اسرائیل پرداخت غرامت نفتی به ایران را قبول نكرد

رژیم صهیونیستی از حكم دادگاه سوئیس مبنی بر پرداخت یك میلیارد و 100 میلیون دلار به ایران مربوط به خط لوله مشترك در دوران رژیم سابق، سر باز زد.

به گزارش نما،‌ وزارت دارایی رژیم صهیونیستی در بیانیه ای اعلام کرد: بدون اشاره به موضوع ما اعلام می‌کنیم که طبق قانون تجارت با دشمن، انتقال پول به کشورهای دشمن اسرائیل از جمله شرکت ملی نفت ایران ممنوع است.

به گزارش ایسنا؛ شاه مخلوع در دوران سلطنتش خط لوله‌ای برای انتقال نفت به فلسطین اشغالی کشیده بود. پس از پیروزی انقلاب ارسال نفت از این خط لوله متوقف شد، اما صهیونیست‌ها از پرداخت هزینه نفت دریافتی سر باز زدند. در این زمینه پیگیری‌های ایران صهیونیستها را به پرداخت جریمه یک میلیارد و 100 میلیون دلاری محکوم کرده، اما آنها کماکان پس از گذشت چندین دهه حکم مراجع بین‌المللی را هم قبول ندارند.

دادگاه سوئیس در حکمی اعلام کرد که شرکت اسرائیلی قبل از انقلاب اسلامی ایران پول خرید و انتقال نفت ایران از طریق بندر اشکلون را نپرداخته است.

شرکت خط لوله عیلات- اشکلون در سال 1968 میلادی زمانیکه شاه مخلوع ایران و رژیم صهیونیستی روابط دوستانه ای داشتند، به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری مشترک تاسیس شد تا از طریق آن نفت ایران از خلیج فارس به بندر عیلات در دریای سرخ منتقل و از آنجا با دور زدن کانال سوئز با کشتی به پایانه‌های اشکلون برده شده و به اروپا صادر شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص در آستانه وقوع انقلاب اسلامی ایران حدود 800 هزار تن نفت خام ایران در این خط لوله 242 کیلومتری وجود داشت که ارزش آن در آن زمان 120 میلیون دلار بود.

ایران باید نیمی از عواید حاصل از فروش این نفت را دریافت می‌کرد، ولی رژیم صهیونیستی پس از انقلاب این پول را به ایران تحویل نداد.

ایران در اواسط دهه 1980 میلادی اقدامات حقوقی خود را برای پس گرفتن این ثروت چپاول شده آغاز و یک روال دادرسی را در پاریس و ژنو شروع کرد. در سال 2004 ایران از رژیم صهیونیستی بابت دارایی‌های خود در این سرمایه‌گذاری و نفت تاراج شده توسط این رژیم 800 میلیون دلار طلب غرامت کرد.

رژیم صهیونیستی خواستار پیگیری این موضوع در ایران بود، اما از آنجا که ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد مساله را در یک کشور ثالث پیگیری کرده است.
منبع: ایسنا

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...