نسخه چاپی

گشایش خطوط تولید گوی و ماسوره ضریح اعتاب مقدسه

عکس خبري -گشايش خطوط توليد گوي و ماسوره ضريح اعتاب مقدسه

با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات و مشاركت پژوهشگاه مواد و انرژی، خطوط تولید كارگاه ساخت گوی و ماسوره درب و ضریح‌های اعتاب مقدس صبح امروز در مشكین دشت كرج گشایش یافت.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مراسم گشایش این کارگاه، ‌جمشید گودرزی مدیر صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی عراق نقره جات به‌کار رفته در ضریح و درب‌های حرم‌ها و مقامات در فاصله زمانی اندکی سیاه و دچار خوردگی می‌شد.از این رو ستاد بازسازی عتبات با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی طرح مطالعاتی را برای تولید نوع جدیدی از آلیاژ نقره تعریف و اجرا کرد.

وی با بیان اینکه مهندسان ایرانی با دانش بومی در فاصله کوتاهی موفق به تولید نوع جدیدی از آلیاژ نقره و راه‌اندازی خطوط تولید گوی و ماسوره با قابلیت آنتی باکتریال و مقاوم در برابر خوردگی شده‌اند افزود: محصولات این کارگاه برای استفاده در درب‌ها و ضریح مقام‌ها و حرم‌های اعتاب مقدسه همچون ضریح‌های خیمه گاه، تل زینبیه و ...استفاده خواهد شد.

وی درباره طرح‌های مهم در دست اجرای ستاد بازسازی عتبات گفت: هم اکنون پروژه‌های بزرگی مانند ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، ساخت صحن عقیله بنی هاشم (س) در کربلا، طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) و تقلیل ستون‌های اطراف ضریح سید الشهدا در حال اجراست.

همچنین در این مراسم سید محمدمهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی درباره ویژگی‌های فنی طرح تولید گوی و ماسوره ضریح و درب اعتبا مقدسه گفت: امروز 4 خط تولید ساخت گوی، ماسوره و نیم گوی با آلیاژ جدید نقره،‌ خط نورد ورق با آلیاژ جدید، خط آبکاری نقره روی مس و خط پولیش‌کاری به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه اعتبار تحقیقاتی این طرح با کمک ستاد بازسازی عتبات تامین شده است افزود: آلیاژهای نقره در محیط‌های دارای سولفور و خورنده مانند شرایط آب و هوایی عراق، واکنش انجام داده و تغییر رنگ می‌دهند از این رو بعد از مدت زمانی کدر و سیاه رنگ می‌شوند اما این نوع آلیاژهای جدید نقره ساخته شده توسط محققان پژوهشگاه، در برابر خورندگی مقاوم است.

هادوی با اشاره به کاربردهای آلیاژ جدید نقره گفت: این نوع آلیاژ نقره به صورت گوی، نیم گوی و ماسوره برای ضریح امامان معصوم علیهم السلام به کار گرفته می‌شوند، از این رو باید علاوه بر حفظ استحکام خود، با بدن انسان سازگاری داشته و حالت سمی و مخربی نداشته باشند.

هادوی افزود: موادی که برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس (ع) تحت نظر ستاد بازسازی عتبات عالیات بوشهر استفاده شده است، از این نوع آلیاژ فناور شده و پیشرفته است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه این محموله در ستاد بازسازی عتبات عالیات برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس(ع) به بوشهر تحویل داده شد، افزود: محموله دوم ساخت این پروژه نیز به بوشهر ارسال شد که با تحویل این محموله ساخت این پروژه به پایان رسید.

هادوی اظهار کرد: آمادگی داریم این آلیاژ جدید که با همکاری هنرمندان اصفهانی قلمکاری شده است را در کربلا نصب کنیم.

رئیس پژوهشگاه مواد انرژی خاطرنشان کرد: در هفته آینده تیم پژوهشگاه مواد و انرژی به کربلا اعزام واین آلیاژ در حرم مسلم بن عقیل (ع) نصب خواهد شد.

۱۳۹۴/۳/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...