نسخه چاپی

غوغای اختلاف در بین اصلاحاتچی ها

عکس خبري -غوغاي اختلاف در بين اصلاحاتچي ها

اما اخباری كه این روزها از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می رسد، چیزی جز اختلافات علنی بین آنها را تداعی نمی كند و هنوز جبهه اصلاحات تكلیفش را نمی داند كه قرار است در لوای پرچم چه كسی و كسانی اجماع كنند.

مهدی ده مرده-به گزارش نما ،عرصه سیاسی کشور طی سالهای اخیر شاهد این بوده که چهره‌ها و گروههای  سیاسی هم فکر تلاش می کنند با راهکارهایی مشخص ودر قالبی منسجم وارد عرصه انتخابات شوند. اصولگرایانی مانند حزب موتلفه اسلامی، ایثارگران و جبهه پایداری این روند تفاهم بین خود را آغاز کرده اند و علی رغم برخی اختلافات، به واسطه تجربه انتخابات ریاست جمهوری94، افق پیش رویشان امیوارکننده است اما  اخباری که این روزها از اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می رسد، چیزی جز اختلافات علنی بین آنها را تداعی نمی کند و هنوز جبهه اصلاحات تکلیفش را نمی داند که قرار است در لوای پرچم چه کسی و کسانی اجماع کنند.
گروهی از اصلاح طلبان که در دولت اصلاحات هم پست و مقامی داشته اند و در عین حال در فتنه 88 دستی بر آتش داشتند مصرند که بگویند تنها راه پیروزی بر رقیب جمع شدن حول محور رئیس جمهور اصلاحات و  فعال سازی بیش از گذشته شورای مشورتی وی می باشد.
گرداننده این جریان موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات است. شورائی که هر لحظه از درون جریان اصلاحات بر منتقدانش افزوده می شود.
عبدالله نوری در گفتگوبا اعتماد در انتقاد به این شورا گفته است:« این شکل شورای مشورتی خیلی قابل قبول نیست، این درست نیست که گروهی از نخبگان اصلاحات برای تصمیم گیری یک نفر دور هم جمع شوند.
وی  عدم انتقاد به رئیس جمهور اصلاحات  توسط اصلاح طلبان را موجب شکل گیری  انسداد سیاسی دانسته و تاکید کرده است:  اصلاح طلبان نیازمند بازسازی هم در راس هرم خود و هم در بدنه هستند و این بازسازی جز درمسیر دمکراتیک و شفاف ممکن نیست.
رسول منتجب نیا که هم که در تلاش است کشتی به گل نشسته حزب اعتماد ملی را با رهبری خودش دوباره به عرصه سیاسی کشور وارد کند با  انتقاد شدید از شورای مشورتی اصلاح طلبان اظهار داشته است: «من این طرح را مسیر انحرافی می دانم و مطمئن هستم که تلاش این دوستان نه تنها به نتیجه نمی رسد که اگر به فعالیت خود ادامه دهند، منجر به دو دستگی و در نهایت شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده خواهد شد».
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری اما سعی کرده تا با لحن ملایمتری انتقاد خود را به شورای مشورتی بگوید. کواکبیان در گفت‌وگویی تاکید کرده: ما معتقد هستیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید منشأ تصمیم گیری باشد ولی احترام شورای مشورتی را هم باید نگه داریم.
این انتقادات در حالی به شورای مشورتی از سوی چهر های شاخص اصلاح طلب وارد شده که در بدنه اصلاح طلبان هم می توان شاهد مخالفت با این شورا بود.
در همین زمینه احمد شریف سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان عنوان کرد: ما منتقد شورای راهبردی آقای موسوی‌لاری هستیم، چرا که در استان‌ها محور این شورا  افرادی هستند که سوابق اجرایی دارند و این هم ضربه می‌زند.
آنچه که ازاین سخنان احمد شریف فهمیده می شود این است که  این افراد معمو لا ً ارزشی برای خرد جمعی قائل نیستند و از سویی وجهه منفی بین مردم منطقه خودشان دارند که از این وضعیت اصلاح طلبان ضربه خورده اند و بازهم خواهند خورد.
در سوی دیگر جبهه اصلاح طلبان عده ای هم هستند که معتقدند باید در انتخابات همه اصلاحات پشت سر عارف وارد انتخابات شوند.
در همین راستا محمدعلی ابطحی از متهمین فتنه۸۸ می گوید:اصلاح طبان و فعالان انتخاباتی نزدیک به خاتمی،هاشمی و روحانی باید پرونده انتخابات مجلس را به آقای عارف بسپارند.انگیزه دارد و توقع جامعه هم همین است.
این در حالی است که عارف هم مخالفان جدی در بین اصلاح طلبان دارد.
در همین زمینه محمد عطریانفر در مصاحبه‌اي با روزنامه «آرمان»، گفته: آقای عارف اگر بخواهد توفیق داشته باشد، نباید فراموش کند که باید ذیل جبهه اصلاحات فعالیت کند تا از او حمایت شود. عطریانفر پا را ازاین هم فراتر گذاشته و انصراف عارف در انتخابات ریاست جمهوری را از سر ناچاری دانسته و نه خود گذشتگی و عنوان کرده است: اقدام وی یک تصمیم عاقلانه بود، چراکه او جز این مسیر، مسیر دیگری نداشت. اگر آقای عارف انصراف نمی‌داد، چه مي‌شد؟ قطعاً برای آینده سیاسی ایشان هم بد بود و مورد نفرین قرار می‌گر‌فت.
حزب ندا هم معضل دیگری شده بر اختلافات گسترده اصلاح طلبان. این را می شود از عدم حضور چهرهای شاخص اصلاحات  در اولین کنگره این حزب فهمید.
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب در همین زمینه گفته است: تا زمانی که سوالات جدی مانند فلسفه وجودی «ندا» بی‌پاسخ مانده باشد، این فاصله میان اصلاح طلبان و حزب ندا باقی است و فعالیت ندا نه تنها به اصلاحات کمک نمی‌کند بلکه تفاوت رویکرد احزاب اصلاح طلب نسبت به ندا زمینه ساز ایجاد شکلاف در این جریان نیز می‌شود.
در استانها وضعیت اصلاح طلبان از اوضاع به هم پیچیده شان در مرکز بدتر است. در کرمانشاه کار به کتک کاری بین چهره های مطرح اصلاح طلب استان و پس از آن به شکایت کشیده شده است. ایلام و همدان هم اخبار اختلافاتشان به بیرون درز کرده است و از سایر استانها اخباری دال بر اختلاف می رسد.
با این شرایط و با توجه به فاصله نه ماه تا انتخابات دور از ذهن است که جبهه اصلاحات بتواند فکری برای انشقاق های موجود بین خود کند.

۱۳۹۴/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...