نسخه چاپی

آقای نجار! برای گرانی ها كمی دیر آمدید

گرانی در آستانه ماه مبارك رمضان، سبد كالای خانوارها را كوچك و كوچكتر می كند و در این میان دولتی ها همچنان وعده كنترل بازار میدهند. اگر قیمت هر كیلو گوشت قرمز را 25 هزار تومان، قیمت هر كیلو مرغ را پنج‌هزار تومان، قیمت هر كیلو برنج را 2500تومان، قیمت هر بطری روغن را 3500تومان، قیمت هر كیلو میوه را به طور متوسط ...

شفاف: گرانی در آستانه ماه مبارک رمضان، سبد کالای خانوارها را کوچک و کوچکتر می کند و در این میان دولتی ها همچنان وعده کنترل بازار میدهند.

اگر قيمت هر كيلو گوشت قرمز را 25 هزار تومان، قيمت هر كيلو مرغ را پنج‌هزار تومان، قيمت هر كيلو برنج را 2500تومان، قيمت هر بطري روغن را 3500تومان، قيمت هر كيلو ميوه را به طور متوسط 2500تومان، قيمت هر قرص نان سنگك را 600تومان و قيمت هر كيلو سبزي خوردن را هزارتومان در نظر گرفته شود و به آن قيمت هر بطري شير 1500توماني، پنير 2400 توماني و ماست 2000 توماني را نيز به آن اضافه كنيم، آنگاه قيمت هر سبد خريد خانوار در يك ماه رقم بالايي مي‌شود؛ رقمی که بی تردید با این متوسط قیمت ها ، بسیاری از خانوارها از پیس آن بر نمی آیند و نتیجه این می شود که کالاهای مفید برای بدن به تدریج از سبد خانواده ها حذف می شوندو مشكلات تغذيه‌اي را رقم مي‌زند تا علاوه بر فقر مالی، بحران فقر ویتامین و بیماری نیز دامنگیر خانواده ها شود.

در این میان اما به نظر می رسد دولتی ها سرانجام تصمیم گرفتند گرانی ها را بپذیرند و برای برچیده شدن بساط گرانی اقداماتی را آغاز کنند.



هر چند پیش از این هم رئیس جمهور و معاون اولش در خصوص گرانی ها اظهار نگرانی کرده بودند و محمود احمدی نژاد از استانداران خواسته بود تا به ماجرای گرانی ها رسیدگی کننداما عملا گشایشی در کار گرانی ها حاصل نشد.

این بار اما وزیر کشور برای اولین بار وارد گود اقتصادی شده و از استانداران خواسته تدابیر لازم برای کنترل گرانی ها را اتخاذ کنند.

وزير كشور با بيان اينكه تنظيم بازار نياز به تدبير ويژه‌اي دارد و استانداري‌ها بايد در اين زمينه نقش خود را ايفا كنند، خطاب به معاونان برنامه‌ريزي استانداري‌ها گفت: با كنترل و تنظيم مستمر بازار و اعمال نظارت‌هاي قانوني بايد جلو گراني‌هاي اخير گرفته شود.

نجاربا بيان اينكه هر چقدر پيشرفت كنيم دسيسه‌هاي دشمن نيز بيشتر مي‌شود، گفت: ‌امروز كشور ما در مسير پرشتابي از رشد قرار گرفته و به همين علت است كه دشمن هرچه در آستين داشته براي مقابله با جمهوري اسلامي به‌كار گرفته است و هر چقدر پيشرفت ما بيشتر باشد دسايس و طراحي‌هاي آنان بيشتر مي‌شود.

وي با اشاره به تحريم‌هاي نفتي گفت: تحريم‌ها يكي ديگر از سنگ‌اندازي‌هاي دشمن براي جلوگيري از پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي است كه ما نيز با مديريت خوب توانسته‌ايم اين مشكلات را پشت سر بگذاريم هرچند مشكلاتي از جمله گراني‌ها داشته‌ايم، اما با مديريت صحيح استانداري‌ها و با يك نگاه كلان‌نگر مي‌توان جلوي گراني‌ها را گرفت و دشمنان را مايوس كرد.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي كاهش آثار تحريم‌ها گفت: اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها از تبعات تحريم‌ها كاست و ظرفيت‌هاي خوبي در اقتصاد كشور ايجاد كرد كه در 19 ماه اخير شاهد افزايش بهره‌وري، جلوگيري از قاچاق سوخت، صرفه‌جويي در انرژي و مديريت مصرف بوده‌ايم.

با توجه به اظهارات وزير كشور اين طور به نظر مي‌رسد كه گراني كار را به جايي رسانده كه دستگاه‌هاي دولتي براي پيشگيري از بروز تبعات منفي شرايط كنوني، تلاش براي ورود به ماجرا و ياري رساندن به متوليان تنظيم بازار را در دستور كار قرار داده‌اند. بازار اما بي‌توجه به دستورات مسوولان، مطابق قواعد اقتصادي به راه خود مي‌رود و براساس پيش‌بيني‌ها با آغاز ماه مبارك رمضان دور تازه افزايش قيمت‌ها نيز آغاز خواهد شد.

گفتنی است ، به نظر می رسد اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز فعلا و با توجه به گرانی های اخیر منتفی است چرا که وزیر اقتصاد اعلام کرده است که در فاز دوم هدفمندی خبری از افزایش قیمت نخواهد بود.

۱۳۹۱/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...