نسخه چاپی

آخرین آمار دانشجویان در كشور

وزیر علوم با بیان اینكه تا پایان تابستان امسال ۶۰۰ برنامه درسی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی بازبینی می‌شوند، گفت: هم اكنون ۴ میلیون و ششصد هزار دانشجو در كشور داریم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش برنامه ریزی آموزشی درسی اظهار داشت: شورای عالی برنامه ریزی درسی ماموریت مهم و حساسی دارد و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مستقر شده است و نسبت به تدوین برنامه‌های آموزشی رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکترا اقدام می‌کند.

وی افزود: هم اکنون بیش از 2000 برنامه درسی در کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه‌ها در حال اجراست که عمر برخی از آنها به بیش از 35 سال می‌رسد و ضرورت دارد بنا به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته و نیاز بازار کار کشور مورد بازنگری قرار بگیرند.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت آسیب شناسی وضع موجود گفت: ضمن بازنگری و به روز رسانی برنامه‌های درسی موجود، باید برنامه‌های جدیدی را به‌ویژه در میان رشته‌ای‌ها تدوین کنیم و کارایی رشته‌ها و مهارت آموزی را در همه رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های علوم انسانی که بخش عمده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده است در اولویت قرار دهیم.

فرهادی تاکید کرد: باید کارآموزی و کارورزی در تدوین برنامه‌ها‌ی درسی مورد توجه باشد و رشته‌های تحصیلی به گونه‌ای ایجاد شوند که دانشجویان را کار آفرین تربیت کند و فارغ التحصیلان دانشگاهی در جستجوی استخدام دولتی نباشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 4 میلیون و ششصد هزار دانشجو در کشور داریم، اظهار داشت: باید ظرفیت پذیرش دانشجو مورد کنترل قرار بگیرد.

وزیر علوم با تاکید بر کیفی کردن آموزش عالی که مبتنی بر تاکیدات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور است، گفت: با تقویت پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می توانیم به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شورای عالی برنامه‌ریزی می‌تواند نقش سیاستگذاری و نظارت داشته باشد و کار تدوین برنامه‌ها را به دانشگاهها تفویض کند که دانشگاهها براساس شرایط خاص خود و با رعایت خطوط کلی برنامه‌ها را تدوین کنند.

وی اضافه کرد: باید برنامه‌های درسی در جهت ماموریت‌گرایی، کار آفرینی و حرکت به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها تدوین شوند و شورای برنامه‌ریزی ضمن حفظ نقش نظارتی خود از ظرفیت انجمن‌های علمی در تدوین برنامه‌های درسی استفاده کند.

۱۳۹۴/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...