نسخه چاپی

دولت به عهدی كه با مردم بسته پایبند است

رئیس جمهور گفت : این دولت برآمده از حضور حماسی مردم است و تلاش این دولت این است كه به عهدی كه كرده و آنچه به مردم وعده داده عمل كند، این وظیفه دینی ، قانونی و اخلاقی ماست.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، آقای روحانی در دیدار با علما ، ایثارگران و برگزیدگان استان خراسان شمالی در بجنورد گفت :بسیار خوشحالم که خداوند این فرصت را به من وهیئت همراه عنایت کرد تا امروز در جمع شما نخبگان، برگزیدگان ، ایثار گران ، فرهیختگان و علمای اعلام از این مجلس بهره مند باشم .

آقای روحانی افزود :‌ خراسان شمالی یکی از استانهای مرزدار و مرزبان با سوابق فرهنگی / علما، اندیشمندان، صاحبنظران و افراد با استعداد و استعدادهای فراوان طبیعی می تواند نقشی که تا امروز داشته برای توسعه همین استان و برای توسعه کشور نقش موثرتر و بیشتری را ایفا بکند .

وی افزود: هدف از سفر به استانها از جمله استان خراسان شمالی همین است که استعدادهای استان بیشتر در مرعا و منظر دولت و خادمان کشور باشد و دولت بتواند درحد توان خود راه توسعه را هموارتر کند،البته توسعه استان، توسعه منطقه و توسعه کشور به دست مردم است نه به دست دولت ، دولت خادمی است که باید مسیر و راه را هموارتر بکند .

باید شکاف ها را کمتر کنیم و این بر دوش برگزیدگان و نخبگان است

دکتر روحانی گفت: مردم در انتخابات 24 خرداد سال 92 حماسه بزرگی را آفریدند/ با حضور 73 درصدی پای صندوق آرا / شرایط کشور شرایط سختی بود و دشمن امید بسته بود به خاطر فشارهای فراوانی که به زندگی مردم وارد کرده بود و سختی های که مردم تحمل کردند و شکافی که در جامعه ایجاد کردند و از دید آنها(دشمنان) شکاف عمیقی بود/ شکاف اجتماعی داشتیم ، هنوز هم شکاف داریم و باید روز به روز این شکاف ها را کمتر کنیم و این بر دوش شما برگزیدگان و نخبگان است

رئیس جمهور گفت : این دولت که برآمده از حضور حماسی مردم است/ تلاش این دولت این است که به عهدی که کرده و آنچه به مردم وعده داده عمل کند، این وظیفه دینی ، قانونی و اخلاقی ماست.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: در طول 22 ماه گذشته تلاش بر این بوده که در مسیر قول و وعده ای که به مردم دادیم باید حرکت کنیم ، البته من هیچ وقت مدعی نبودم و مدعی هم نیستم که ما بهترین و دقیق ترین راه و مسیری بی عیب و نقص را انتخاب کردیم، تلاش ما این است که با کمک و مشورت صاحبنظران و افراد صاحبنظر راه درست را انتخاب بکنیم .

نقد باید سازنده ، منصفانه و تقویت کننده باشد

روحانی گفت : من به مردم وعده داده بودم که تصمیمات خلق الساعه نگیرم . صبح یک تصمیم بگیرم بلکه قول داده بودم در همه امور با صاحبنظران مشورت کنم، من به این قولم وفادار بودم و هستم و این به این معنا نیست که ما خطا نمی کنیم و بی نقص هستیم و به همین منظور ما مشورت و نقد صاحبنظران را یک نعمتی برای خود و باعث اصلاح خود می دانیم .

دکتر روحانی افزود: نقد باید سازنده ، منصفانه و تقویت کننده باشد با همان تعبیری که در روایات آمده ، خود کلمه نصیحت هم دلسوزی است و در ان نقد باشد و نصیحت هم به عنوان موعظه ، دلسوزی و تقویت باشد ، ریشه نصیحت تقویت است ، ریشه نقد باید تقویت در ان باشد، نقدی که موجب تقویت دولت باشد ، امکان ندارد کسی تخریب کند و اسم آن را نقد بگذاریم. مبنای ما همه این بوده راه میانه روی را برگزینیم این به معنا بود که افراط و تفریط جواب نمی دهد .

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در طول تاریخ نشان داده هرجا افراط بوده مردم ضرر کردند و تفریط هم بوده مردم ضرر کردند .در خود نهضت اسلامی با اعتدال پیش رفتیم تا پیروز شدیم ، امام هیچ وقت خشونت را نمی پسندید اما قبول هم نکرد که مسلحانه مبارزه کند، امام در طول انقلاب هم اینطور بود . خیلی ها معتقد بودند با نیروهای مسلح باید بجنگیم وگر نه امام جذب کرد امام دفع نکرد، جز یک عده ای که خائن بودند و خیانت کردند و امام بصورت قانونی با آنها برخورد کرد، همه را جذب کرد و دفع نکرد.

روحانی گفت : امام به آنها پاسخ گل در برابر گلوله که همان راه اعتدال بود داد ، امام برگزیده بود . خیلی ها دنبال عده ای آمده بودند در پاریس پیشنهاد می کردند که شعار استقلال ، آزادی ، حکومت اسلامی باشد و خیلی ها می گفتند خلافت اسلامی درست کنیم و حرفای متنوعی مطرح بود. امام همان موقع کلمه جمهوری را مطرح و در پاریس سخنرانی کردند و گفتند نظام حکومتی آینده ما جمهوری اسلامی خواهد بود .

دکتر حسن روحانی گفت: امام راه میانه را برگزید راه اعتدال را برگزید در خود نهضت اسلامی هم اینطور بود امام از هیچ کسی نمی ترسید ، امام شجاعت فوق العاده داشت ، بینش فوق العاده ای داشت و بسیار آینده نگر بود ، وقتی امام با یکی صحبت می کرد گویی او را می شناخت که چکاره است امام با او تدبیر و فکر و اعتدالش راه درست را انتخاب می کرد .امام قبول نکرد که ارتش منحل شود و جوی خون راه بیندازد اینقدر تفرقه هایی ایجاد می شد . همه می گفتند کل ارتش باید منحل بشه . این 29 فروردین را امام اعلام کرد امام در سال 58 با توطئه ای که دید 29 فروردین را روز ارتش اعلام کرد ، چرا امام اینکار رو کرد امام با افراط مخالف بود.

در دفاع مقدس هیچ وقت دفاع ما دفاع غیراخلاقی نبود

رئیس جمهور گفت : در جنگ هم همینطور بود راه اعتدال را انتخاب کردیم . هیچ وقت دفاع ما دفاع غیراخلاقی نبود . آن کسی پشت تیربار و رگبار بود ، کسی که دشمن اسیر می کرد همه با اعتدال رفتار می کردند .

روحانی افزود : موشکهای که به دزفول می خورد ، دزفول شهر ایستادگی بود انواع موشکهای اسکات و جدیدی که با کمک غربیها درست می شد که حتی تهران را هم هدف قرار می داد حدود 2 و نیم تا 3 سال هر چه به شهرها موشک می زدند امام اجازه تلافی نمی داد .

بعضی مرزهای شهرها رابا هواپیما ، تیربار و موشکهای بسیار قوی می زدند و ما موشک و گلوله داشتیم می توانستیم بزنیم و امام اجازه نمیداد و عده ای برای امام استدلال می کردند که اگر ما پاسخ ندهیم اونها شهرهای ما را بیشتر بمباران می کردند ، ما باید مقابله به مثل کنیم تا جلوی آنها گرفته شود . ولی امام فرمودند اگر بخواهیم شهرهای انها را بمباران کنیم باید 48 ساعت قبل به آنها اعلام شود از طریق رادیو و تلویزیون.

رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت : هیچ وقت امام به ما اجازه نداد که سلاح شیمیایی بسازیم و علیه شهروندان عادی از سلاح شیمیایی استفاده نکنیم، امام دفاع انسانی و اخلاقی داشت ، ما هیچ اسیری را دستش را نبستیم و تیرباران نکردیم و زنده را به گور و گلوله باران نکردیم . شکنجه نکردیم . اما در اردوگاه های عراقیها دست رزمندگان ما را بستند و زنده به گور کردند و انواع شکنجه ها به اسرای ما روا داشتند .

آقای روحانی گفت : ما وقتی می خواستیم پلی را با هواپیما هدف قرار دهیم و تخریب کنیم خلبانان وقتی می دیدند که ماشین دارد عبور میکند می رفتند دور میزدند و بعد که ماشین عبور می کرد پل را می زدند ، کجای دنیا شما سابقه داریداین همه اخلاق ، ما در انقلابمان اعتدال را برگزیدیم ، در دفاع مقدس هم همینطور، و دراین دولت هم اعتدال را برگزیدیم.


رئیس جمهور افزود : امروز هم باید اعتدل را برگزینیم ، بین استانها باید اعتدال اجرا شود، نمی شود به یک استان بالاترین بودجه را داد و به استان دیگر بودجه پائین تری ، روستاهای ما دارد تخلیه می شود و شهرهایمان حاشیه نشین پیدا می کند ، چرا اعتدال بین شهرها و روستاها مراعات نمی شود و اعتدال بین زن و مرد هم رعایت نمی شود این اشکال را مطرح کردند .


دکتر حسن روحانی افزود: ما باید از وجود خانمها برای مدیریت و توسعه کشوراستفاده کنیم چه فرقی می کند اگر یک دختر خانمی درس خوانده چرا نباید از حضور او در کارها استفاده کنیم مادر دوران جاهلیت نیستیم ، ما همچون اعتقادی نداریم از نظر ما مرد و زن مخلوق خدا هستند مقام به مرد بودن و زن بودن و جنسیت مطرح نیست به علم مطرح است ، تقوا مطرح است ، پاکدامنی مطرح است.

باید اعتدال را رعایت کنیم به حریمها احترام کنیم


رئیس جمهور گفت : امروز دانشگاهها و حوزه های علمیه ما ، دختران در کنار پسران ، بانوان در کنار آقایان حضور دارند، باید اعتدال را رعایت کنیم به حریمها احترام کنیم به حریم احترام نکنیم ضرر میکنیم ، باید اعتدال در تمام صحنه ها رعایت شود و خشونت نباید رواج پیدا کند.


اقای روحانی افزود: باید حریم را رعایت کنیم حتی باید در حریم رودخانه ها حرمت بگذاریم و اگر در کنار رودخانه ها خانه می سازیم ممکن آن روز که سیل می اید و کل خانه و زندگی را سیل می برد می گیم ای دل غافل به حریم رودخانه حرمت نکردیم ، جناح و حزب هم حریم دارند، شخصیتها و بزرگان ما هم حریم دارند امروز که قدرت در دست من است باید بدانم که اگر بی حرمتی کنم فردا که قدرت در دست دیگری بیفتد به من هم بی حرمتی خواهد شد، هر جا به حریم احترام نکردیم ضرر کردیم .


وی همچنین در این مراسم گفت: معضل محیط زیست ، معضل فاضلابها همه نوعی بی حرمتی به حریم است . بنزین آلوده، گازوئیل آلوده و دریارا اگر مراعات نکنیم و محیط زیست آلوده همه یک معضل است و باید احترام بگذاریم ، به اقوام مختلف احترام کنیم اگر یک قومیت به قوم دیگر احترام نکرد خودش ضرر کرده است .


رئیس جمهور تصریح کرد : شیعه به سنی و سنی به شیعه و به بزرگان ادیان احترام کند ، امروز اگر بزرگی را مورد استهزا قرار دهیم فردا هم او ما را مورد استهزا قرار می دهد ، پیامبر بزرگوار اسلام (ص) که فخر همه انبیا و بشر است . اخلاق پیغمبر طوری بود که به همه احترام گذاشت ، ادیان مختلف در مدینه بودند حتی ببت پرست هم رفت و امد می کرد و پیامیر به آنها احترام می کرد و آنها را هدایت می کرد، به یهود و حتی بت پرست حرمت می کرد احترام آنها نگه می داشت ، ما امروز در شرایط خاصی قرار داریم و در این شرایط باید بیش از گذشته به یکدیگر احترام کنیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ماه رمضان پیش روی ماست ، این ماه ماه غفران ،قرآن، دعا و رحمت است ، خود روزه برای اعتدال است که بدن ما اعتدال داشته باشد پیامبر فرمود با روزه سالم می شویم و پرخوریها کم می شود و اعتدال بر می گردد.

اساس روزه برای این است که تمرین کنیم خواسته های نفسانی را کنار بگذاریم ، روزه تمرین ایستادگی و صبر است همون طور که از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنیم ما باید اونها رو هم مراعات کنیم در بعضی از آیات و روایات از روزه به صبر تعبیر شده و ماه رمضان صبرها و تحمل ها را بالا می برد یعنی تحمل رو ببریم بالا .

امسال سال تحمل است /همدلی و همزبانی با تحمل درست می شود

آقای روحانی گفت : امسال سال تحمل است و این همدلی و همزبانی با تحمل درست می شود . رهبری فرمودند همدلی با تحمل درست می شود همزبانی هم با تحمل همراه باشد .

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر در سالی قرار داریم که سال همدلی و همزبانی است ، سال برادری، سال وحدت ، سال اعتدال و میانه روی است و باید مشکلات را پشت سر بگذاریم . اشتغال و نبود شغل یک معضل برای ماست و چه جوری میشود شغل درست کرد و بدون شغل امکان پذیر نیست .مخصوصا اقتصاد دانش بنیان . و اقتصاد دانش بنیان باید جذب شود که در دنیای امروز هم مورد توجه ویژه قرار گرفته .

رئیس جمهور افزود :‌الحمدا.. در کشور هم حرکت خوبی شروع شده ، 1500 شرکت دانش بنیان درست شده و صلاحیت آنها درست شده و در حال وام دهی به آنها هستیم . برخی از این شرکتهای دانش بنیان تازه 2 سال است درست شده و رئیس آن هم هنوز دانشجوی دکتراست که توانسته 100 تا 120 نفر را جذب کند .

اگر فناوری را توانستیم بیاوریم در مسیر درست بیاوریم و تجاری سازی کنیم . یعنی چی که باید به دانشگاه پول بدهیم ، دانشگاه های دنیا همه درآمد زا هستند و با تولید کار می کنند و ما باید با این شرایط حرکت کنیم ، شما می دانید در شرایطی هستیم تحریمها هنوز هست و در تلاشیم تحریم را برداریم و در برابر هیچ ابرقدرتی تعظیم نمی کنیم و در برابر کسی سر فرود نمی آوریم و ما تنها در برابر یک وجود سر تعظیم فرود می آوریم و آن حق است .

اقای روحانی افزود :‌ما به خداوند بزرگ ، قرآن و سیره نبوی در برابر خدا افتخار می کنیم. هزارها فلسفه داریم ما در برابر هیچ کسی خم نمی شویم، این ملت ملت بزرگی است ملت قدرتمندی است ، تمام تلاش و تدبیر خودمان رو به کار می گیرم ، با تحریم ظالمانه مقابله و مبارزه کنیم . در همه این مذاکرات شما خواهید دید مذاکره کننده با منطق و قدرت در پای میز مذاکره حاضرند و هیچ وقت تهدید در میز مذاکره ما نبوده است ، در دنیای سیاست پیچیدگی های خودش و داره ما راهمان را ادامه می دهیم. الحمدا.. قدمهای خوبی برداسته شده . خداوند به همه ما توفیق بده در آستانه ماه رحمت و ماه غفرانیم همدل باشیم در برابر خداوند و از او استمداد بطلبیم.

۱۳۹۴/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...