نسخه چاپی

روز جهانی قدس یك جمعه زودتر برگزار می شود

وزارت ارشاد، ۲۶ تیر ۱۳۹۴ را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام كرده است ولی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصمیم دیگری اتخاذ كرده است.

به گزارش نما، مراسم روز جهانی قدس که هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می شود یک جمعه زودتر برگزار خواهد شد.

بر اساس تقویم رسمی تایید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آخرین جمعه ماه مبارک مصادف با سی ام این ماه و 26 تیر 1394 درج شده و این روز را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کرده اند.

با توجه به اینکه جمعه آخر ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف احتمالا 23 رمضان مصادف با 19 تیر است. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تصمیم گرفته تا به صورت جهانی مراسم این روز، همزمان در 19 تیر برگزار شود.

نام گذاری آخرین جمعه

در اولین ماه رمضان، پس از پیروزى انقلاب، امام خمینى(ره) - که از ابتداى قیام، علیه رژیم پهلوى و آمریکا از آزادى فلسطین و مردمش دفاع مى‏کردند- آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان، در این روز نداى آزادى قدس را علیه مستکبران سر دهند و با تظاهرات و راهپیمایى و هر گونه اقدام ممکن، به جهاد برخیزند.

این اقدام مهم و تاریخى حضرت امام(ره) براى زنده نگه داشتن مسأله فلسطین و جلب توجه مسلمین و دولت‏هاى اسلامى به خطر صهیونیسم بود امام در 16 مرداد 1358 در پیام مهمى براى اعلام روز قدس، فرمود: «من در طى سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطیى پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏هاى اسلامى، مى‏خواهم که براى کوتاه کرده دست این غاصب و پشتیبانان آنان به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را - که از ایام قدر است و مى‏تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد - به عنوان روز قدس انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین‏المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم». صحیفه نور، ج 8، ص 229.

و در پیام دیگرى مى‏ فرماید:

«روز قدس یک روز جهانى است، روزى نیست که فقط اختصاصى به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‏هایى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند ... روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند ... روز قدس روز اسلام است، روز قدس، روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است که باید به همه ابر قدرت‏ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما - به واسطه عمال خبیث شما - واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتى را که مسلمین دارند، قدرت‏هاى مادى، قدرت‏هاى معنوى مسلمین - که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایى دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ایمان پشتوانه آنهاست - از چه باید بترسند؟ ... اسلام دین خدا است و باید در همه اقطار، اسلام پیشروى کند. روز قدس، اعلام یک همچو مطلبى است. اعلام این مطلب است که مسلمین به پیش؛ براى پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامى است. روزى است که باید جمهورى اسلامى در سرتاسر کشورها، بیرقش افراشته شود. روزى است که باید به ابرقدرت‏ها فهماند که دیگر آنها نمى‏توانند در مالک اسلامى پیشروى کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم مى‏دانم. روزى است که باید ما، تمام قواى خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایى که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند ...»همان، ج 5، ص 286.

روز حفظ امنیت کشور، ملت و دستاوردهای انقلاب


همچنین امام خامنه ای در سخنرانی فرمودند: روز قدس پشتوانه‌ی امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ی آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان میآید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگی است، روز مهمی است. ان‌شاءاللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشورهای اسلامی دیگر، این روز، باعظمت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد. 1390/06/02

اگر پیغمبر اسلام(ص) زنده مى‏بود امروز چه مى‏ کرد؟


شهید مطهرى در مورد اهمیت قضیه فلسطین مى‏گوید: «اگر پیغمبر اسلام(ص) زنده مى‏بود امروز چه مى‏کرد؟ درباره چه مسأله‏اى مى‏اندیشید؟ و الله و بالله! قسم مى‏خورم که پیغمبر اکرم(ص) در قبر مقدسش امروز از یهود مى‏لرزد ... این یهودیانى که شما امروز اسمشان را مى‏شنوید - موشه دایان، زلى اشکول، گلدامایر - آخر ببینید از کجاى دنیا آمده‏اند؟ مدعى هستند که این سرزمین، سرزمین ما است ... هدف مگر تنها همین است که یک دولت کوچک در آنجا تشکیل شود؟ ... او مى‏داند که یک دولت کوچک بالاخره نمى‏تواند آنجا زندگى کند؛ یک اسرائیل بزرگ که دامنه‏اش از این طرف شاید ایران خودمان هم کشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزى: این اسرائیل که من مى‏شناسم، فردا ادعاى شیراز را هم مى‏کند و مى‏گوید: شاعرهاى خود شما همیشه در اشعارشان اسم شیراز را گذاشته‏اند «ملک سلیمان». هر چه بگویى آقا! آن تشبیه است، مى‏گوید: سند از این هم بهتر مى‏خواهید؟ مگر ادعاى خیبر را که نزدیک مدینه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئیس جمهور آمریکا) به پادشاه وقت عربستان سعودى پیشنهاد نداد که شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟


مگر اینها ادعاى عراق و سرزمین‏هاى مقدس شما را ندارند؟ و الله و بالله! ما در برابر این قضیه مسؤولیم. به خدا قسم! مسؤولیت داریم ... و الله! قضیه‏اى که دل پیغمبر اکرم(ص) را امروز خون کرده است، این قضیه است ... [امروز] اگر [امام ]حسین بن على(ع) بود مى‏گفت: اگر مى‏خواهى براى من عزاداى کنى، براى من سینه و زنجیر بزنى؛ شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مرد، شمر امروز را بشناس ...»شهید مطهرى، حماسه حسینى، ج 1، سخنرانى استاد در عاشوراى 1390 (1348 شمسى).

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...