نسخه چاپی

نیویورك‌تایمز: ممكن است ایران از فرصت بررسی كنگره برای اجرای تعهداتش استفاده كند

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که ضرب‌الاجل از پیش مقرر توافق جامع هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 امروز (سه‌شنبه) فرارسیده، اما گفت‌وگوها همچنان در وین ادامه دارد و آنطور که مقامات طرفین پیش‌بینی کرده‌اند، انتظار می‌رود مذاکرات برای چند روز دیگر نیز ادامه یابد.

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز گزارشی با همین موضوع منتشر کرده و نوشته است که مقامات آمریکایی اکنون تاکید دارند که توافق نهایی باید بر اساس مولفه‌های اعلام‌شده در فروردین ماه در لوزان سوئیس شکل بگیرد.

یک مقام آمریکایی که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت کرده، اما نخواسته نامش فاش شود، در این رابطه گفته است: «از دید ما می‌شود به توافق جامعی رسید که کف خواسته‌های ما را تامین کند. این مسیر رو به جلو باید بر اساس مولفه‌های لوزان باشد.»

وی همچنین گزارش‌های منتشر شده در مورد عقب‌نشینی واشنگتن از مولفه‌های لوزان در مورد سایت فردو را نیز رد کرده و مدعی شده است که آمریکا همچنان به دنبال آن است که فردو وضعیتی مشابه آنچه پیشتر مورد تفاهم قرار گرفت، داشته باشد. این مقام آمریکایی با این وجود از بیان اینکه آیا واشنگتن حاضر در قبال دریافت امتیازاتی، تغییراتی در مولفه‌های لوزان بدهد یا نه، خودداری کرده است.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به مسئله زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یکی از موضوعات حل‌نشده در مذاکرات پرداخته و مدعی شده است که احتمال دارد ایران از فرصت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا،‌ برای اجرای تعهداتش استفاده کند.

در این بخش از گزارش آمده است: «هرچند جزئیات این مسئله هنوز باید مشخص شود، اما به نظر می‌رسد که ممکن است ایران از دو تا سه ماه مورد نیاز برای عبور توافق از کنگره و زمان پس از آن برای تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آغاز عملیات انبار کردن سانتریفیوژها و خلاص کردن خود از بیش از 9 تن اورانیوم با غنای پائینش، استفاده کند.»

بر اساس مصوبه دو ماه قبل کنگره آمریکا، هر توافقی با ایران برای تائید نهایی باید به سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برود. در صورتی که توافق جامع تا روز 9 جولای/18 تیر به دست آمده و به کنگره ارائه شود، دوره بررسی توافق توسط قانونگذاران آمریکایی 30 روزه است، اما اگر مذاکرات از این تاریخ فراتر رود، دوره بررسی 60 روزه خواهد بود.

۱۳۹۴/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...