نسخه چاپی

انتقادات داخلی مانع توافق آمریكا با ایران شد!

مدرس آمریكایی روابط بین الملل در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا تصریح كرد كه كاخ سفید تحت فشارهای داخلی و برای جلوگیری از انتقادات داخلی و همپیمانانش تصمیم گرفت كه در مهلت 9 جولای هیچ توافق هسته ای بین ایران و 1+5 حاصل نشود.

به گزارش نما، «فلنت لورت» مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه ایالتی «پنسیلوانیا» و مدیر پروژه ایران در بنیاد «آمریکای نو» در گفت وگو با فارس درباره علت تغییر موضع آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و سخت تر شدن این موضع گفت: علت تغییر این موضوع کاملاً به کاخ سفید و فشارهای سیاسی داخلی آمریکا باز می گردد.

*کاخ سفید تحت فشارهای داخلی مجبور به تغییر مواضع آمریکا در مذاکرات شد

وی ادامه داد: همانطور که می دانید در هفته جاری، بسیاری از افرادی که در وین حضور دارند، بر این گمان بودند که اولویت دولت آمریکا ضرب الاجل 9 جولای است تا بتواند متن توافق را تا آن تاریخ در اختیار کنگره قرار دهد. اگر تا 9 جولای متن توافق نهایی در اختیار کنگره قرار می گرفت، نمایندگان کنگره تنها 30 روز برای بازبینی توافق ایران و 1+5 زمان در اختیار داشتند و با گذشت این تاریخ کنگره 60 روز برای بازبینی توافق نهایی مهلت خواهد داشت.

*آمریکا به منظور رهایی از انتقادات داخلی و همپیمانانش مجبور شد مواضعی را بیان کند که هم اکنون مانع حصول توافق شده است

لورت تصریح کرد: در اصل، دولت آمریکا، فرصت کوتاهتر 30 روز را به فرصت بلندتر ترجیح می دهد اما مشکل اینجاست که بعد از آنکه پارامترهای توافق هسته ای در آغاز ماه آوریل در لوزان اعلام شد، دولت آمریکا درباره شماری از موضوعاتی که هنوز کار بر روی آن در میز مذاکرات ادامه دارد و حل نشده است، یکسری مواضع آشکار اعلام کرد. این موضوعات شامل شروطی درباره قطعنامه های جدید شورای امنیت سازمان ملل می شود. آمریکا مواضع خود را درباره این موضوعات به کنگره و مردم آمریکا اعلام کرد و گفت که تحریم های تسلیحاتی علیه ایران به صورت نامحدود باقی می ماند.

*آمریکا با مواضع خود نمی تواند با ایران به توافق هسته ای برسد

این تحلیلگر آمریکایی تأکید کرد: آمریکا به این دلیل مواضع خود را به صورت آشکارا درباره این موارد گفت تا از برخی انتقادات داخلی و انتقادات همپیمانان خود همچون اسرائیل و عربستان سعودی جلوگیری کند. برخی از این انتقادات این بود که اوباما در مذاکرات ضعیف عمل کرده است، به ایران بیش از اندازه تخفیف داه است و بیش از حد برای توافق با ایران مشتاق است. بنابراین اقدام آمریکا در بیان آشکار مواضع خود موجب بروز مشکلاتی شد و از طرف دیگر به این مسئله پی برد با اتخاذ چنین مواضعی به هیچ عنوان نمی تواند به توافق با ایران برسد زیرا نه تنها ایران بلکه روسیه و چین نیز با مواضع آمریکا مشکل داشتند.

*آمریکا اگر قبل از 9 جولای با ایران توافق می کرد با عواقب سیاسی خطرناکی در داخل آمریکا مواجه می شد

لورت ادامه داد: آمریکا مجبور بود برای اینکه بتواند به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کند، مواضعی را که اتخاذ کرده بود تعدیل کند اما اگر آمریکا قبل از ضرب الاجل 9 جولای کنگره از مواضع خود عقب نشینی می کرد، با عواقب سیاسی خطرناکی در داخل آمریکا مواجه بود. اگر دولت اوباما قبل از این مهلت با ایران توافق می کرد شواهد به سمتی می رفت که منتقدان به اهداف خود نزدیک می شدند که آمریکا برای توافق با ایران مشتاق است زیرا قبل از مهلت 9 جولای با ایران توافق کرده است و به مواضعی که آشکارا اعلام کرده پایبند نبوده است و در مقابل ایران تسلیم شده است.

*توافق قبل از 9 جولای هزینه سنگینی برای آمریکا به همراه داشت

وی با اشار به این موارد تأکید کرد: بنابراین دولت آمریکا به این نتیجه رسید که اگر قبل از 9 جولای توافق کند باید هزینه سنگینی بپردازد. به همین منظور در ویدئو کنفراسی که بین دولت اوباما و کری صورت گرفت، تصمیم گرفته شد در ضرب الاجل تعیین شده توافقی اعلام نشود.

*حال که مهلت کنگره گذشته آمریکا می تواند تئاتر سیاسی خود را در مذاکرات عملی کند

لورت با توجه به اینکه مهلت 9 جولای کنگره گذشته است، تصریح کرد: حال که از مهلت 9 جولای رد شدیم، اوباما تا حدودی با خود برآورد می کند که می تواند تا حدی مواضع آمریکا را به شیوه ای که بتوان به توافق با ایران برسید، تعدیل کند. بعد از آن خواهد گفت که ببینید ما تا چه اندازه در مذاکرات سخت بودیم، ما عجله نکردیم تا در مهلت 9 جولای با ایران توافق کنیم و چون ما در مذاکرات سخت بودیم، ایران و روسیه منطقی عمل کردند. این در واقع تئاتر سیاسی دولت اوباما است که در آن دولت اوباما می گوید که این روسیه و چین و نه آمریکا بودند که برای رسیدن به توافق مواضع خود را تغییر دادند. مسئله ای که نمی دانیم این است که آیا دو سه روز آینده برای آمریکا به منظور اجرای این تئاتر سیاسی کافی است یا اینکه آمریکا به مدت زمان طولانی تری برای بازی این تئاتر سیاسی نیاز دارد. از آنجایی که من یکی از آنهایی هستم که معتقدم توافق هسته ای به نفع آمریکا است، امیدوارم که دولت اوباما چنین بازی سیاسی را اجرا نکند.

*گروه 1+5 درباره قطعنامه های شورای امنیت بایکدیگر اجماع ندارند

لورت در پاسخ به این سوال که آیا گروه 1+5 با یکدیگر در خصوص موضوعات باقیمانده در مذاکرات اتحاد دارند، گفت: من معتقدم که گروه 1+5 درباره قطعنامه های شورای امنیت با یکدیگر اجماع ندارند. مواضع چین و روسیه درباره قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بسیار با مواضع ایران یکسان است و مواضع این دو کشور با فرانسه، انگلیس و آمریکا در این زمینه متفاوت است.

*فرانسه و آمریکا و انگلیس می خواهند یک موضع واحد هماهنگ درباره قطعنامه های شورای امنیت اتخاذ کنند

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: آنچه که من شنیده ام این است که آمریکا، فرانسه و انگلیس در تلاش هستند یک موضع کاملاً هماهنگ در این خصوص ارائه کنند.

*رسیدن به توافق هسته ای به انعطاف پذیری آمریکا بستگی دارد

وی در خصوص احتمال حصول توافق ایران و 1+5 گفت: رسیدن به توافق جامع هسته ای تا روز دوشنبه نه تنها بستگی به آمریکا بلکه در اصل کاخ سفید دارد که به مذاکره کنندگان آمریکایی اجازه دهد در خصوص مواضع آمریکا در مذاکرات هسته ای انعطاف داشته باشند تا بتوانند به یک توافق هسته ای با ایران دست پیدا کنند. فکر می کنم در این شرایط رسیدن به توافق هسته ای با ایران در یکی دو روز آینده امکانپذیر باشد. اما مطمئن نیستم که کاخ سفید آمادگی اشته باشد که چنین اجازه ای را به تیم مذاکره کننده آمریکا بدهد.

*آمریکا می خواهد ایران را وادار کند تا تفسیر آمریکا از تفاهم لوزان را بپذیرد و اجرا کند

وی تصریح کرد: آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته است که ایران را وادار کند که تفسیر آمریکا از تفاهم لوزان را بپذیرد. بخش هایی بود که دو طرف در تفاهم لوزان در خصوص آن با یکدیگر توافق داشتند و بحث هایی وجود داشت که اختلافاتی درباره آن وجود داشت و مذاکره درباره آن همچنان ادامه دارد و تصمیم گرفته شد چیزی درباره آن منتشر نشود اما آن بخش ها منتشر شد و آمریکا مجبور شد به صورت آشکارا درباره موارد اختلافی مذاکرات مواضع خود را اعلام کند.

*اگر توافق نهایی حاصل شود، تمام جزئیات آن منتشر خواهد شد

لورت اینگونه ادامه داد: اگر توافق نهایی بین ایران و 1+5 حاصل شود، جزئیات توافق به صورت کامل منتشر می شود. از آنجایی که کنگره باید متن توافق نهایی ایران و 1+5 را مورد بازبینی قرار دهد، بنابراین غیرممکن است که بتواند بخش هایی از توافق را منتشر نکند.

۱۳۹۴/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...