نسخه چاپی

تحلیلگر اسرائیلی: توافق حاصل شده است...

ایهود یاری، تحلیل‌گر امور خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در شبكه دو اسرائیل[رژیم صهیونیستی] جمعه شب گفت: «پس از امتیازدهی‌های مهم آمریكا، میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای توافق حاصل شده است...

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزایل 11 ژوئیه 2015 (20 تیر) در مقاله‌ای به روند توافق هسته‌ای جامع میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ایهود یاری، تحلیل‌گر امور خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در شبکه دو اسرائیل[رژیم صهیونیستی] جمعه شب گفت: «پس از امتیازدهی‌های مهم آمریکا، میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای توافق حاصل شده است... این توافق اوایل هفته جاری امضا خواهد شد». هدف از این توافق پایان بن‌بست 13 ساله برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای است. رهبران اسرائیل به‌طور بی‌وقفه مخالف این توافق هستند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده است، این توافق مسیر ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را باز خواهد کرد. مطابق گفته آقای یاری که از برجسته‌ترین تحلیل‌گران خاورمیانه در اسرائیل است، طی دو تا سه هفته گذشته، آمریکا در تمام مسائل امتیازهای کلیدی به ایران داده است.

در ادامه مقاله آمده است: آقای یاری گفت: حتی آنهایی که در آمریکا از توافق با ایران حمایت می‌کرده‌اند، «پذیرفته‌اند که این توافق بدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردند». وی افزود: «توپ در زمین دموکرات‌های کنگره است که باید تصمیم بگیرند از رئیس‌جمهور خود با دادن رأی مثبت حمایت کنند یا اینکه به جبهه جمهوری‌خواهان مخالف توافق بپیوندند. آقای یاری گفت، یک امتیاز مهم مسئله بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای است که مسئله مهمی در گفت‌وگوها بوده است. به گفته وی، مذاکره‌کنندگان آمریکایی با درخواست ایران موافقت کرده‌اند که بازرسی‌ها «مدیریت‌شده» باشد؛ به عبارت دیگر، بازدیدهای غافل‌گیرانه وجود نخواهد داشت و تنها این بازدیدها باید با تمهیدات و تأییدات قبلی رژیم ایران صورت گیرد. باوجود آنکه به‌طور رسمی نهایی‌شدن توافق اعلام نشده است؛ اما جان کری، عصر جمعه گفت: پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها صورت گرفته؛ وی آنچه را فضایی سازنده خواند، ستود. همچنین، وی در زمان دیدار با تیم کارشناسان در وین به برخی خبرنگاران گفت: «تصور می‌کنم برخی از موارد جدی و مهم را حل‌وفصل کرده‌ایم و به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم».

در پایان مقاله آمده است: آقای کری گفت: «دیدارها در تمام طول روز صورت گرفته‌اند... ما بحث‌هایی را در حال حاضر صورت می‌دهیم... فضا بسیار سازنده است... ما همچنان مسائل اختلافی بسیاری داریم و قرار است طی امشب و فردا درباره آنها بحث کنیم». درحال‌حاضر، گفت‌وگوها در وین به سومین هفته خود می‌رسد. صبح جمعه آقای کری به‌منظور حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده با محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. توافق موقت 2013 که مطابق آن، ایران در ازای لغو تحریم‌ها بیشتر غنی‌سازی خود را تعلیق کرده است، تا روز دوشنبه تمدید شد. وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا نیز قرار است، روز شنبه به امید رسیدن به توافق به وین بازگردند.

۱۳۹۴/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...