نسخه چاپی

نتانیاهو به ترس از ایران نیاز دارد

یك روزنامه سوئیسی با اشاره به اینكه نخست وزیر اسرائیل هیچ جایگزینی را برای توافق هسته‌ای نداشته و تنها به آن انتقاد می‌كند نوشت كه نتانیاهو به ترس از ایران به عنوان ابزاری سیاسی نیاز دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در مطلبی نوشت: نخست وزیر اسرائیل می خواست با کمک همه ابزار لازم از توافق هسته ای با ایران جلوگیری به عمل آورد. وی به ترس از ایران (ایران هراسی) به عنوان ابزار سیاسی نیاز داشت.

نویسنده در ادامه با اشاره به خشم و عصبانیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای که سه شنبه در وین بین ایران و غرب انجام شد و اینکه وی آن را خطایی در ابعاد تاریخی خوانده است در بخش دیگری از این مطلب نوشت: نخست وزیر اسرائیل تنها یک چیز را ندارد و آن یک جایگزین در این باره است که چگونه برنامه اتمی ایران را می توان کنترل کرد یا یک توافق با ایران بر اساس تصورات و ایده های وی چگونه است. وی به جای ارائه این جایگزین امروز این گونه اظهار نظر کرد که این توافق مستقیما به سلاح اتمی (برای ایران) منجر می شود.

نتانیاهو اصلا به این مسئله که اسرائیل تنها قدرت اتمی منطقه بوده که حدود 200 کلاهک هسته ای دارد اشاره ای نمی کند و در این باره اساسا صحبتی نمی کند، اما می خواهد هر کسی این موضوع را بداند. از این رو توافق هسته ای با ایران برای نخست وزیر اسرائیل یک شکست دیپلماسی در ابعاد گسترده تاریخی است.

در ادامه این مطلب آمده است که نتانیاهو سال ها این طور وانمود کرد که تنها او است که بالاخره می تواند از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری کند بدون اینکه بگوید چگونه و حالا وی با انتقادهای شدیدی در کشور خود مواجه شده است.

بخصوص حتی از طرف کسانی که توافق هسته ای با ایران را بد ارزیابی می کنند این انتقاد به نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد می شود که تحت حکومت نتانیاهو مناسبات اسرائیل با آمریکا به عمیق ترین وضعیت خود رسید.

یک جنبه دیگر این توافق این است که تنها از طرف آمریکا با تهران انجام نشده است و همچنین آلمان به عنوان وفادارترین دوست اروپایی اسرائیل از طرف های دیگر این مذاکرات بود. آلمان خود را به عنوان مدافع منافع امنیتی اسرائیل شناخته و بر این باور است که این منافع در سایه این توافق بهتر تضمین می شود تا بدون آن.

در ادامه این مطلب آمده است: نتانیاهو نه تنها منتقدانی از طیف سیاسی داشته و دارد بلکه بارها و بارها مسئولان مهم اطلاعاتی و نظامی در اسرائیل اعلام کرده اند که برنامه اتمی ایران مستقیما خطری برای اسرائیل نیست. این افراد همچنین درباره حمله نظامی روی تاسیسات هسته ای ایران و عواقب غیر قابل پیش بینی آن برای منطقه هشدار داده اند.

این همه نتانیاهو را به فکر کردن وا نداشته است. بلکه برعکس وی درباره مسئله ایران نشان داد که به ترس و هراس از این کشور به عنوان یک ابزار سیاسی نیاز دارد. نخست وزیر اسرائیل زمانی که درهفته های اخیر متوجه شد که احتمالا دیگر نمی تواند از توافق هسته ای با ایران جلوگیری به عمل آورد مسئله را تغییر داد. حالا وی سناریوی تهدید آمیز جدید را در یک جنبش تحریمی رو به رشد بین المللی علیه به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولت مستقل می بیند.

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...