نسخه چاپی

نظر فقهی حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)؛

چند مسئله در خصوص رؤیت هلال

اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، این حكم برای همگان حجت است و كسانی هم كه از او تقلید نمی‌كنند حتی مجتهدین دیگر باید به حكم او عمل نمایند. ولی كسی كه می‌داند حاكم شرع اشتباه كرده نمی‌تواند به حكم او عمل كند.

به گزارش نما، اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، این حکم برای همگان حجت است و کسانی هم که از او تقلید نمی‌کنند حتی مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل نمایند. ولی کسی که می‌داند حاکم شرع اشتباه کرده نمی‌تواند به حکم او عمل کند.

چند مسئله در خصوص رؤیت هلال

به گزارش بولتن نیوز، در خصوص رؤیت هلال و حکم حاکم شرع چند مسئله وجود دارد:

اول: اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، این حکم برای همگان حجت است و کسانی هم که از او تقلید نمی‌کنند حتی مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل نمایند. ولی کسی که می‌داند حاکم شرع اشتباه کرده نمی‌تواند به حکم او عمل کند.

دوم: اگر از ثبوت اول ماه نزد مجتهدی برای دیگران یا مقلّد او یقین به اول ماه حاصل شود، یقین دیگران و مقلّد او به اول ماه برای آن‌ها حجت است نه آن که ثبوت ماه نزد مجتهد برای آنان حجت باشد و رابطه‌ای بین تقلید و ثبوت ماه نزد مجتهد نیست.

سوم: در صورت شک یا ظن به خلاف حکم حاکم شرع، باید به حکم حاکم شرع عمل شود و آن حکم حجت است مگر آن‌که یقین بر خلاف آن داشته باشد.

چهارم: اگر حاکم شرع حکم کند به اول ماه شوال، کسی‌که یقین بر خلاف آن ندارد اگر آن روز را روزه بگیرد روزۀ او حرام است.

چند مسئله در خصوص رؤیت هلال

پنجم: اگر برای مجتهدی اول ماه ثابت شود، اگر اعلام ثبوت ماه و اشاعۀ آن موجب اختلاف و تفرقۀ بین مسلمین و وهن اسلام شود و یا موجب شعف نظام اسلامی شود اعلام و اشاعۀ آن جایز نیست.

۱۳۹۴/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...