نسخه چاپی

آلمان: تركیه به روند صلح با "پ ك ك" پایبند باشد

وزیر امور خارجه آلمان با تاكید بر اینكه حملات هوایی تركیه علیه پ ك ك اوضاع پیچیده كنونی را دشوارتر می كند از آنكارا خواست كه به روند صلح با پ ك ك پایبند باشد.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" نوشت: "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان از دولت ترکیه خواست که به روند صلح با حزب کارگران کردستان موسوم به "پ ک ک" پایبند باشد.

بر اساس اعلان روز دوشنبه وزارت خارجه آلمان، "اشتاین مایر" در یک گفتگوی تلفنی با همتای ترک خود "مولود چاووش اغلو" که روز گذشته انجام شد در عین اینکه تاکید کرد اقدامات ترکیه در برابر کسانی که مسئول حملات روزهای اخیر در این کشور بودند را درک می کند گفت: همزمان من تاکید می کنم که این روند صلح به زحمت شکل گرفته با کردها نباید حالا متوقف شود. این مسئله اوضاع پیچیده کنونی را سخت تر می کند.

"اشتاین مایر" همچنین تاکید کرد که ترکیه تنها به دلیل مرزهای به طول 900 کیلومتر خود با سوریه در شرایط سختی قرار دارد.

"چاووش اغلو" هم به اشتاین مایر اطمینان داد که دولت ترکیه علاقمند به پیشبرد روند صلح با شبه نظامیان کرد است.

دولت آلمان هم تاکید کرد که در تلاش های مشترک در مبارزه با داعش همچنان با ترکیه در گفتگو باقی می ماند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت: هدف این است که از گسترش داعش در منطقه جلوگیری به عمل آوریم. این مسئله همچنین یک شرط برای این است که بتوانیم به یک راه حل سیاسی در سوریه نزدیک تر شویم.

دبیر کل ناتو نیز در گفتگویی با رادیو نروژ به ترکیه در این باره که با حملات هوایی خود علیه پ ک ک روند صلح با کردها را به خطر بیاندازد هشدار داده و گفت: همه کشورها حق دفاع از خود را دارند. ترکیه نیز حق دارد که در برابر حملات تروریستی از خود دفاع کند؛ اما این مهم است که این اقدامات متناسب بوده و در روشی غیر ضروری به تشدید اختلافات منجر نشود.

"ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو همچنین تصریح کرد که یک حمله تروریستی نباید از تلاش ها برای یک راه حل سیاسی صلح آمیز جلوگیری به عمل آورد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آلمان، حملات هوایی ترکیه در سوریه تا به حال هیچ تاثیری بر عملیات ارتش آلمان در منطقه نداشته اند.

یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان در برلین اعلام کرد که ما تا به حال هیچ تاثیری از این اقدامات ترکیه روی عملیات های خود در این کشور و در شمال عراق ندیده ایم. ارتش آلمان موشک های پاتریوت خود را تقریبا به فاصله 100 کیلومتری از مرزهای سوریه در ترکیه مستقر کرده بود.

معاون فراکسیون چپ ها در واکنش به حملات هوایی ترکیه علیه پ ک ک خواستار خروج این موشک ها از خاک ترکیه شده است. وی همچنین از دولت آلمان درخواست کرد که در نشست شورای ناتو آنکارا را به دلیل تجاوزگری های نقض کننده قوانیش محکوم کند.

ارتش ترکیه از روز جمعه حملات هوایی را روی مواضع داعش در سوریه و شبه نظامیان کرد موسوم به پ ک ک در شمال عراق آغاز کرده است.

دولت ترکیه در پاییز 2012 گفتگوهای صلح با رهبر زندانی حزب کارگران کردستان را آغاز کرده است که البته تا به حال هیچ نتیجه ای نداشته است.

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه در گفتگو با یک خبرگزاری پرتغالی تصریح کرد که ما هرگز نگفته ایم که مذاکرات صلح با کردها را پایان می دهیم. اما پ ک ک هرگز به روند صلح احترام نگذاشته است.

وی این انتقاد را به پ ک ک وارد کرد که از مبارزه آنکارا علیه داعش در مناطق مرزی سود می برد برای اینکه حملات و فعالیت های تروریستی خود علیه آنکارا را تقویت کند. بنابراین ما همچنین باید مواضع این شبه نظامیان کرد در شمال عراق را بمباران کنیم.

۱۳۹۴/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...