نسخه چاپی

پانزدهمين نشست دادگاه فساد سه هزار ميلياردي:

رد ادعای گروه آریا در آخرین دادگاه!

عکس خبري -  رد ادعاي گروه آريا در آخرين دادگاه!

در ابتدای جلسه قاضی با تاكید بر ادعاهای مطرح شده در جلسات قبل گفت: در رابطه با ایجاد اشتغال در گروه ملی فولاد ایران و تراورس ادعاهایی مطرح شده كه استعلام از مراجع مربوط نشان داد بعد از خصوصی سازی ۲۱۴۳ كارگر از این مجموعه اخراج شدند.


پانزدهمین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد بزرگ بانکی، صبح امروز در حالی کار خود را در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی آغاز کرد که در آن «ع- ر» به عنوان مطلع و «ع - ب»، «م - س» و «ج - د» به عنوان متهم به پای میز محاکمه خواهند رفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، قاضی ناصر سراج در ابتدای پانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی اظهار داشت: در جلسات دادگاه در رابطه با ایجاد اشتغال در مجموعه‌های گروه ملی فولاد ایران و تراورس ادعاهایی شد که مورد اعتراض کارگران این مجموعه‌ها قرار گرفت و مدعی شدند این ادعا‌ها صحت ندارد.

در قبال این اخراج‌ها، برخی نیروهای خود را جایگزین کردند

وی افزود: با استعلام از مراجع مربوطه مطلع شدیم تعداد ۲۱۴۳ نفر کارگر از این دو مجموعه بعد از خصوصی‌سازی اخراج شدند.

سراج ادامه داد: در مردادماه سال ۹۰ مجموعه گروه ملی فولاد ایران ۴۸۹۰ نفر نیرو داشت که بعد از خصوصی‌سازی به ۳۵۳۸ نفر کاهش یافت که به عبارتی یک هزارو ۳۵۹ نفر اخراج شدند.

سراج گفت: شرکت تراورس نیز ۸۰۱۱ نفر نیرو داشت که در مرداد سال ۹۰ به ۷۲۲۷ نفر کاهش یافت و در این مجموعه نیز ۷۸۴ نفر اخراج شدند.

قاضی پرونده فساد بزرگی مالی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در قبال این اخراج‌ها مدیران برخی نیروهای مورد اعتماد خود را جایگزین کردند وگرنه میزان اخراجی‌ها خیلی بیشتر از این رقم است.

۱۲ دلیل دادستانی تهران برای مجرم بودن متهمان

فراهانی نماینده دادستان تهران در پانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی کیفرخواست صادر شده برای ۴ متهم این پرونده را قرائت کرد.

وی گفت: ‌برای ع. ب، م. س، ج. د که همگی از مدیران گروه ملی فولاد بودند به اتهام مشارکت در اخلال در نظام بانکی و معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کیفرخواست صادر شده است.

فراهانی گفت: ‌ما ۱۲ دلیل داریم که ثابت می‌کند این متهمان علم و آگاهی از عمل مجرمانه خود داشته‌اند و با علم و آگاهی به این عمل دست زده‌اند.

وی افزود: ‌همه این افراد از بدون مصوبه بودن ال‌سی‌ها با خبر بودند، همه متهمان از پرسنل قدیمی گروه ملی بودند و می‌دانستند میزان نیاز شرکت به شمش فولاد چقدر است، همگی می‌دانستند که بانک‌ها نسبت به گروه ملی رفتار انقباضی داشته‌اند و به راحتی اعتبار نمی‌دادند.

نماینده دادستان تهران گفت: ‌همچنین همگی از شایع‌ شدن خبر صوری بودن ال‌سی‌ها اطلاع داشتند و این در حالی است که می‌دانستند ال‌سی‌ها بدون کالا و صدور پیش‌فاکتور‌ها نیز بدون حمل و نقل کالا صورت می‌گیرد.

وی گفت: این در حالی است که متهمان از خرید شرکت فولاد فام اسپادانا و ذینفع واحد بودن ال‌سی‌ها با خبر بودند و به آن اضافه کنید عملکرد م. س در تایپ و ارسال اسناد مربوط به ال‌سی‌ها و نگهداری اسناد در گروه ملی به جای حفظ آن‌ها در بانک.

توقع بیشتری از این گروه متهمان داشتیم!

فراهانی تصریح کرد: متهمان از پاره‌ای سوء جریانات مدیریتی در پرداخت وجوه به برخی از افراد به عنوان رشوه مطلع بودند و این در حالی است که این متهمان از تسلط و تبانی با شرکت سپاهان تراز حسابرس قانونی شرکت اطلاع داشتند.

نماینده دادستان تهران تصریح کرد: متهمان از پنهان‌کاری و عدم ثبت و نگهداری فرم‌های مربوط به ال‌سی‌ها با خبر بودند و به این موضوع اضافه کنیم انحرافی که آقای «ر» نسبت به صوری بودن ال‌سی‌ها و اطلاع مدیران از آن از نیمه دوم سال ۸۹ تذکر داده بود.

وی گفت: آقای ج. د اقرار صریحی دارد مبنی بر اینکه خسروی در صورت مالی شرکت ۱۵۰۰ میلیارد تومان اسناد خرید و ۱۳۰۰ میلیارد تومان اسناد فروش در سال ۸۹ ثبت کرده بود که این رقم غیرواقعی بود.

فراهانی گفت: اگر مدیران گروه ملی همکاری نمی‌کردند، مه‌آفرید و افرادش نمی‌توانستند از پتانسیل گروه ملی استفاده کنند. ما از این افراد بیشتر توقع داشتیم تا بیشتر مراقب می‌بودند زیرا حرفه آنان مانند مه‌آفرید حرفه مجرمانه نبوده است. بر این اساس تقاضای صدور مجازات متناسب را برای این افراد داریم.

امضای فرم‌های خام برای تخصیص اعتبار!

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی نوبت به پرسش چند سوال از جانب نماینده دادستان تهران از ع. ر مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران رسید.

ع. ر در جایگاه قرار گرفت و در توضیح چگونگی صدور فرم‌های مربوط به اختصاص اعتبار گفت: این فرم‌ها به صورت خام در جلسات به من داده می‌شد.

وی افزود: در سمت چپ این فرم‌ها ضامنین امضا می‌کردند در سمت راست مسئولین بانک و در ‌‌نهایت در وسط آن متقاضی امضای خود را ثبت می‌کرد.

ع. ر تصریح کرد: یک از دلایل اینکه ما معتقد هستیم فرم‌ها به صورت خام آن هم بدون اطلاع ما امضا می‌شد و در جای دیگری سایر اطلاعات در آن پر می‌شد این است که ما قرار نبود در بازی خسروی از چیزی باخبر باشیم و دوم اینکه اگر فرم‌ها خام نبود ما از نداشتن مصوبه و سایر تخلفات صورت گرفته آن باخبر می‌شدیم.

چرا زمانی که متوجه شدید ال‌سی‌ها صوری است جلوی کار را نگرفتید؟

در این لحظه فراهانی خطاب به ع. ر گفت: ‌شما بار‌ها گفته‌اید که ما اطلاعی نداشتیم و فقط مه‌آفرید خسروی از همه چیز باخبر بوده در حالی که مه‌افرید در جلساتی که در دادگاه حضور داشت مدعی می‌شد که تمام کار‌ها از اهواز مدیریت و شما و آقای س. ک از همه مسائل باخبر بودید.

فراهانی تصریح کرد: ‌البته این در حالی است که س. ک رئیس بانک صادرات گروه ملی خودش چندین بار اعتراف کرده که برخلاف ادعای آن افرادی که خود را ناآگاه جلوه می‌دهند همه افراد دخیل در این پرونده از کلیت ماجرا و همچنین صوری بودن آن‌ها باخبر بودند.

نماینده دادستان گفت: سوال من از آقای ع. ر این است که شما چرا زمانی که متوجه شدید ال‌سی‌ها صوری است نیامدید و به عنوان مدیر مجموعه گروه ملی جلوی انجام کار را نگرفتید و چرا گذاشتید کار ادامه پیدا کند.

رمز وقوع فساد بزرگ از زبان یک متهم

ع. ر پاسخ داد: من از‌‌ همان روز اول تلاش داشتم تا از دادستانی بخواهم تا روند فرم‌هایی که ما امضا کردیم را مشخص کند.

وی گفت: ‌آقای پسندیده در اولین بازجویی‌ها به من گفت شما اصلا امضایت پای فرم‌های گشایش اعتبار اسنادی وجود ندارد حال آنکه من به امضا کردن فرم‌ها اعتراف کرده بودم.

ع. ر افزود: رمز وقوع این فساد بزرگ بانکی در فرم‌هایی است که براساس آن گشایش اعتبارات اسنادی رخ داده است و مشخص نیست فرم‌هایی که براساس آن پول داده شده به گروه آریا فرم‌هایی است که من به عنوان مدیرگروه ملی پای آن‌ها را امضا کردم یا فرم‌هایی است که عده‌ای افراد دیگر امضا کرده‌اند که نمی‌خواهند نامشان در این دادگاه‌ها برده شود.

وی گفت: بهتر است آن چیزی که به عنوان فرم اشاره شده که ما آنرا امضا کرده‌ایم آنرا به ما نشان دهند در غیر این صورت بروند ببینند امضای چه کسانی پای فرم‌های گشایش اعتبارات اسنادی وجود دارد.

مشکل ما در گروه ملی، جزیره‌ای کار کردن بود

فراهانی سوال دوم خود را از ع. ر اینگونه پرسید که در اظهارات شما آمده است که از‌‌ همان ابتدا شایع شده بود که ال‌سی‌های تهران صوری است و این شایعه از نیمه دوم سال ۸۹ به گونه‌ای شد که همه افراد از آن باخبر بودند؛ پاسخ شما چیست؟

ع. ر گفت: ‌مشکل ما در گروه ملی این بود که همه به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کردند همین جزیره‌ای کار کردن باعث شد تا من فکر کنم همه از موضوع سوری بودن ال‌سی‌ها با خبر هستند در حالی که گویا اینگونه نبوده و باید مشخص شود که چه افرادی از آن با خبر هستند.

وی افزود: من پس از آنکه ال‌سی‌ها را امضا نکردم خسروی با من تماس گرفت و گفت اگر تو نمی‌خواهی کاری انجام دهی چرا جلوی کار کردن سایر کارمندان را می‌گیری و به این ترتیب شد که من دیگر ال سی امضا نکردم و سایر کارمندان این کار را انجام دادند.

گرفتن ۱۳۶ ال‌سی، هنر خسروی و تلاش بانک صادرات بوده!

نماینده دادستان گفت: آیا شما به عنوان یک مدیر به آقای «م. س» توضیح داد که چرا دیگر فرم‌ها را امضا نمی‌کنید؟

متهم پاسخ داد: خیر. توضیحی ندادم. آقایان «ک» و «ش» همه ما را گمراه کردند.

قاضی سراج گفت: شما بیان کردید گروه ملی قبل از خصوصی‌سازی دنبال وام بوده اما موفق به دریافت آن نشده است ولی به محض اینکه خصوصی شده چنین حجمی از اعتبارات را می‌گیرد. به نظر شما دلیل این چه چیزی است؟

ع. ر گفت: گرفتن ۱۳۶ فقره ال‌سی توسط خسروی هنر وی بوده و البته هنری که همراه با تلاش بانک صادرات بوده است.

زمان پرداخت حقوق کارگر بودم

در بخش دیگری از رسیدگی به پرونده فساد ۳هزار میلیارد تومانی نوبت به اخذ دفاعیات م. س، ۴۲ ساله یکی از مدیران گروه ملی فولاد رسید.

قاضی سراج به وی تفهیم کرد که شما متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی هستید آن هم بر پایه دلایلی همچون شکایت بانک صادرات، اقاریر و اعترافات خود و دیگر متهمان و گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، چه دفاعی از خود دارید.

متهم گفت: من هیچکدام از اتهاماتم را قبول ندارم. نماینده محترم دادستان در اظهارات خود بیان کردند که من یکی از مدیران گروه ملی هستم، در صورتی که اصلا مدیر نبودم. زمانی که موقع پرداخت حقوق و مزایا می‌شد، من کارگر می‌شدم و زمانی که نوبت به سوال و جواب دادن می‌شد، من مدیر گروه ملی می‌شدم.

وی گفت: از زمان شروع خصوصی سازی کلیه فعالیت‌های بازرگانی گروه ملی فولاد به گروه آریا در تهران واگذار شد و صرفا کارگران مجری دستورات مه‌آفرید خسروی بودند و این در حالی است که عنوان شغلی من مسئول خرید مواد اولیه و پیگیری ورود مواد اولیه به گروه ملی بود در حالی که پس از خصوصی سازی عملا این مسئولیت از طریق بالا‌ترین مقام گروه ملی یعنی مدیرعامل یا مالک شرکت انجام می‌شد.

من صرفا به عنوان یک نامه‌رسان فعالیت می‌کردم

وی افزود: وظیفه من پیگیری ورود مواد اولیه به گروه ملی بود و من این مسئولیت را دلسوزانه انجام می‌دادم و این در حالی بود که اسناد مربوط به خرید و فروش مواد اولیه برای اولین بار از طریق گشایش اعتبارات اسنادی توسط من رویت می‌شد و من نسبت به آن هیچ اطلاعی نداشتم.

متهم با بیان اینکه اگر کوره ذوب فولاد خاموش می‌شد، ۵ روز زمان نیاز داشت تا مجددا کوره روشن شده و درجه حرارت آن به ۱۲۰۰ درجه برسد گفت: من همه تلاشم این بود که گروه ملی خط تولیدش برقرار باشد و کارگران مشغول کار باشند.

م. س با بیان اینکه من هیچ نقش و دخالتی در صدور و گشایش اعتبارات اسنادی نداشتم گفت: بدون اینکه این کار قبلا وجود داشته باشد پیش‌فاکتور‌ها را به من می‌دادند و من آن‌ها را به بانک می‌بردم.شعبه بانک صادرات گروه ملی در دل گروه ملی قرار داشت و به این ترتیب من صرفا به عنوان یک نامه‌رسان در گروه ملی فعالیت می‌کردم و مدارک مربوط به ال‌سی‌ها را به شعبه می‌رساندم.

مناقشه بر سر فکس، کامپیوتر و تایپیست!

متهم افزود:‌‌ همان روز اولی که به بانک صادرات گروه ملی رفتم آقای س. ک مدعی شد که وظیفه تایپ و ارسال نامه‌ها و مدارک مربوط به ال‌سی‌ها به عهده خود گروه ملی است زیرا بانک صادرات تایپیست ندارد.

متهم تصریح کرد: بعد‌ها متوجه شدم که در چارت سازمانی بانک صادرات تایپیست دیده نشده و این شعبه حتی یک فکس و کامپیو‌تر هم ندارد.

در این لحظه قاضی سراج خطاب به متهم گفت: رئیس شعبه بانک صادرات ۲.۵ میلیارد برای امور خیریه پول گرفته بود خب یک بخشی از آنرا برای خرید فکس و کامپیو‌تر هزینه می‌کرد!

در این لحظه نماینده بانک صادرات به نشانه اعتراض به سخنان متهم گفت: بانک صادرات هم فکس دارد، هم کامپیو‌تر دارد و هم تایپیست دارد؛ متهم دروغ می‌گوید.

می‌دانید چرا بانک صادرات هر ماه تشویق می‌شد؟

«م. س» افزود: هیچ‌گونه نقشی در تنزیل‌ها و امضا‌ها نداشتم. فقط دستور پیگیری دستور‌ها را داشتم بنابراین چگونه می‌‌توانستم از صوری بودن پیش‌فاکتور‌ها خبر داشته باشم؟ من فقط با خانم‌ها «ع. ح» و «ج. الف» در ارتباط بودم.

وی اظهار کرد: حد و اندازه من آنقدر بود که در جلسات حضور داشته باشم. من هیچ اطلاعاتی از مجوز بانکی نداشتم. از مبلغ مجوز بانکی بی‌خبر بودم و حتی در این راستا نقشی نداشتم. بانک صادارت هر ماه به دلیل عملکردش تشویق شده بوده و یک درجه ترفیع اخذ کرده بود.

قاضی سراج گفت: ‌می‌‌دانید چرا؟ چون رییس منطقه اهواز در این ضوابط سهیم بود.

نیامدن کالا به داخل گروه معنی‌اش صوری بودن اسناد نیست!

متهم در بخش دیگری از دفاعیاتش مدعی شد: هیچ وقت مسئولان برای گشایش اعتبارات اسنادی اطلاعاتی به ما نمی‌دادند و صرفا ما را مجری دستورات خودشان قلمداد می‌کردند.

م. س تصریح کرد: یک بار خسروی با مدیران تماس داشته و مدعی شده بود اگر در ارسال کالا یا فرستادن آن تاخیری ایجاد شود کارمندان را مواخذه خواهد کرد به همین دلیل ما در تمام دوره فعالیت خودمان با استرس نسبت به انجام درست کالا‌ها روبرو بودیم.

وی گفت: اینکه کالا به داخل گروه ملی نمی‌آمد معنی‌اش صوری بودن اعتبارات اسنادی نبود زیرا گروه ملی می‌توانست پیش از ورود کالا و نقل و انتقال آن، آنرا به مشتری دیگری بفروشد.

متهم بار دیگر به موضوع نقش نداشتن در تنزیل و یا گشایش اعتبارات اسنادی اشاره کرد و گفت: من کارمند نمونه سال ۸۸ بودم که صرفا با پیگیری‌های مجدانه تلاش در رونق کسب و کار در گروه ملی را داشتم.

برای هزینه وکیل مانده‌ام / قاضی: مظلوم نمایی کردید

«م. س» در ادامه اظهار کرد: ‌زندگی بسیار ساده‌ای داشتم. حتی هم‌اکنون برای هزینه وکیل مانده‌ام. نیت من در جهت افزایش مواد اولیه در گروه ملی بوده است و حاصل آن ۱۲۰ هزار تریلی مواد اولیه در گروه ملی بوده است.

این متهم افزود: فرد بی‌گناهی هستم و از همسر و فرزندانم دور بوده‌ام.

قاضی گفت: شما زمان ملاقات دارید.

قاضی سراج در این لحظه خطاب به متهم گفت: شما در مقابل دادگاه مظلوم‌نمایی کردید در حالی که این مظلوم نمایی به نفع شما نیست و بهتر بود حقایق را می‌گفتید.

۱۳۹۱/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...