نسخه چاپی

«السنوسی» كلید معمای امام موسی صدر است

یك سرباز از طرف السنوسی سه گذرنامه به من داد و در ابتدا هیچ تردیدی برایم به وجود نیامد اما وقتی گذرنامه ها را باز كردم یكی از آنها به نام امام موسی صدر بود اما دو اسم دیگر را به خاطر نمی آورم.

به گزارش فارس، برای اولین بار از زمان ربوده شدن امام موسی صدر و دو تن از همراهانش در جریان سفرشان به لیبی در اواخر آگوست 1978، "نوری المسماری" نائب رئیس دستگاه تشریفات معمر القذافی فاش کرد عبدالله السنوسی وزیر اطلاعات نظامی لیبی در ربوده شدن یا هر اتفاق دیگر برای امام موسی صدر دست داشته است.

المسماری در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه ای الحیات گفت: در زمان سفر امام موسی صدر به لیبی در اواخر آگوست 1978 شاهد ورود امام موسی صدر به مقر قذافی نبودم چون من در آن زمان نائب رئیس اداره تشریفات قذافی بودم و از آنجایی که "احمد ابوشاقور" مدیر تشریفات برای انجام ماموریتی در خارج از کشور به سر می برد، من جانشین وی بودم و از همه رفت و آمدها در مقر قذافی مطلع بودم.

المسماری ادامه داد: در همان اواخر آگوست 1978 عبدالله السنوسی با من تماس تلفنی برقرار کرده (و در آن زمان السنوسی یک افسر با درجه پایین در اداره اطلاعات جنگی قذافی بود) و پرسید آیا برای سفر به ایتالیا لازم است که گذرنامه مهر مقامات ایتالیا را داشته باشد و من جواب دادم که بلی این قوانین معمول برای ورود به هر کشوری است و به من گفت گذرنامه ها را برایت می فرستم برای صاحبان این گذرنامه ها ویزای ورود به ایتالیا تهیه کن و تماس به پایان رسید.

نائب رئیس تشریفات فذافی گفت: پس از آن یک سرباز از طرف السنوسی سه گذرنامه به من داد و در ابتدا هیچ تردیدی برایم به وجود نیامد اما وقتی گذرنامه ها را باز کردم یکی از آنها به نام امام موسی صدر بود اما دو اسم دیگر را به خاطر نمی آورم اما امام موسی صدر چون شخصیت معروفی بود به یادم ماند.

المسماری ادامه داد: با سفیر ایتالیا تماس گرفتم و گفتم که سه ویزا برای مهمانانمان می خواهیم و وی استقبال کرد و گذرنامه ها را دادم و پس از مدت کوتاهی سفیر ایتالیا گذرنامه ها را به همراه ویزا به من بازگرداند و من آن را به السنوسی تحویل دادم و پس از آن بود که شنیدم امام موسی صدر مفقود شده است و این خاطره در ذهن من ماند به ویژه که السنوسی این گذرنامه ها را برایم فرستاده بود.

رئیس تشریفات قذافی در ادامه تاکید کرد ، امام موسی صدر وارد ایتالیا نشد و این کشور هیچ ارتباطی به سرنوشت وی ندارد بالاخره شخصیتی همچون امام موسی صدر باید با استقبال ویژه ای در ایتالیا روبه رو می شد و به در سالن فرودگاه به استقبالش می آمدند.

وی با ابراز اطمینان از عدم سفر امام موسی صدر به ایتالیا، گفت: من مطمئنم که امام موسی صدر به ایتالیا نرفت و فردی به ایتالیا رفت که ادعا می کرد امام موسی صدر است و هنوز به یاد دارم که افسری در دستگاه اطلاعاتی قذافی به نام موسی از منطقه صبراته که نام خانوادگی اش را یاد ندارم اما با عبدالله السنوسی رابطه داشت به جای امام موسی صدر به ایتالیا رفت و لباس مشابه امام بر تن وی کردند و به دلیل اینکه چهره وی و قد بلندش تا حدی مشابه امام موسی بود، وی را به ایتالیا فرستادند.

به گفته المسماری ، مساله قابل توجه این بود که گذرنامه ها و سجاده نماز امام در هتل ایتالیا به طور عمدی رها شده بود.

المسماری تاکید کرد، رها شدن گذرنامه ها در هتل ایتالیا برای این بود که بگویند امام موسی صدر لیبی را ترک کرده و وارد ایتالیا شد و در آنجا مفقود شده است.

رئیس تشریفات قذافی گفت: افسری که در این عملیات نقش داشت و به جای امام موسی صدر به ایتالیا رفت همواره می خواست که با گذرنامه شخصی به خارج از کشور مسافرت کند چون همیشه منتظر بود همه چیز لو برود.

المسماری درباره اینکه آیا امام موسی صدر ترور شده است، گفت: اطلاعات دقیقی در اختیار ندارم که ثابت کند وی کشته شده است یا مکان دفنشان کجاست قذافی شمار زیادی را می کشت و اثری از آنها به جا نمی گذاشت.

۱۳۹۱/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...