نسخه چاپی

هجوم موج جدید پناهجویان به مجارستان

بیش از ده هزار پناهجو شنبه و یكشنبه (دیروز و پریروز) در موج جدید كوچ پناهجویان عمدتا خاورمیانه ای به اتحادیه اروپا، وارد خاك مجارستان شدند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، تنها پنج هزار و 809 پناهجو دیروز یکشنبه وارد خاک مجارستان شدند، که رکوردی برای یک روز ورود پناهجویان به خاک اتحادیه اروپا به شمار می آید.
چهارهزار و 330 پناهجو نیز روز شنبه (پریروز) به این کشور آمده بودند.
علت این افزایش ناگهانی شمار پناهجویان به خاک مجارستان این است که قانون جدید و شدید این کشور که بر اساس آن هر تازه وارد غیر قانونی به اتحادیه اروپا زندانی می شود، از فردا سه شنبه به اجرا درمی آید.
آلمان هم از روز شنبه بخشی از مرزهای خود را به روی پناهجویان بست و در مرز با اتریش پست های مرزی برقرار کرد و از پناهجویان مدرک می خواهد.
شبکه تلویزیونی یورنیوز نیز گزارش داد: 63 هزار پناهجو از 31 اوت 2015 (9 شهریور) تاکنون از مجارستان وارد شهر مونیخ آلمان شده اند.
'برنار کزنوو' وزیر کشور فرانسه پس از دیدار با 'توماس دمزیر' وزیر کشور آلمان، در بیانیه ای اعلام کرد 'در قوانین شنگن، ثبت مشخصات مهاجران در نخستین کشور اروپایی که وارد آن می شوند، پیش بینی شده است. رعایت نشدن این قانون سبب شد تا آلمان بطور موقت مرزها را بدون بستن آن، کنترل کند.
این بیانیه افزود: دیدار کزنوو و دمزیر در آستانه برگزاری نشست امروز (دوشنبه) وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل، به تحکیم مواضع مشترک آلمان- فرانسه منجر شده است.
پیمان شنگن توافق نامه ای است که به برداشته شدن مرز بین شش کشور اروپایی انجامید و امکان سفر بدون روادید را در این کشورها فراهم کرد.
این پیمان در سال 1985 بین پنج کشور اروپای غربی به امضا رسید و کشورهای دیگر به تدریج به آن ملحق شدند.
26 کشور اروپایی هم اکنون از قوانین این پیمان پیروی می کنند.
کمیسیون اروپا اعلام کرده است که بر پایه مقررات شنگن، احیای موقت کنترل مرزی در میان کشورهای عضو این پیمان ممکن است. این امر استثنایی است که در صورت بروز وضعیت بحرانی پیش بینی شده است.
'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا، چهارشنبه گذشته در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه، جزئیات برنامه دو ساله نظام توزیع پناهجویان را در میان کشورهای عضو ارائه کرد.
وزیران کشور 28 عضو اتحادیه اروپا قرار است امروز دوشنبه در نشستی در بروکسل در مورد طرح کمیسیون مواضع خود را اعلام کنند و آن را برای تصویب به رای بگذارند.
این در حالیست که کشورهای گروه 'ویزگراد' شامل لهستان، جمهوری چک، اسلوواکی و مجارستان روز جمعه، مخالفت خود را با نظام توزیع مهاجران اعلام کردند.
جنگ و ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا که با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربی در منطقه به راه افتاده، به افزایش شمار آوارگان منجر شده و همین امر اروپا را با بزرگترین بحران مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم مواجه کرده است.
تاکنون بیشتر آوارگان سوری به سه کشور ترکیه، لبنان و اردن پناه برده اند و این سه کشور نزدیک به چهار میلیون پناهجو را پذیرفته اند.
این در حالیست که این روند در ماه های اخیر تغییر کرده و مهاجران راه پر مخاطره رسیدن به اروپا را برای مهاجرت انتخاب می کنند.
بر پایه آخرین گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، از ژانویه 2015 (دی/ بهمن 1393) تا کنون، بیش از 430 هزار مهاجر و پناهجو خود را از مسیر دریای مدیترانه به اروپا رسانده اند و بیش از دو هزار نفر نیز در این راه جان باخته و یا ناپدید شده اند.

۱۳۹۴/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...