نسخه چاپی

ماجدی: نكونام تا آخر هفته استقلالی می‌شود

عکس خبري -ماجدي: نکونام تا آخر هفته استقلالي مي‌شود

سرپرست تیم فوتبال استقلال تهران از امضای قرارداد با كاپیتان تیم ملی تا آخر هفته خبر داد.

گپ‌وگفت با خمسه
طنازي را از پدرم به ارث بردم
جام جم آنلاين: خيلي خوب او را مي‌شناسيد. او بازيگر طنازي است كه تا به حال در نقش‌هاي متفاوتي ظاهر شده است. از نقش دزد در فيلم جيب‌برها به بهشت نمي‌روند تا نقش يك مستاجر ساده در فيلم آپارتمان شماره 13. البته او علاوه بر بازيگري، مجريگري را هم تجربه كرده است.


عليرضا خمسه يكي از بازيگران پيشكسوت در عرصه طنز است. حضور او در سريال «مهمانان ويژه» بهانه‌اي شد تا با او به گفت‌وگو بنشينيم.

چه شد كه در سريال مهمانان ويژه بازي كرديد؟

من معمولا سعي مي‌كنم براي ايام نوروز كاري انجام دهم. براي همين وقتي بازي در اين سريال به من پيشنهاد شد آن را پذيرفتم. چون قرار بود اين كار در ايام نوروز پخش شود كه متاسفانه اين مساله صورت نگرفت و پس از نوروز به روي آنتن رفت.

كي متوجه شديد كه اين سريال قرار است در زمان ديگري بجز نوروز به روي آنتن برود؟

ما در انتهاي كار متوجه اين موضوع شديم. وگرنه اكثر افراد گروه به انگيزه اين‌كه مهمانان ويژه در نوروز پخش خواهد شد، كار مي‌كردند و شوق زيادي داشتند. البته هفته آخر اسفند، تصويربرداري اين سريال به دلايلي متوقف شد و پس از مدتي دوباره شروع به تصويربرداري كرديم كه اين وقفه هم باعث نرسيدن سريال به آنتن نوروزي شد.

قصه اين سريال را چقدر دوست داشتيد؟

به نظرم قصه ساده‌اي داشت. قصه در ارتباط با خانواده‌اي است كه از شهرستان به تهران مي‌آيند، آن هم براي ديدن فرزندشان. به هر حال اين قصه بسيار با حال و هواي نوروز متناسب بود.

پس با قصه و موضوع كار مشكلي نداشتيد؟

خير. اتفاقا اين كار اولين تجربه محسن كيايي به عنوان نويسنده بود اما با اين حال با فيلمنامه خوبي روبه‌رو بوديم.

اساسا با آثار مناسبتي چقدر موافق يا مخالف هستيد؟

به نظرم آثار مناسبتي خوب هستند. البته من به‌شخصه چندان تمايل ندارم در كارهاي مناسبتي ديگر حضور داشته باشم و تنها ايام نوروز را به عنوان يك كار مناسبتي قبول مي‌كنم.

چرا؟

چون سريال‌هاي نوروزي مي‌تواند با هر قوميتي از ايران ارتباط برقرار كند. چرا که اين ايام بيشتر خانواده‌ها دور هم جمع هستند. به هر حال اي كاش اين سريال در همان دوران روي آنتن مي‌رفت.

معمولا كارهاي مناسبتي با شتاب خاصي هم ساخته مي‌شوند. با اين شتاب‌زدگي چطور كنار مي‌آييد؟

من اعتقاد دارم كه از الان مي‌شود براي نوروز سال آينده يا حتي ماه رمضان 92 برنامه‌ريزي كرد. اما چون مديران نمي‌دانند كه آيا تا يك ماه ديگر در سمت خود باقي خواهند ماند يا خير، بنابراين نمي‌توانند يك برنامه‌ريزي طولاني‌مدت داشته باشند. براي همين بيشتر كارهاي مناسبتي با شتاب خاصي ساخته مي‌شود. براي مثال، سريال مهمانان ويژه را در زماني ساختيم كه مدير قبلي شبكه تهران يعني آقاي احمدي حضور داشتند در حالي كه وقتي اين سريال روي ‌آنتن رفت، مدير ديگري سكان شبكه تهران را به دست گرفته بود. بنابراين شتاب‌زدگي جزئي از كارهاي مناسبتي شده است.

نقش‌تان را چقدر دوست داشتيد و چطور به آن نزديك شديد؟

من نقشم را دوست داشتم و سعي هم كردم كه آن را باورپذير بازي كنم و اگر اين اتفاق افتاده باشد يعني اين كه من كارم را درست انجام داده‌ام كه البته قضاوت اين موضوع به عهده مخاطبان اين مجموعه است.

به نظر شما يك بازيگر چه زماني مي‌تواند به معناي واقعي يك بازي خوب را ارائه كند؟

زماني كه در نقشش فرو رود و آن را مال خودش كند، طوري كه آن نقش براي مخاطب قابل باور باشد و به دل او بنشيند.

كارگرداني جواد رضويان چطور بود؟

به نظرم خيلي خوب بود. او به بازيگر اجازه خلاقيت مي‌داد و از آنجا كه طنز را هم خوب مي‌شناسد، لحظات طنز خوبي را در اين سريال ايجاد كرده است.

در مورد گريم‌تان كمي توضيح دهيد. گريم خاصي داريد؟

خمسه: در كمدي دو عامل مهم براي انتخاب بازيگر وجود دارد؛ يكي فيزيك و ديگري چهره. البته انعطاف هم مهم است. اگر كسي اين عوامل را در خودش ديد حتما مي‌تواند بازيگر طناز خوبي شود البته به‌شرط آن كه اراده فولادي هم داشته باشد

بله، به هر حال اين گريم را طراح چهره‌پرداز و كارگردان كار براي من در نظر گرفتند كه به نظرم با نقشم هماهنگي لازم را داشت.

بازي در كارهاي طنز و تجربه نقش‌هاي متفاوت در شما به گونه‌اي نهادينه شده. اين طنازي از كجا نشات مي‌گيرد؟

اين خصوصيت را از پدرم به ارث برده‌ام. او هم همين‌طور شوخ و مجلس‌آرا و طناز بود.

پس عامل ژنتيك هم به عوامل توفيق شما اضافه شده؟

بله، اين هم در عوامل توفيق من مهم است.

كدام عامل براي شما مهم‌تر است؟

خودم از تمام عوامل مهم‌تر بودم (مي‌خندد).

كي تصميم جدي گرفتيد كه وارد عرصه كار طنز شويد و ديگر به مشغله‌اي جز اين فكر نكنيد؟

زماني كه ديپلم گرفتم.

سربازي هم رفته‌ايد؟

بله. در همين پادگان لشكرك در شمال تهران دوره‌ام را گذراندم.

درس‌‌هايي كه در طول زندگي‌تان خوانديد بعدها چقدر در كار به دردتان خورد؟

دانشگاه معمولا چيزي به آدم ياد نمي‌دهد. دانشگاه بهانه و پاتوقي است براي اين كه خودت بروي و چيزي ياد بگيري و دوستان درسخواني پيدا كني و فقط اين جنبه دانشگاه به دردم خورده.

در فرانسه در چه رشته‌اي تحصيل كرديد؟

بازيگري.

در شناخت كمدي چه چيزهايي مهم هستند؟ از اين نظر كه كسي متوجه شود مي‌تواند بازيگر طنز باقي بماند يا خير.

سوال خوبي كرديد. در كمدي دو عامل مهم براي انتخاب بازيگر وجود دارد؛ يكي فيزيك و ديگري چهره. البته انعطاف هم مهم است. اگر كسي اين عوامل را در خودش ديد حتما مي‌تواند بازيگر طناز خوبي شود البته به شرط آن كه اراده فولادي هم داشته باشد.

از بين نقش‌هاي كمدي در تئاتر، تلويزيون و سينما، شما كدام يك را راحت‌تر انجام مي‌دهيد؟

بازي در صحنه تئاتر براي هر بازيگري جذاب‌تر است.

پس چرا بيشتر بازيگران مقابل دوربين تلويزيون ظاهر مي‌شوند؟

چون در تئاتر بازيگر فرصت زيادي دارد كه با يك نقش ارتباط برقرار كند و دوست شود و آن را به تماشاگر ارائه دهد. ولي در سينما و تلويزيون اين‌طور نيست. امروز قرارداد امضا مي‌شود و فردا بايد مقابل دوربين حاضر باشي. بنابراين در سينما و تلويزيون فرصت تمرين و آموختن وجود ندارد.

در حال حاضر مشغول چه كاري هستيد؟

در فيلم سينمايي «نيكان و بچه غول» به كارگرداني رحمان رضايي در نقش يك معلم تاريخ بازي مي‌كنم و خانم شقايق فراهاني هم نقش مقابل من را دارند. اين فيلم براي گروه كودك ساخته مي‌شود و از قصه جذابي هم برخوردار است.

فكر مي‌كنم ارتباط خوبي با بچه‌ها داريد.

بله، من عاشق بچه‌ها هستم. چون دنياي پاكي دارند و صداقت خاصي در ارتباطات‌شان وجود دارد. به هر حال از اين‌كه بتوانم كاري براي آنها انجام دهم خوشحال مي‌شوم.

اما در حال حاضر سينماي كودك و نوجوان كه ديگر معناي گذشته را ندارد و كمتر فيلمي براي كودكان ساخته مي‌شود!

بله، همين‌طور است. اما اميدوارم مديران سينمايي ما توجه بيشتري به مخاطبان كودك و نوجوان داشته باشند. چون آنها هم سهمي از فرهنگ و هنر دارند.

پس از بازي در نقش‌هاي مختلف آيا هنوز هم دغدغه پذيرش نقش اول يا دوم در شما وجود دارد؟

من اصلا به اين موضوع كه نقش اول باشم يا دوم فكر نمي‌كنم. براي من فرقي نمي‌كند. اگر شخصيت فرعي هم باشد دنبال هزارتوي آن مي‌گردم و به دنبال كوچه پس‌كوچه‌هايش هستم تا به بهترين شكل ممكن اجرايش كنم.

و پايان مصاحبه با شما.

هميشه سعي كرده‌ام با انتخاب كارهايم سهم كوچكي در شادكردن مردم داشته باشم كه اميدوارم توانسته باشم در اين امر موفق عمل كنم. چرا كه خنديدن و شادبودن سهم همه مردم و ايرانيان است.

۱۳۹۱/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...