نسخه چاپی

كاهش قیمت سكه در هفته آینده

عکس خبري -کاهش قيمت سکه در هفته آينده

قیمت سكه‌وارز همچنان در بازار نوسان می‌كند و بالا و پایین می‌رود.


به گزارش نما به نقل از تهران امروز،اگر سير كاهش و افزايش قيمت سكه ‌و ارز در هفته‌ گذشته تا به امروز را مرور كنيم به يك منحني سينوسي بر مي‌خوريم كه دامنه فراز و فرود آن بسيار كوتاه‌است.

براي مثال يك روز قيمت سكه طرح قديم تا مرز 705 هزار تومان پايين مي‌آيد و ساعتي بعد به قيمت 715 هزار تومان نزديك مي‌شود. از هفته گذشته تا به حال هم همين اتفاق براي قيمت دلار و هر اونس جهاني طلا افتاده‌است. البته دامنه كاهش و افزايش هر كدام از اين گزاره‌ها با يكديگر متفاوت بوده‌اند.

در اين ميان نكته‌ مورد توجه اين است كه سير نوسانات قيمت سكه و دلار كاهشي‌است.

در اولین روز كاري هفته گذشته يعني شنبه دلار با كاهش قيمت 18 توماني مواجه شد و به قيمت 1948 تومان رسيد. اين در حالي‌است كه در ساعات اوليه شروع به كار بازار شاهد قيمت 1920 توماني در بازار ارز بوديم. از سوي ديگر در آن روز قيمت سكه در طرح قديم و جديد به ترتيب 15 و 19 هزارتومان كاهش يافت و به قيمت 732 و 726 هزارتومان رسيد.

از آن روز تا به حال مي‌توان گفت قيمت هر دلار 37 تومان كاهش داشته و به قيمت 1911 تومان رسيده‌است. سكه طرح قديم و جديد هم به ترتيب نسبت به شنبه هفته گذشته 19 و 17 تومان كاهش يافته‌اند. همين موضوع به خوبي نشان مي‌دهد كه اين روزها قيمت سكه و دلار كه وابستگي عميقي به يكديگر دارند تصميم به كاهش هفتگي گرفته‌اند.

حباب منفي در بازار سكه

گفتني‌است در اين‌باره محمد كشتي‌آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا‌وسكه در گفت‌وگويي با «تهران‌امروز» به كاهش قيمت سكه و دلار از هفته گذشته تا به حال اشاره و عنوان كرد: درست در فاصله يك هفته‌اي كه قيمت دلار و سكه در بازار داخل كاهش پيدا كرد قيمت هر اونس جهاني طلا نزديك به 8 دلار افزايش يافت. از سوي ديگر در همين فاصله قيمت هر دلار 1960 تومان بوده كه امروز اين قيمت به مدار 1910تومان وارد شده‌است.

وي دليل افت قيمت سكه در بازار را ايجاد حباب منفي عنوان كرد و توضيح داد: از زمان قديم تا به حال قيمت هر مثقال طلاي 17 عيار در بازار سنتي معيار و ملاك محاسبه بوده‌است. در حال حاضر و با وجود قيمت 713 هزار توماني سكه طرح قديم مي‌توان اينطور برآورد كرد كه اگر اين سكه را آب كنيم و مثقال طلاي آن را بسنجيم متوجه مي‌شويم كه دقيقا به مقدار 713 هزار تومان در اين سكه طلاي 17 عيار وجود دارد.

كشتي‌آراي افزود: اين حالت را در بازار به عنوان حباب منفي مي‌شناسيم. يعني ميزان طلاي موجود در سكه با قيمت آن برابر است و هزينه‌هاي جانبي سكه اعم از ارزش افزوده و هزينه ساخت و حاشيه سود از آن كسر شده‌است.

در غير اين حالت و بدون ايجاد حباب منفي در اين بازار قيمت سكه بايد 15 تا 20 هزار تومان از قيمت فعلي‌ بالاتر باشد. رئيس‌اتحاديه كشوري طلا و سكه در خصوص پيش‌بيني اين بازار در روزها و هفته‌هاي آينده گفت: به دليل اينكه بازار طلا و سكه به شدت بر عرضه و تقاضا استوار است پيش‌بيني در آن سخت است.

در عين حال اما به دليل نزديك شدن به ماه رمضان و كاهش معاملات در اين ماه مبارك و همچنين زمان تعطيلات تابستاني بسياري از اقشار شاغل جامعه انتظار مي‌رود كه نوسانات كاهشي ادامه داشته باشد و بازار در حالت تعادل فعلي خود باقي بماند.

قيمت سكه‌وارز در بازار ديروز

بر همين اساس ديروز هر دلار آمريكا در بازار به قيمت 1911 تومان معامله شد. اين قيمت نسبت به دور روز پيش، يعني اولين روز كاري هفته جاري 14 تومان كاهش قيمت نشان مي‌دهد. از سوي ديگر روز گذشته هز سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 713 هزار تومان قيمت داشت. سكه طرح جديد هم با قيمت 709 هزار تومان به متقاضيان فروخته شد. اين سكه‌ها دو روز پيش به ترتيب 720 و 718 هزارتومان قيمت داشتند.

از همين‌رو در روز گذشته قيمت هر سكه نسبت به روز پيش از خود به ترتيب 7 و 9 هزار تومان كاهش قيمت را تجربه كردند.

همچنين ربع سكه ديروز به قيمت 181 هزار تومان و نيم سكه به قيمت 355 هزار تومان پاي گذاشتند. اين دو نوع سكه نسبت به روز پيش از خود 2 و 4 هزار تومان كاهش داشتند. برخي كارشناسان اصلي‌‌ترين دليل كاهش قيمت سكه در بازار را ورود به آستانه عرضه سكه‌هاي جديد پيش‌فروش شده توسط بانك مركزي عنوان مي‌كنند.

البته در اين ميان نبايد كاهش قيمت هر اونس جهاني طلا را فراموش كرد كه مي‌تواند موجب افزايش يا كاهش قيمت سكه در بازار داخل شود.

بر همين اساس ديروز هر اونس جهاني طلا در بازارهاي بين‌المللي 1590 دلار قيمت داشت. اين ميزان نسبت به روز پيش از خود كاهش چشمگيري از خود نشان نمي‌دهد اما نسبت به آخرين روز كاري بازار حدود 25 دلار كاهش داشته‌است كه همين موضوع را مي‌توان دستمايه يا دليلي فرعي براي كاهش قيمت سكه‌وطلا در بازار عنوان كرد.

۱۳۹۱/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...