نسخه چاپی

پوسترهای فتنه88 راچه كسانی طراحی‌كردند؟

عکس خبري -پوسترهاي فتنه88 راچه کساني طراحي‌کردند؟

با شروع ناآرامی های سال ۱۳۸۸ تهران برخی به فكر راه اندازی حركت های هنری در حمایت از جنبش موسوم به سبز شدند.


به گزارش نما به نقل از «ندای انقلاب»، با شروع ناآرامی های سال ۱۳۸۸ تهران برخی به فکر راه اندازی حرکت های هنری در حمایت از جنبش موسوم به سبز شدند. یکی از این حرکتها طراحی های گرافیکی با موضوع فتنه ۸۸ بود.
موضوعی که به نظر می رسد عوامل بیگانه در خلق آنها نقش بسزایی داشتند به گونه ای که اخیرا یکی از حامیان فتنه ۸۸ نیز در نوشتاری به آن اذعان کرده است.
امید کشتکار که نقد خود به آثار گرافیکی حامیان داخلی فتنه ۸۸ را با ضعف های هنری آنها شروع می کند معتقد است «تمامی این پوستر‌ها لزوما اثر گرافیکی شاخصی نبودند و حتی بسیاری از آن‌ها توسط افرادی با کمترین دانش گرافیک طراحی شده بودند. از دید یک ناقد گرافیک بیشتر این آثار، شعار زده، فاقد خلاقیت، تقلیدی و با ایرادات بسیار بدیهی در ترکیب بندی و استفاده نامناسب از عکس و فونت ارزیابی می‌شوند.»
وی این عارضه را در میان آثار مربوط به فتنه ۸۸ بسیار برجسته می بیند«بیشتر آثار ایرادات گرافیکی آشکاری داشتند و حتی بدیهی‌ترین اصول گرافیک و طراحی نیز در آن‌ها رعایت نشده بود.»
این عنصر نزدیک به جریانات اپوزیسیون خارج نشین در ادامه به بحث کمکهای بیگانگان در طراحی پوسترهای فتنه ۸۸ می پردازد و می گوید «در این میان جمعی از هنرمندان خارجی دست به کار شدند و مجموعه‌ای از پوسترها را در حمایت از جنبش سبز طراحی کردند. این مجموعه که سرشار از آثار خلاقانه و حرفه‌ای بود به سرعت در فضای مجازی گسترش یافت و در اکثر سایت‌های گرافیکی بازتاب یافت. تفاوت نگاه هنرمندان خارجی با هنرمندان ایرانی در کلی‌بینی این طراحان بود. اکثر این آثار بر اساس المان‌های اصلی جنبش شکل گرفته بودند. از جمله علامت وی، رنگ سبز، صورت ندا، خون و از این دست نشانه‌ها.»
اظهارات این فرد به خوبی گویای نقش مهم رسانه های بیگانه در جهت دهی به شعارها و المان سازی برای فتنه ۸۸ است.

۱۳۹۱/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...