نسخه چاپی

دلایل پذیرش قطعنامه 598

عکس خبري -دلايل پذيرش قطعنامه 598


سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار بولتن نیوز با بیان اینکه قطعنامه 598 از سوی شورای امنیت سازمان ملل در تیر ماه 1366 پیشنهاد شد، گفت: کشور عراق بلافاصله یعنی در 29 تیر همان سال این قطعنامه را پذیرفت اما جمهوری اسلامی ایران در سال بعد آنرا را پذیرفت.

وی با اشاره به دلایل پذیرش این قطعنامه از سوی عراق، گفت: رژیم بعث عراق از یک طرف با شکست های سخت در جبهه های نبرد روبرو شد و پیروزی ایران در عملیات والفجر هشت در فاو و همچنین عملیات کربلای پنج در شلمچه برای صدام بسیار سخت و سنگین بود. از طرف دیگر روسیه و آمریکا برای پایان جنگ ایران و عراق به توافق رسیدند چرا که پیروزی های ایران باعث متقاعد شدن آمریکا بر این مساله شد و به همین دلیل کشور عراق بلافاصله این قطعنامه را پذیرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دلایل پذیرش این قطعنامه از سوی ایران گفت: در آن زمان یکی از مسئولین سپاه نامه ایی به حضرت امام (ره) نوشتند و شرایط داخلی کشور را توضیح دادند و به همین دلیل ایشان جام زهر را نوشیدند و این قطعنامه را پذیرفتند.

حیدری طیب با بیان اینکه پذیرش این قطعنامه به معنا صلح نبود، گفت: این قطعنامه در واقع یک نوع آتش بس بود اما باز کشور عراق به حملات خود ادامه می داد و می خواست تا خرمشهر را به تصرف و رزمندگان زیادی را به اسارت درآورد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که قبل از پذیرش قطعنامه کمیته ایی تشکیل تا مقصر و شروع کننده جنگ مشخص شود اما سازمان ملل بر این نظر بود که ابتدا قطعنامه پذیرفته و بعد چنین کمیته ایی تشکیل شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعد از پذیرش قطعنامه کمیته بلژیکی ماموریت یافت تا با تحقیق و تفحص مقصر جنگ هشت ساله را مشخص کند که در نهایت در سال 1370 عراق را بعنوان مقصر و شروع کننده جنگ اعلام کردند.

حیدری طیب با بیان اینکه ایران در اوج قدرت قطعنامه را پذیرفت، افزود: این قطعنامه یک قطعنامه تحمیلی نبود چرا که ایران با پذیرش آن حتی یک وجب خاک خود را از دست نداد و مقصر جنگ هم مشخص شد. همچنین عراق همان قطعنامه 1975 الجزایر را پذیرفت و به قدرت ایران هم پی برد.

۱۳۹۱/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...