نسخه چاپی

ردپای مافیای كنجاله ذرت و سویا در گرانی مرغ

بر اساس اطلاعات واصله انبارها و سوله‌های بندرعباس مملو از كنجاله ذرت و سویاست و واردكننده انحصاری این اقلام را توزیع نكرده است، وقتی دلیل عدم توزیع را جویا می‌شویم گفته می‌شود گمرك مانع ترخیص است وقتی بیشتر پیگیری می‌كنیم متوجه می‌شویم كه كالا اصلا از گمرك ترخیص شده است.

يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: واردكننده انحصاري كنجاله ذرت و سويا، كالاي خود را از گمرك بندرعباس ترخيص كرده ولي اين محصولات را در بازار توزيع نكرده است.

علي علي‌لو در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: موضوع گراني‌ها و تامين مايحتاج عمومي بايد از سوي متوليان دولتي اقتصاد انجام شود و مجلس اين موضوع را رصد مي‌كند.

نماينده مردم شبستر افزود: در كشورهاي غربي كه اقتصاد آزاد رواج دارد يارانه برخي از كالاهاي اساسي قطع نشده است، ايران نيز نبايد از اين قاعده مستثني باشد؛ قانون هدفمندسازي يارانه‌ها نبايد به نحوي اجرايي شود كه به مردم و اقتصاد شوك وارد كند، افزايش قيمت مرغ از حدود سه هزار به بيش از هشت هزار تومان به شدت موجب كاهش قدرت خريد خانواده‌ها شده است و در ساير كالا مثل شير، لبنيات و گوشت نيز همين وضعيت وجود دارد.

وي خواستار تعديل در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها شد و افزود: قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بايد به نحوي اجرا شود تا فعالان اقتصادي و مردم بتوانند خود را به تدريج با شرايط جديد اقتصادي هماهنگ كنند، در اين صورت هم يارانه‌ها بار خواهد داد و هم قيمت‌ها به تدريج آزاد خواهد شد و البته نبايد يارانه‌ كالاهاي اساسي حذف شود.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، بخشي از نابساماني‌هاي بازار مصرف مرغ را ريشه در ضعف مديريتي دانست و افزود: به جاي واردات مرغ و ساير كالاهاي اساسي از سوي دولت، وقت و انرژي بيشتري صرف نظارت و ساماندهي بازار اين كالا شود، مرغ‌داران افزايش قيمت نهاده‌هاي ماكيان و گران شدن كنجاله ذرت و سويا را عامل گراني مرغ‌ عنوان مي‌كنند.

وي افزود: بر اساس اطلاعات واصله انبارها و سوله‌هاي بندرعباس مملو از كنجاله ذرت و سوياست و واردكننده انحصاري اين اقلام را توزيع نكرده است، وقتي دليل عدم توزيع را جويا مي‌شويم گفته مي‌شود گمرك مانع ترخيص است وقتي بيشتر پيگيري مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه كالا اصلا از گمرك ترخيص شده است.

علي‌لو، خواستار قطع دست مافياي قدرت و ثروت در بخش‌هاي اقتصادي شد و افزود: كنترل و نظارت دولت وقتي به درستي به اجرا در نمي‌آيد قيمت جوجه يك روزه از 500 تومان به بيش از 1700 تومان افزايش مي‌يابد، مگر چه اتفاقي مي‌افتد كه قيمت جوجه يك روزه يكباره بيش از 3/5 برابر مي‌شود؟!

۱۳۹۱/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...