نسخه چاپی

درآمدهای ایران دردوره پسا تحریم صرف رونق می شود

رئیس جمهور در گفت وگو با رادیوی عمومی ملی آمریكا مشهور به (ان پی آر )گفت: درآمدهای ایران در دوره پساتحریم، صرف رونق كشور می شود.

به گزارش نما به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، متن گفتگوي آقاي روحاني  با "استيو اينسکيپ خبرنگار راديو ان پي آر آمريکا که در حاشيه سفر ايشان به نيويورک براي حضور در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل انجام گرفت، به اين شرح است:

مجري: با سپاس از اينکه به ما وقت داديد. به شما براي حضور در ايالات متحده خوش‌آمد مي‌گوييم. مطلع هستم قبل از اينکه ايران را ترک کنيد يکي از وظايف ساليانه رياست جمهوري را انجام داديد و با دانش‌آموزان ملاقاتي داشتيد و سوال‌هايي برايشان طرح کرديد که در طول سال تحصيلي درباره آن فکر کنند. به اين عنوان که در نتيجه دستاورد هسته‌اي چه فرصت‌هايي در انتظار آينده آنها خواهد بود؟ به طور دقيق منظورتان از طرح اين سوال چه بود؟

رييس جمهوري: در ايران سال تحصيلي که آغاز مي‌شود، رييس‌ جمهوري سوالي را مطرح مي‌کند تا دانش‌آموزان و آنهايي که علاقمند هستند، درباره آن سوال فکر کنند و پاسخ دهند. معمولاً ميليون‌ها دانش‌آموز به سوال پاسخ مي‌دهند.  براي ما جالب توجه است که هم دانش‌آموزها روي يک سوالي فکر کنند و هم وقتي با نحوه پاسخ و طرز فکر و نحوه نگاه آنها آشنا مي‌شويم، اين براي ما بسيار مفيد است. در سوال امسال از دانش‌آموزها پرسيدم که بعد از توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 شما فکر مي‌کنيد چه فرصت‌هاي جديدي براي کشور ما بوجود آمده و چگونه بايد از اين فرصت‌ها استفاده شود؟

به طور طبيعي آنها پاسخ خودشان را مي‌دهند آن طور که فکر مي‌کنند و مي‌انديشند. اما به نظر من در کل اين توافق يک فضاي جديدي را هم در منطقه بوجود آورده و هم براي جهان. آن فضاي مهم اين است که معلوم است مسايل هر چقدر هم پيچيده باشد، مي‌شود، با صبر و تحمل پاي ميز مذاکره آن را به حل و فصل رساند. اين يک پيام بسيار مهمي براي جهان بوده و معنايش اين است که يک موضوع پيچيده اي که سال‌ها روي آن بحث بوده و عده‌اي معتقد بودند با مذاکره راه حل ندارد، ديديم وقتي دو طرف با صبر و تحمل و به رغم اينکه مذاکرات طولاني حدود 2 سال طول کشيد، در عين حال مهم اين است که اين به نتيجه رسيد.

مجري: ايران چگونه مي‌خواهد ده‌ها ميليارد دلار دارايي‌هايش را که برگردانده مي‌شود، خرج کند؟ ارجحيت‌ها و اولويت‌هاي خودتتان را براي ما مي‌توانيد شرح دهيد؟

رييس جمهور گفت : ما در واقع اولويت‌ها را در يک برنامه به مجلس مي‌دهيم. مي‌دانيد که ما برنامه پنج ساله ششم را آماده مي‌کنيم و در همين هفته‌هاي پيش رو ما اين برنامه‌ را به پارلمان خواهيم داد براي اينکه آنها تصويب کنند. در اين برنامه ما کاملاً اولويت‌هايمان را براي پنج سال آينده مشخص کرده و گفته ايم که کشور چه مقدار سرمايه‌گذاري نياز دارد. جمعيت ما بسيار جوان است و 65 درصد جمعيت ايران زير 35 سال هستند و بسياري از آنها امروز دانشجو هستند، 4 ميليون و 300 هزار دانشجو در دانشگاه‌هاي ما در حال تحصيل هستند و هر سال مقدار زيادي از اين دانشجوها فارغ‌التحصيل مي‌شوند و نياز به شغل دارند. امسال يک ميليون و 300 هزار دانش‌آموز سال اول داشتيم که معنايش اين است که ظرف دو دهه آينده همه اينها از دوران تحصيلات خودشان فارغ مي‌شوند و احتياج به شغل دارند. در سال‌هاي گذشته همين‌طور بوده و هر سال عده زيادي به مدرسه و دانشگاه مي‌آيند و بعد فارغ التحصيل مي‌شوند و ما براي اينکه بتوانيم نسبت به جمعيت‌مان اشتغال لازم را بوجود آوريم و مسأله بيکاري را حل کنيم، نياز به يک رشد 8 درصدي داريم و براي اين رشد 8 درصد در محاسبات اقتصادي مان سالانه نياز به 150 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري جديد است.

به همين دليل الان کمپاني‌هاي فراوان و مديران اقتصادي فراواني از اروپا، آسيا به ايران مي‌آيند و برنامه‌هاي ما را مي‌بينند و مذاکره مي‌کنيم. براي اينکه آنها هم سرمايه‌شان وارد کشور شود و بتوانيم با رونق و رشد اقتصادي 8 درصدي اشتغال لازم را براي جوان‌ها بوجود آوريم. اولويت ما همان اشتغال است. اولويت ما اين است که بتوانيم بيکاري را کاهش دهيم.

 مجري: فرموديد اقتصاد اولويت اول دولت شما است. ايجاد کار ارجحيت شماست. همانطور که مي‌دانيد منتقدين در خارج موقعي که ايراد مي‌گيرند از اين توافق مي‌گويند ايران اين دارايي به دست آورده چندين ميليارد دلاري را جاي ديگري مصرف خواهد کرد. ولي آنطوري که شما فرموديد ارجحيت و اولويت شما اقتصاد داخل ايران است. آيا مي‌توانيد به شنوندگان ما اطمينان بدهيد که ايران اين منابع و دارايي‌ جديد را به گروه‌هايي مانند حزب‌الله انتقال نخواهد داد؟

رييس جمهوري: خيلي روشن و واضح است که برنامه‌هاي کشور ما شفاف است. ما يک بودجه سالانه داريم که کل درآمد ما از نفت و يا غيرنفت در آن بودجه به عنوان درآمد دولت اعلام مي‌شود و کل مخارج ما هم در بودجه اعلام مي‌شود. دولت طبق قانون اساسي حق ندارد هيچ پولي را خرج کند مگر اينکه در بودجه سالانه خودش ببرد و در پارلمان تصويب کند. ما هميشه در آذرماه، وظيفه داريم که بودجه‌مان را به پارلمان بدهيم و امسال هم بودجه سالانه‌مان را به پارلمان خواهيم داد. در بودجه ما کاملاً معلوم است که چقدر درآمد داريم و چقدر نفت مي‌فروشيم و درآمدهاي غيرنفتي ما چقدر است. چقدر ماليات از مردم مي‌گيريم و در مجموع درآمد و مخارج ما چقدر است. بنابراين موضوع خيلي شفاف و روشن است. اينگونه صحبت‌ها بيشتر شعارهاي تبليغاتي حزبي است. در آمريکا يک حزبي با يک حزبي مخالف است اين حرف‌ها را مطرح مي‌کند کاملاً مسأله در ايران شفاف است که ما چقدر درآمد داريم و کجا خرج مي‌کنيم.

 مجري: آيا صراحتا به منتقدين مي گوييد که، نگران نباشيد ايران تمامي دارايي خودش را به مصرف داخلي خواهد زد؟

رييس جمهوري: فکر مي‌کنم آنها هم نگران نيستند. اين دعواهاي حزبي و تبليغاتي است. آنها هم کاملاً مي‌دانند که ايران در شرايطي است که نياز به رشد اقتصادي دارد به دليل اينکه در سالهاي اخير رشد اقتصادي ما گاهي منفي بوده و ما بايد جبران کنيم. همچنين مي‌دانند که جوان‌هاي ما که فارغ‌التحصيل مي‌شوند، نياز به شغل دارند. هر کشوري برايش موضوع شغل جوان‌ها بسيار اهميت دارد. به عنوان بالاترين وظيفه و مسئوليت. ما بايد فضايي درست کنيم که جوان‌ها بتوانند مشغول به کار شوند وگرنه امنيت ملي خودمان را به خطر انداخته ايم. بنابراين خيلي روشن است که ما چکار مي‌خواهيم بکنيم، ضمن اينکه بودجه و برنامه‌مان کاملاً شفاف است. اينکه چقدر پول داريم و کجا مصرف مي‌کنيم.

 مجري: جناب رييس‌ جمهور، همانطور که مي‌دانيد وزير خارجه آقاي جان‌کري و ديگر صاحبنظران و سياستگذاران آمريکا در طول چند روز گذشته صحبت کردند از فرصتي که آيا ايالات متحده آمريکا و ايران مي‌توانند به استراتژي مشترکي براي حل مشکل سوريه برسند؟ رهبر عالي ايران آيت‌الله خامنه‌اي از طرفي گفته اند که همکاري با ايالات متحده محدود خواهد ماند به همين پرونده هسته‌اي و در زمينه‌هاي ديگر همکاري نخواهد شد. آيا ايران آماده است که استراتژي مشترکي براي حل خونريزي در سوريه به دست بياورد و ارايه دهد؟

رييس جمهوري: دو نکته را ما بايد توجه کنيم. يکي اينکه مسأله ثبات و امنيت در منطقه براي ما بسيار مهم است. موضوع ناامني در کشورهاي همسايه نه تنها براي کشورهاي همسايه ما شرايط بدي را ايجاد مي‌کند، بلکه ناامني در منطقه مي‌تواند آثار سوئي براي همه ما داشته باشد. بنابراين امنيت سوريه و يا عراق براي ما بسيار مهم است و براي اينکه کل کشورهاي منطقه امنيت داشته باشند و هر راه‌حلي که منجر به ثبات و امنيت شود ما آن راه‌حل را دنبال خواهيم کرد. موضوع ديگر اينکه مقام معظم رهبري اين مسأله را در يک سخنراني بيان کردند که ما صبر مي‌کنيم تا ببينيم ايالات متحده نسبت به اين توافق چه کار مي‌کند. در ايران بعضي‌ها بدبين هستند، مي‌گويند ممکن است طرف مقابل ما از جمله ايالات متحده به تعهدات خود عمل نکند. شما مي‌دانيد که برخي از نمايندگان مجلس شما و بعضي از سناتورها به صراحت اعلام کردند و يا نامه نوشتند که بعد از اين دولت و بعد از دوران رييس‌ جمهور اوباما، ما به توافق متعهد نخواهيم بود. اينها همه، چيزهايي است که عده‌اي را نگران مي‌کند که آيا واقعاً يک اراده جدي وجود دارد براي اجراي دقيق توافق و يا نه.

رهبري انقلاب هم  اعلام کردند که اگر موضوع هسته‌اي به طور کامل اجرا شود و ما ببينيم که آمريکا به تعهدات خودش در مقام عمل پايبند است، ممکن است موضوع ديگري را هم بررسي کنيم. بنابراين در صورتي که اين روند خوب پيش برود، شايد براي شرايط ديگر و در موضوعات ديگري هم بتوانيم گفتگو داشته باشيم.

 مجري: سوريه در حال حاضر در بحران است و تعداد زيادي از مردم از آنجا فرار مي‌کنند. در حال حاضر شما هيچ کار مشترکي با ايالات متحده نمي‌توانيد انجام دهيد که اين بحران زودتر حل شود ؟!

رييس جمهوري: البته ما نسبت به بحران سوريه، هم با کشورهاي منطقه در حال گفتگو هستيم هم با کشورهاي ديگر از جمله اتحاديه اروپا. بنابراين اينطور نيست که در موضوع سوريه ما بي‌تفاوت باشيم. ما هم نگران وضع سوريه و مردم سوريه هستيم. عده‌اي از مردم روزانه کشته و آواره مي‌شوند و شما مي‌دانيد حتي بناهاي قديمي و تمدني سوريه به وسيله تروريست‌ها تخريب شده و از بين مي‌رود. همه اينها باعث نگراني است. ايران در زمينه امنيت سوريه هر کاري از دستش بيايد انجام مي‌دهد.

 مجري: خيلي خوشحالم که در رابطه با ميراث فرهنگي‌شان صحبت کرديد. چون در سوريه خيلي از آنها تخريب شده و دست رفته. همانطور که مي‌دانيد يکي از اختلافهاي عمده بين ايالات متحده و ايران اين است که چه رفتاري با دولت رييس‌ جمهور اسد داشته باشند.ايران حامي اسد است و ايالات متحده عليه اسد. رييس‌ جمهور اسد، فرصت‌ها را از دست داده و نتوانسته کشورش را کنترل کند. آيا ايران معتقد است که در حال حاضر اسد استراتژي صحيحي را دنبال مي‌کند؟

رييس جمهوري: بحث اين نيست که آيا دولت سوريه راهي که مي‌رود دقيقاً درست و يا اشتباه است. اين يک بحث ديگري است. بحث اين است که امروز دو سوم خاک سوريه دست تروريست‌هاست و يک سوم دست حکومت سوريه است. آيا ما مي‌خواهيم که همين يک سوم را هم تحويل تروريست‌ها بدهيم؟!  اگر ما بگوييم اين حکومت ايراد و اشکال دارد و بايد کنار برود در شرايط فعلي که فرد ديگري نمي‌تواند جايگزين شود. در مقام عمل معنايش اين مي‌شود که بقيه سوريه را هم تروريست‌ها بگيرند. آيا ما راضي مي‌شويم که تروريست‌ها بطور کامل بر يک کشوري حاکم شوند و حکومت آن کشور را در دست بگيرند؟ آن وقت چه فاجعه بزرگي رخ مي‌دهد. ما در سوريه معتقديم بايد فعلاً همه به دولت دمشق کمک کنند، تا ارتش و دولت سوريه موفق شود تروريست‌ها را بيرون براند. البته آن وقت زماني است که بايد مخالفين دولت اسد هم نقش سياسي پيدا کنند، آنها هم بيايند و طبق چارچوب قانون اساسي با هم به مذاکره بپردازند و به يک راه‌حل برسند. ما هم قبول داريم که در يک کشور نبايد تک صدايي باشد، بايد صداهاي مختلف شنيده شود اما مسأله اين است که امروز اولويت کدام است. امروز در سوريه اولويت‌ مبارزه با تروريسم است. ممکن است اصلاحات سياسي هم ضروري و لازم باشد اما اولويت امروز بيرون راندن تروريست‌هاست.

 مجري: آيا شما حاضريد که با ايالات متحده و يا روسيه اين بحث را باز کنيد که بعد از بيرون راندن خرابکارها و تروريست‌ها، رفتن بشار اسد چگونه باشد؟

رييس جمهوري: اشکال ندارد که از همين حالا هم طرفهاي ديگر مساله بروند بحث کنند که بعد از آنکه تروريست‌ها کاملا بيرون رانده شدند چه اقداماتي بايد انجام بگيرد. اما مهم اين است همه قبول کنيم که اول بايد با تروريست‌ها مبارزه بشود. حتي دولت فعلي سوريه هم مي‌تواند در اين مذاکرات وارد شود و اظهار نظر کند تا با نظر آنها ما بتوانيم به يک چارچوبي برسيم که آن چارچوب براي سوريه، منطقه و جهان قابل قبول باشد. البته ما همواره معتقديم که در نهايت امر، نظر نهايي در هر کشوري به عهده مردم آن کشور است.

 مجري: در ايران هم همه يک نقطه نظر واحد ندارند. دو کمپ مختلف در ايران هست. يکي‌شان به عنوان محافظه‌کاران و ديگري به اصطلاح گروه روشنفکرتر. شما قبل از دوره رياست جمهوري‌تان نيز هميشه نقش‌هاي رده بالايي در ايران داشتيد. در اين تقسيم بندي خودتان را کجا قرار مي‌دهيد. محافظه‌کار و روشنفکر يا بين آنها؟

رييس جمهوري: شما مي‌دانيد که در موقع انتخابات رياست جمهوري در 2 سال پيش اين بحث‌ها فراوان در ايران انجام شده است. يعني گروه‌ها و احزاب مختلف، اظهارنظر مي‌کردند، کانديداهاي خودشان را معرفي مي‌کردند و من هميشه بين اين دو کمپ بزرگي که در ايران وجود دارد، يک راه ميانه‌اي را انتخاب کرده و برگزيده بودم. نظر من اين بود که مي‌توانيم از نيروهاي معتدل و غيرافراطي هر دو گروه استفاده کنيم و الان در دولت من اينطور است. در دولت من آدم‌هاي معتدل از هر دو کمپ و گروه حضور دارند. من قبلاً ‌هم که در سمت‌هاي ديگر بودم، همينطور بودم. از هر دو گروه و از هر دو جناح استفاده مي‌کردم. الان هم همينطور است. هيچ‌وقت کار تندروها، حالا از هر جناحي، براي کشور مفيد نبوده است. اما آدم‌هايي که معتدل هستند، افراطي نيستند ولو اينکه نظرات سياسي مختلفي داشته باشند، يا در مسايل فرهنگي نظرات مختلفي داشته باشند، ما مي‌توانيم از نظرات آنها استفاده کنيم و کشور هم بهره‌مند مي‌شود.

 مجري: شما گفتيد مي‌خواهيد تمام صداها و نقطه‌نظرها را بشنويد. به عنوان کسي که قبلاً به ايران سفر کرده يک گفتگوي سياسي خيلي پرهيجاني شنيدم. بين مردم در خيابان‌ها. ولي اينترنت‌تان کند است. تعدادي از بهترين فيلم‌ها امروزه به دست ايراني‌ها توليد مي‌شود، ولي تعداد زيادشان در ايران نشان داده نمي‌شود. همينطور متوجه شدم که تعداد زيادي مجله‌ و روزنامه‌ها وجود دارند و روزنامه‌نگارهاي پرجرأت که مطالب مهمي را تحقيق مي‌کنند و مي‌نويسند، ولي روزنامه‌هايشان بسته مي‌شود و دستگير مي‌شوند و زندان مي‌روند. آيا شما مي‌توانيد اين کار را انجام بدهيد و با اين حال بگوييد که صداي همه شنيده شود و نقطه نظر همه مطرح مي شود؟

رييس جمهوري: همواره نظرم اين بوده که ما بايد همه نظرات را بشنويم و بهترين را انتخاب کنيم. در کتاب مقدس ما قرآن که کتاب آسماني ما است، خداوند در آيه‌اي مي‌گويد که بشارت بده به بندگان من که همه صداها و حرف‌ها را بشنوند، اما بهترين را براي خودشان انتخاب مي کنند و به آن عمل کنند. بنابراين به صراحت در اين آيه کتاب آسماني آمده که آنهايي که همه حرف‌ها و صداها و همه سخن‌ها را به دقت گوش مي‌کنند و بهترين را بين آنها برمي‌گزينند، موفق تر هستند. ما هميشه در زندگي بايد اينچنين باشيم. البته اين بدان معنا نيست که قوانين و مقررات يک کشور مراعات نشود. هر کشوري قانون و چارچوبي دارد. همه بايد به قانون کشور احترام بگذارند. اما در عين حال در چارچوب قانون بايد انديشه و نظرات خودشان را بتوانند بيان کنند.

 مجري: چه گام‌هايي در نظر داريد که برداريد تا چنين فضا و گفتگوي آزادي دستاورد شما باشد؟

رييس جمهوري: شرايط در دو سال دولت من با گذشته خيلي متفاوت است. شما الان هم به ايران برويد به دانشگاه‌ها سر بزنيد، به همين روشنفکرها، آنهايي که فيلم مي‌سازند، آنهايي که در مجله و يا روزنامه قلم مي‌زنند و صاحب مقاله هستند. از آنها بپرسيد، آنها خواهند گفت که فضاي امروز با ديروز بسيار متفاوت است. الان در دانشگاه همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها فعاليت سياسي مي‌کنند، دانشجويان جلسات متفاوتي دارند و هر کدام نظرات سياسي خودشان را بيان مي‌کنند. البته در هر جامعه‌اي اگر بخواهد يک تحولي رخ دهد، تحول فرهنگي يا سياسي، نياز به زمان دارد. مهم اين است که روند را ببينيم به چه سمت است. آيا روند به سمت اصلاح بيشتر است؟ حل و فصل مسأله است يا روند به سمت ايجاد مشکلات بيشتر است؟ روند اين دو سال مثبت بوده است.

 مجري: آيا خودتان را موظف مي دانيد که حق‌ آنهايي را که به نظر مي‌رسد اشتباهي يا غيرعادلانه زنداني شده اند پيگيري کنيد و آنها آزاد شوند؟

رييس جمهوري: مي‌دانيد که در موضوع محاکمه يا زندان کار در اختيار قوه قضائيه ايران است و در اختيار دستگاه اجرايي نيست. اما در عين حال رييس‌ جمهوري طبق قانون اساسي، مسئوليت دارد اگر جايي ببينيد قانون اساسي دارد نقض مي‌شود، بايد تذکر دهد و به آنها اعلام کند که اينجا طبق قانون اساسي عمل نمي‌شود و شما بايد اشتباهتان را تصحيح بکنيد. من در مواردي که مي‌بينم از قانون اساسي انحرافي بخواهد صورت بگيرد، تذکرات لازم را مي‌دهم.

 مجري: نقطه‌نظرهاي مختلف در ايران، اين اواخر خيلي قابل لمس شد. شما در جمع فرماندهان سپاه پاسداران - که سران آنها به نظر مي‌رسد که خيلي پشتيبان توافق هسته‌اي نبودند- سخنراني کرديد و گفتيد که اين توافق براي بهبود وضعيت داخلي ايران لازم بود. آنها چه نگراني‌هايي را با شما در ميان گذاشتند؟

رييس جمهوري: البته برخي در ايران، مخالف اين توافق بودند. از جمله گروهي استدلالشان اين بود که اجراي اين توافق ممکن است در مسايل دفاعي کشور اخلالي ايجاد بکند و مشکلاتي را براي دفاع کشور و بنيه دفاعي کشور ايجاد بکند. به اين دليل مخالف بودند و يا ممکن است مخالف باشند. توضيحات من اين بود که ما هرگز نپذيرفتيم و نمي پذيريم که هيچگونه محدوديتي در زمينه دفاع کشور بوجود بيايد. هر کشوري بر مبناي تهديداتي که ممکن است احساس بکند بايد بنيه دفاعي خودش را قوي بکند. کشور ايران هم از اين قاعده مستثني نيست. بنابراين با توضيحاتي که داده شده امروز فضا آرام‌تر است. براي اينکه ما در اين توافق در زمينه دفاعي خودمان محدوديتي را نپذيرفتيم.

 مجري: شايد زماني در طول چارچوب اجراي اين توافق بعضي از بازرسان بخواهند به مکان خاصي در ايران بروند. براي بازرسي مکانيزم‌هاي مختلفي در نظر گرفته شده است.آيا شما ضمانتي داريد که در طول اين بازرسي و چارچوب بازرسي توافق، همکاري خواهند کرد؟

رييس جمهوري: کشور من اگر تعهدي را بپذيرد و قبول کند و توافقي را متعهد شود به آن عمل خواهد کرد. ايران در طول تاريخ هر جا که تعهدي را چه اقتصادي،‌ سياسي تعهد کرده به آن عمل کرده است. ما هيچ وقت تعهدات را زير پا نمي‌گذاريم. اين چارچوب فرهنگي، ديني و اخلاقي ما است. در اين زمينه آنچه ما پذيرفته‌ايم اين است که پروتکل الحاقي را داوطلبانه اجرا بکنيم. به هر حال در دنيا بيش از 120 کشور پروتکل الحاقي را پذيرفته و قبول کرده‌اند و البته در زمينه بازرسي‌ها، کشور ما استثنا نخواهد بود. فکر مي‌کنم همه کشورها روي امنيت ملي خودشان، روي اسرار کشور خودشان حساس هستند و معمولاً IAEA بايد در اين زمينه کاملاً مسوولانه عمل کند که به اسرار کشورها لطمه وارد نشود و الا به طور طبيعي کشورها همکاري نخواهند کرد. بنابراين ما نيز در چارچوب حفظ امنيت ملي مان و مقررات با آژانس همکاري خواهيم کرد.

 مجري: امکانش هست لحظه‌اي برسد که توافق به همين دليل به نتيجه نرسد؟

رييس جمهوري: مشکلي را در مقام عمل نمي‌بينم. يعني اگر اين توافق اجرايي شود و طرف مقابل ما به همه تعهدات خودش پايبند باشد، ما هم توافق را در ايران اجرا و به آن عمل مي کنيم.

 مجري: آيا نگراني وجود دارد که بين سطوح رهبري ايران برنامه هاي اصلاحي از کنترل خارج شود. همانطوري که در اتحاديه جماهير شوروي رخ داد؟

رييس جمهوري: کشور ما با آنچه که در شوروي سابق بود، کاملاً متفاوت است. در کشور ما انتخابات آزاد وجود دارد، احزاب و گروه‌ها فعاليت مي‌کنند، سيستم ما يک سيستم تک حزبي نيست. در کشورها اگر رقابت‌هاي سياسي آزاد باشد و اگر مردم هميشه در هر 4 سالي مطمئن باشند که صندوق رأي است که سرنوشت کشور را تعيين مي‌کند، هيچ‌وقت مشکلي پيش نخواهد آمد. اما اگر ملتي از صندوق رأي مأيوس شوند و يا صندوق رأي را تشريفاتي ببينند، آن وقت براي کشور خطرناک است. خوشبختانه امروز در ايران همه به صندوق رأي اعتماد دارند و يک رقابت واقعي بين احزاب و گروه‌ها وجود دارد.

 مجري: با اشخاصي که در سطوح مختلف به شما هشدار مي دهند و مخالفت مي کنند چه مي کنيد؟

رييس جمهوري: در ايران شما مي‌دانيد انتقادات از دولت مي‌شود و اين انتقادات هم به صورت علني انجام مي‌گيرد. در راديو و تلويزيون، روزنامه‌ها. شما روزانه وقتي به سايت‌ها و روزنامه‌ها نگاه کنيد مي‌بينيد عده‌اي مرتب از دولت انتقاد مي‌کنند. هر گونه نقدي ممکن است از دولت انجام بگيرد، اما در عين حال افراد دولت من افراد با تجربه‌اي هستند و مي‌دانند چگونه بايد قانون و مقررات و وظايف خود را اجرايي و عملياتي بکنند.

 مجري: آيا خودتان نگران سرعت و پيشرفت برنامه ها ياتغييرهاي مختلف نيستيد؟

رييس جمهوري: نه من نگراني ندارم. البته معنايش اين نيست که دولت مشکلاتي ندارد، يا اينکه هر برنامه‌اي که مدنظر ما است خيلي راحت اجرايي و عملياتي مي شود. طبيعي است به هر حال اصلاحاتي که بايد انجام بگيرد ممکن است گاهي با مشکلات روبه‌رو شود. اما مشکلات اين طور نيست که ما را مأيوس بکند از کار و يا ما را از اقدام باز دارد.

 مجري: در مورد جيسون رضائيان و در مورد ديگر روزنامه‌نگاراني که در ايران بازداشت شدند شما گفتيد به طور کلي اين تحت کنترل قوه قضائيه است.آياگاهي به طور ملايم تلاش کرديد براي آزادي بعضي از اين اشخاص. آيا تا به حال به اصطلاح سفارشي کرديد و وارد صحنه شديد؟

رييس جمهوري: البته توصيه‌هاي من معمولاً راجع به فرد نيست، اما به طور کلي من توصيه‌هايي داشتم و معتقد هستم که زنداني‌هايي که داراي دو تابعيت هستند -البته طبق قانون کشور من ما دو تابعيت را نپذيرفتيم و قبول نکرديم- بايد کمک کرد براي تسريع کار آنها. و از آن طرف هم انتظار است دولت آمريکا نسبت به ايراني‌هايي که در اينجا زنداني هستند و يا تحت تعقيب هستند، اقدامات لازم براي تسهيل شرايط آنها انجام دهد.

 مجري: جناب رييس‌ جمهور بسيار خوشبخت شدم که خدمت شما بوديم.

رييس جمهوري: موفق باشيد.

۱۳۹۴/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...