نسخه چاپی

برنج شناسنامه دار می شود

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران گفت: برای برنج وارداتی نیز باید شناسنامه و كد رهگیری تهیه شود تا بهداشت ، سلامت و كیفیت مشخص باشد و در صورتی كه مشكلی برای مصرف كنندگان پیش آید به راحتی قابل ردیابی باشد.

به گزارش نما به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ دبیر انجمن حمایت از برنج ایران اظهار داشت: تولید کنندگان برنج ایرانی در مازندران از این طرح استقبال کرده اند و امیدواریم به طور کامل اجرایی شود.


وی افزود: البته این طرح پیچیدگی های خاص خود را دارد و برای نمونه برنج طارم بیش از 50 نوع کشت می شود که نمی توان برای همه آنها از یک برند و شناسنامه استفاده کرد.


علیزاده شایق گفت: برای برنج وارداتی نیز باید شناسنامه و کد رهگیری تهیه شود تا بهداشت ، سلامت و کیفیت مشخص باشد و در صورتی که مشکلی برای مصرف کنندگان پیش آید به راحتی قابل ردیابی باشد.


وی افزود: در حال حاضر برنج صادراتی ایران دارای شناسنامه است و امیدواریم در داخل کشور هم گسترش یابد که به سلامتی بازار و انتخاب مطمئن مشتریان کمک خواهد کرد.


دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تاکید کرد: برنج خالص ایرانی کاملا سالم و بهداشتی است اما مشکل ما در توزیع برنج خوب داخلی است که در بخشی از شبکه توزیع با برنج خارجی مخلوط می شود.


علیزاده شایق با بیان اینکه کیفیت تولید داخلی امسال افزایش یافته است ، از هموطنان خواست این برنج ها را از مراکز معتبر خریداری کنند.


شایق از شهروندانی که به شهرهای شمالی سفر می کنند خواست با شناخت کافی از برنج های کیفی خریداری کنند و فریب نخورند و اگر مشتریان این محصول را از مراکز شناسنامه دار خریداری کنند ، زیان نخواهند دید.


وی به خانوارها توصیه کرد با ایجاد گروه های همگن و خرید یکپارچه از مراکز تولید برنج تلاش کنند این محصول را با قیمت مناسب تهیه کنند و هم از کیفیت آن مطمئن باشند.


دبیر انجمن برنج ایران پیش از این هم با بیان اینکه عرضه برنج مختلط و تقلبی نوعی حسادت به کیفیت بالای محصول ایرانی است ، گفته است : نهادهای ناظر باید بر این موضوع نظارت کنند که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان فعال است.

علیزاده شایق خواستار برخورد شدید و قاطع نهادهای نظارتی با این تخلف شده و اظهار داشته بود : سازمانهای نظارتی برای جلوگیری از عرضه برنج ایرانی تقلبی در کشور به اندازه کافی وجود دارد و باید اثربخشی داشته باشند.

وی فزود : قیمت برنج وارداتی از سال گذشته روندکاهشی داشته است و برخی ها برنج وارداتی را در کیسه هایی با مشخصات برنج مرغوب ایرانی عرضه می کنند تا با قیمت بالا تر بفروشند و حتی عده ای برنج پر محصول داخلی را هم با برنج های باکیفیت بالاتر مخلوط می کنند.

وی گفت : سازمان نظارت و بازرسی ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و وزارت بهداشت باید نظارت کنند.

رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان برنج کشور افزود : گاهی برنج بی کیفیت وارداتی با برنج داخلی مخلوط و به نام برنج مرغوب ایرانی مانند برنج درجه یک هاشمی ، برنج درجه یک آستانه اشرفیه و ... عرضه می شود که تقلب در عرضه برنج ایرانی است.

630 هزار هکتار در کشور شالیزار داریم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غیرمطمئن است.

شالیزارهای غیر مطمئن در شرایط خشکسالی محصول نمی دهد برای اینکه برنج یک کشاورزی پر آب است و باید همیشه غرقاب شود.

عمده برنج کشور در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود اما استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، سیستان وبلوچستان هم برنج کاری دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان می رسد.

در اردبیل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت می شود.


۱۳۹۴/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...