نسخه چاپی

۱۵ میلیون پرونده در محاكم قضائی وجود دارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: در جلسه غیر علنی مطرح شد كه ۱۵ میلیون پرونده در محاكم قضائی وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: جلسه غیرعلنی امروز مجلس طولانی ترین جلسه غیرعلنی بود که مجلس تاکنون داشته است و در حول و محور هیچ موضوع مشخص برگزار شده بود.



وی افزود: برای گزارشی که امروز در جلسه غیرعلنی مطرح شد تحقیقات زیادی توسط دستگاه های مختلفی که مسئول آسیب های اجتماعی بودند صورت گرفته و تحقیقات یکپارچه سازی شده بود.



سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقیقاتی که امروز در جلسه غیرعلنی مطرح شد تحقیقات جامعی بود و همه دستگاه های ذیربط برای تدوین آن تلاش لازم را داشتند و بنا شد متولی جمع بندی و تدوین این گزارش در وزارت کشور باشد که در همین رابطه آقای میرباقری معاون وزیر کشور با حضور در جلسه غیرعلنی گزارش را برای نمایندگان قرائت کرد.



وی افزود: گزارشی که میرباقری در صحن غیرعلنی مطرح کرد همراه با نمودار و فیلم ها و اسناد و مدارک لازم بوده است.



مصری در ادامه به بحث حاشیه نشینی که یکی از مسائل مهم و آسیب جدی برای جامعه است اشاره و بیان داشت: معاون وزیر کشور در رابطه با حاشیه نشینی و سکونت در مکان های غیرمجاز گزارشی را در صحن علنی ارائه کرد و بیان داشت که این معضل برای اکثر حاشیه های شهرهای بزرگ ما ایجاد شده است و حتی در این گزارش مسائل مختلفی که در حاشیه وجود داشت بررسی و بیان شد.



وی در ادامه به بیکاری اشاره کرد و گفت: بیکاری امروز معضل اصلی کشور ماست و تا زمانی که ما بیان می کنیم شاخص بیکاری در یک استانی 15 درصد است برخی شهرستان های آن استان بیکاری اش به 40 درصد نیز می رسد و این بیکاری خود آسیب هایی را برای کشور ایجاد می کند.



مصری در ادامه بیان داشت: در گزارش معاون وزیر کشور تحقیق در خصوص رابطه بیکاری با میزان تحصیلات صورت گرفته بود که در این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که میزان تحصیل کرده بیکار بسیار بالاست.



وی همچنین در رابطه با آسیب طلاق و نسبت طلاق با سن ازدواج و پراکندگی طلاق در نقاط مختلف و حتی در نقاط مختلفی همچون شهر تهران در گزارش معاون وزیر کشور آورده شده بود اشاره و بیان داشت: علل و عوامل طلاق ممکن است فرق داشته باشد اما در این تحقیقات عکس این موارد جواب داده شده است چرا که در تحقیقات وزارت کشور آورده شده است و در مناطق برخوردار آمار طلاق متاسفانه بیشتر از مکان هایی است که غیربرخوردار هستند و در این گزارش مشخص شد که نتیجه طلاق الزاما نمی تواند فقر باشد.



وی در ادامه به تحقیق وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در تحقیقات وزارت کشور در رابطه با خشونت ها آورده شده است که در تحقیق جامع وزارت کشور آسیب های برخورد در رابطه با خشونت و رابطه جنسی و تراکم خشونت مطالبی بیان شد و همچنین در خصوص پرونده های موجود نیز بیان شده بود که ایجاد پرونده های بی شمار در دادستانی ها و دادگستری ها به دلیل این است که ساختار سنتی کشور ایران از بین رفته است و همه مردم برای کوچکترین اختلاف خود به دادگاه مراجعه می کنند اما در گذشته این اختلافات کوچک توسط بزرگان خانواده حل و فصل می شده است و امروزه با از بین رفتن بافت های سنتی نزدیک به 15 میلیون پرونده در محاکم قضائی وجود دارد.



مصری در ادامه بیان داشت: در تحقیق وزارت کشور نظر مردم در خصوص اعتماد به سازمان ها و نهادها نیز مطالبی و تحقیقاتی صورت گرفته است و در این تحقیق نشان داده شد که بیشترین اعتماد مردم مربوط به معلمین و مدرسه بود که مردم به این نهاد بیشتر نهادهای دیگر اعتماد داشتند.



وی در ادامه به بحث تمرکزگرایی و آسیب هایی که این موضوع در کشور ایجاد می کند اشاره و اظهار داشت: در تحقیقات وزارت کشور به این موضوع به خوبی پرداخته شده بود و آورده شده است که در 5 دهه گذشته تمرکز به مرکز کشور و استان شدت بیشتری داشته است و در برخی از مناطق با تخلیه نیروی انسانی مواجه بوده است و بسیاری از مردم به مراکز استان ها و یا شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند.



نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: مثلا استان تهران یک مرکز دامپروری نیست اما بزرگترین تولیدکننده مرغ و تخم مرغ در تهران انجام می پذیرد.



وی تصریح کرد: این بررسی و تحقیقات وزارت کشور یک نکته مهم داشت و آن این بود که برای هر یک از آسیب های کشور راهکاری نیز در نظر گرفته شده است و این نقطه قوت همه بررسی های مسائل است که امیدواریم برای حل آسیب های اجتماعی یک دیدگاه مشترک بین مجلس و دولت ایجاد شود.

۱۳۹۴/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی: