نسخه چاپی

آخرین تلاش‌های كنگره برای مقابله با لغو تحریم‌های ایران

«قانون‌گذاران آمریكایی برای آخرین تلاش خود برنامه‌ریزی كرده اند تا لغو تحریم‌های ایران را از مسیر خارج كرده و مانع آن شوند ...»

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، قانون گذاران آمریکایی با مجموعه اقداماتی تلاش می کنند که از لغو تحریم های ایران جلوگیری کرده و اجرای توافق هسته ای را به تاخیر اندازند.





نشریه واشنگتن اگزمینر (washingtonexaminer) با اعلام این خبر نوشت: قانون گذاران برای آخرین تلاش خود برنامه ریزی کرده اند تا لغو تحریم های ایران را از مسیر خارج کرده و مانع آن شوند.





در ادامه این نوشتار آمده است: انتظار می رود زمانیکه هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه تشیکل جلسه دهد، پرونده فعالیت های گذشته هسته ای ایران را ببندد. این اقدام، مسیر را برای رهایی تهران از تحریم های اقتصادی بین المللی و بازگشت آن به سیستم اقتصاد جهانی هموار می سازد.





دولت اوباما این گام را به عنوان نقطه عطفی کلیدی در راستای اجرای دستاورد سیاست خارجی خود می داند: توافقی که تحریم های ایران را در ازای محدویت برنامه هسته ای این کشور لغو می کند.





اما منتقدان توافق هسته ای در آمریکا این مسئله را به عنوان آخرین فرصت برای جلوگیری از اجرای توافق می بینند. آن ها می گویند، نتیجه توافق هسته ای، میلیون ها دلار ثروت بادآورده ایست که به دست دولتی حامی تروریسم و ناقض قطعنامه های سازمان ملل می رسد.





گفتنی است، تندروهای آمریکایی ایران را به دلیل حمایت از گروه های مقاومت در منطقه مانند حماس و حزب الله به حمایت از تروریسم متهم می کنند. ایران همواره اعلام کرده که به حمایت خود از مظلومین ادامه می دهد و از سوی دیگر قطعنامه های ظالمانه ای همچون قطعنامه های ایجاد کننده محدودیت در برنامه دفاعی و موشکی خود را به رسمیت نمی شناسد.





واشنگتن اگزمینر نوشت: اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته، همین هفته [میلادی] بود که ما مطلع شدیم ایران یکی دیگر از موشک های بالستیک خود را آزمایش کرده است. این موشک ها قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارند و اقدام ایران نقض قطعنامه های سازمان ملل است.





وی افزود: عجله برای بستن پرونده تحقیقات بر روی فعالیت های گذشته هسته ای ایران با قطعنامه ای که کنگره و مردم آمریکا از آن بی اطلاعند، به ایران ثابت خواهد کرد که ادامه اقدامات تهاجمی این کشور، هیچ پیامدی را دربر نخواهد داشت و کسی با آنان برخورد نخواهد کرد.





در ادامه این گزارش ضمن انعکاس اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و معاونش از یک سو و اظهارات مقامات دولتی آمریکا از سوی دیگر آمده که دو دولت از گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت های گذشته هسته ای ایران راضی بوده و خواستار بسته شدن پرونده PMD هستند.

اما قانون گذاران آمریکایی خواهان آن هستند که لغو تحریم ها فعلا متوقف شود تا زمانیکه آن ها مطمئن شوند فریبی از سوی ایران در کار نخواهد بود.





"مایک پمپئو" نماینده جمهوری خواه آمریکایی با ارسال نامه ای برای "هنری اینشر" نماینده ایالات متحده در هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی هسته ای، مصرانه از وی خواسته علیه گزارش جدید آژانس درباره ایران رای دهد و آن را نپذیرد.





دیگر قانون گذاران آمریکایی بر گزارش اخیر رسانه های این کشور تمرکز کرده اند که می گوید ایران یک موشک بالستیک میان برد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده است. اگر این گزارش تایید شود، دومین آزمایش موشک بالستیک توسط ایران از زمان دستیابی به توافق هسته ای در ماه جولای خواهد بود.





در ادامه این گزارش آمده است: وقتی مقامات ایرانی در دهم اکتبر اعلام کردند که با موفقیت موشکی را آزمایش کرده اند که قابلیت رسیدن به اسرائیل را داشته و همچنین قادر به عبور از سامانه های دفاع موشکی است، دولت اوباما هیچ اقدامی انجام نداد. این موضوع جمهوری خواهان و بعضی از دموکرات ها را عصبانی کرده و آن ها استدلال می کنند که نباید تحریم های ایران را لغو کرد.





سناتور "کوری گاردنر" گفته: زمان آن رسیده که دولت به اقدامات تجاوزکارانه ایران واکنش نشان دهد. انفعال دیگر یک گزینه مناسب نیست.

سناتور "کلی آیوت" و "مارک کرک" نیز در نامه ای به دولت اوباما بار دیگر برخواسته خود تاکید کرده اند که کاخ سفید به پیشنهاد آنان توجه کرده و جهت مقابله با آزمایش های موشکی ایران برنامه ریزی کند.





در این نامه آمده است: تا زمانیکه دولت شما می کوشد بین برنامه موشک های بالستیک ایران و برنامه هسته ای این کشور فرق گذاشته و با این دو جداگانه روبرو شود، قادر به بررسی دقیق فعالیت های ایران نخواهید بود.

۱۳۹۴/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...