نسخه چاپی

موج جدید امید و اعتماد در بین ایرانی ها

استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: ثبت‌نام بیش از ١٢‌هزار نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باب جدیدی در فضای تحلیلی-‌سیاسی ایران باز كرده است.

به گزارش نما، علیرضا سلطانی - استاد دانشگاه در روزنامه شرق نوشت: ثبت‌نام بيش از ١٢‌هزار نفر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باب جدیدی در فضای تحلیلی-‌سیاسی ایران باز کرده است.

جدای از بازتاب سیاسی این موضوع که توأم با ابراز نگرانی برخی مسئولان و در مقابل، استقبال دولت و محافل سیاسی بوده ‌است، نفس بروز چنین رویدادی، برای تحلیلگران سیاسی امكان بررسی و تعقیب دارد. تعداد کاندیداها برای انتخابات مجلس دهم نسبت به مجلس نهم ١٢٢ درصد، مجلس هشتم ٥٧ درصد و مجلس هفتم ٤٦ درصد افزایش داشته است.

نکته درخور توجه در شمار کاندیداها، در نمودار چهار انتخابات اخیر، کاهش معنادار کاندیداهای انتخابات مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم (٤٠درصد) و رشد معنادار ١٢٢ درصدی کاندیداهای انتخابات مجلس دهم نسبت به مجلس نهم است. این رویداد دربردارنده چه پیام و تحلیلی است؟ انتخابات مجلس دهم در یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مقاطع سیاسی ایران برگزار می‌شود، مقطعی که کشور پس از یک دوره تقریبا طولانی فشار سیاسی، محدودیت و تحریم خارجی از یک سو و شرایط پایدار رکود اقتصادی از سوی دیگر، در حال آماده‌شدن برای ورود به دوره جدیدی از تعامل خارجی و گشایش اقتصادی است.

ایران در یک دهه گذشته، بسیاری از فرصت‌های توسعه‌ای، اقتصادی و رفاهی را از دست داده و در مقایسه با دیگر کشورها و همچنین اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم‌انداز ٢٠ ساله، نه‌تنها روندی روبه‌جلو در حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌ای نداشت، بلکه در برخی موارد و مقاطع حرکت روبه‌عقب را تجربه کرد. برایند این شرایط به‌گونه‌ای بود که با وجود گذشت بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم، هنوز اقتصاد کشور از شرایط رکودی خارج نشده است.

خروج از این شرایط مستلزم همدلی و همکاری همه ارکان اجرائی، قانون‌گذاری و مدیریتی و سیاست‌گذاری است. نکته قابل توجه آنکه، این شرایط برای عموم مردم و مهم‌تر از آن اقشار نخبه، تحصیل‌کرده و فرهیخته کشور بیش از پیش و بیش از تصور، درک شده است. اقبال گسترده به حضور در عرصه رقابت انتخاباتی، گویا و نشانه این مهم است. درواقع ١٢‌هزار کاندیدای انتخابات مجلس درصدد القای این مهم به جامعه و نظام سیاسی کشور هستند که ضرورت عبور کشور از شرایط کنونی و نقش مجلس آینده در این میان از چنان اهمیتی برخوردار است که همه باید هوشمندانه و آگاهانه سرنوشت آن را رقم بزنند.

بنابراین از این فرصت ایجادشده باید کشور و نظام در حد اعلا بهره ببرند و از آن برای تقویت بسیج عمومی کشور در راه سازندگی و توسعه کشور استفاده کنند. نکته قابل‌توجه دیگر در این زمینه؛ بالاماندن سطح اعتماد عمومی در جامعه و اعتلای پرچم امید در سطح جامعه است؛ امید و اعتمادی که با انتخابات پرشور ریاست‌جمهوری و روی‌کارآمدن دولت یازدهم احیا شد. طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای و همچنین تداوم رکود اقتصادی، برخی را در این اواخر به این باور رسانده بود که شاخص امید و اعتماد عمومی دو سال پس از روی‌کارآمدن دولت یازدهم روبه فروکش گذاشته و به این ترتیب مقبولیت دولت کاهش یافته است. استقبال بی‌سابقه و معنادار از کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم ضمن ابطال این مسئله، نشان داد که سطح امید و اعتماد عمومی به دولت به‌ویژه در میان قشر نخبه و تحصیل‌کرده همچنان بالاست.

درواقع موج جدیدی از امید و اعتماد در سطح جامعه و فضای سیاسی کشور به حرکت درآمده و با برگزاری انتخاباتی پرشور به اوج خود خواهد رسید. بدون تردید در پرتو موج بزرگ امید و اعتماد عمومی، شعار دولت و ملت همدلی و همزبانی در عمل محقق خواهد شد و راه رشد، توسعه و رفاه کشور تسهیل خواهد شد. آنچه در انتخابات آینده مجلس، مهم و تعیین‌کننده است، نه کمیت نامزدها (که البته در جای خود دارای اهمیت است) بلکه کیفیت انتخابات با چاشنی رقابتی و با حضور طیف‌ها و جریان‌های سیاسی شناسنامه‌دار و درعین‌حال دوستدار انقلاب و نظام است.

وجود یک انتخابات رقابتی، ضمن اینکه آینده کشور و نظام را به لحاظ قرارگرفتن در مداری باثبات تضمین می‌کند، زمینه تقویت و تشدید نشاط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور شده و بسترساز حرکت توسعه‌ای پایدار کشور است. بدون تردید با برگزاری انتخاباتی پرشور و شعور، رقابتی و فراگیر و شکل‌گیری مجلسی همراه، دانش‌محور، توسعه‌گرا و به‌دور از سیاست‌زدگی‌های روزمره و حاشیه‌ای، زمینه عبور سریع و کم‌هزینه کشور از شرایط سخت رکود اقتصادی اخیر با بهره‌گیری از فرصت اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی و گام‌گذاشتن در مسیر گشایش اقتصادی و درنهایت حرکت قطار توسعه‌ای کشور، فراهم می‌شود.

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...