نسخه چاپی

تكلیف و وظیفه چیست؟

دكتر اسد الله بادامچیان

با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نکته مورد سوال برای همهآحاد جامعه این است که: وظیفه ما چیست؟ به چه کسانی باید رأی بدهیم؟ یا افراد به چه دلایلی می خواهند نامزد شوند؟اکنون آنچه که بیشتر اهمیت دارد این است که افراد بدانند تکلیف دینی ایشان چیست؟ اشخاص به طور تعارفی و شعاری (در حالی که هیچ مبنای شرعی ندارند)می گویند که نامزد می شوند و یا به کسی که می خواهند، رای می دهند ولی در عین حال می گویند: من احساس تکلیف شرعی کردم!پس بنابراین مبنای اصلی این است که تکلیف و وظیفه چیست؟ تکلیف یابی و وظیفه یابی بسیار دشوار است. کمتر اتفاق می افتد که تکلیف کاملا روشن باشد. بلکه گاهی انسان دچار یک نوع ذهنیت ها و ذهنیت گرایی هایی است که دلایلی برای خودش می آورد، که فکر میکند تکلیف شرعی همین کاری است که باید انجام دهد. درحالی که بعد از مشورت با دیگران متوجه می شود که این تکلیف شرعی نیست.
تشخیص تکلیف شرعی در مواردی آسان است که مساله ساده و روشن است، در برخی موارد نیاز به تحقیق و جستجو دارد . در برخی موارد نیاز به مشورت با صاحب نظران و عناصر خالی از هوا و هوس دارد و بعد از شور و مشورت به شناخت وظیفه می رسد و گاهی اوقات هم با همه این دلایل فضای جامعه به گونه ای است که تکلیف یابی اصولا مشکل می شود مثل فضای دوران حضرت امام حسین(ع) که کسانی که در مدینه و مکه و کوفه سراغ حضرت نرفتند تعداد زیادی از آنها اهل دنیا نبودند و از کشته شدن هم هراسی نداشتند اما در تشخیص تکلیف شرعی دچار سردرگمی و حیرت، نادانی و ناآگاهی بودند و به این علت بود برخی نام خود را بعد از واقعه عاشورا، توابین نامیدند و خود را گناهکار دانستند و دست به توبه زدند. بنابراین در اکثر مواقع مسأله شناخت وظیفه و تکلیف کار راحتو آسانینیست. بنابراین آیا برای نامزد شدن نیاز به تکلیف شرعی است یا نه؟برخی به خواست خود و یا به تحریک اطرافیان و بدون توجه به اینکه آیا این فعل تکلیف شرعی است،نامزد می شوند. اینگونه افراد نزد خداوند تبارک و تعالی هیچ حجت شرعی ندارند و چیزی که بر آنها حاکم است خدا نیست بلکه خواست و هوای نفسانی ایشان یا اطرافیانشان است.از اینگونه افراد پرسیده شودبه چه دلیل منطقی نامزد شده اید، نمی توانند هیچ دلیلی عقلی و شرعی بیاورند مگر اینکه در پاسخ بگویند من که از دیگران کمتر نیستم یا مایلم در این صحنه وارد شوم.
گاهی انسان بر باطل دنبال کاری می رود، برای حق نامزد مجلس نمی شود.برای اینکه جریانی که به او وابسته است این موضوع رو می خواهد نامزد می شوددرحالیکه اینکه کار حق نیست. چون جریانش حق نیست و او هم میداند و با همه دلایلانجام میدهد پس باطل است و این چیزی است که خداوند منع کرده انسان را از انجام آن که در مسائل گوناگون در پی آن باشد.
منبع:هفته نامه راه كمال

۱۳۹۴/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...