نسخه چاپی

چین دومین ناو هواپیمابر خود را می‌سازد

پكن با هدف مقابله با افزایش حضور ناوهای هواپیمابر آمریكایی در دریای چین جنوبی، قصد دارد تا یك ناوهواپیمابر بسازد تا این كشور در مجموع ۲ ناو هواپیمابر داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، چین قصد دارد تا با ساخت دومین ناو هواپیمابر خود، حضورش در عرصه دریایی را تقویت ببخشد.

پس از اقدامات تحریک آمیز آمریکا در دریای چین جنوبی و همچنین با هدف حفظ منافع در منطقه، پکن در صدد است تا حضور خود در دریای چین جنوبی را افزایش دهد.

هنوز اطلاعات اندکی درباره ناو هواپیمابر چینی وجود دارد اما "یانگ یوجون" سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که این ناو در چین طراحی خواهد شد و در بندر دالیان نیز ساخته می‌شود.

وی افزود: چین دارای خط ساحلی وسیعی بوده و ناوگان گسترده دریایی تحت قلمروی حاکمیتش قرار دارد. حفاظت از حاکمیت ناوگان دریایی و منافع و حقوق چین، ماموریت مقدس نیروهای مسلح این کشور به شمار می‌آید.

سخنگوی وزارت دفاع چین افزود که جنگنده جی-15 قادر خواهد بود تا بر روی این ناو هواپیمابر عملیاتی شود.

تنها ناو هواپیمابر چین که لیائونینگ نام دارد در سال 1998 و پیش از آنکه اصلاحاتی بر روی آن انجام شود از اوکراین خریداری شده بود.

با توجه به ادعاهای مالکیتی پکن درباره دریای چین جنوبی، این کشور به دنبال افزایش توانایی‌های دفاعی دریایی خود است.

یک کارشناس امور دریایی چین که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: ناوهای هوایپمابر آمریکایی زیادی در دریای چین حضور دارند که این موضوع چالش‌هایی را برای ما ایجاد کرده است. در صورتی که به دومین ناوهواپیمابر دست یابیم فشارها بر ما کاهش خواهد یافت. این موضوع مانع از آن می‌شود که مورد آزار قرار بگیریم.

چین به طور متناوب تمرینات نظامی را در دریای جنوبی چین انجام می دهد تا به طور شفاف نشان دهد در زمینه استقرار نیروهای نظامی در منطقه مصمم است.

چین ادعای مالکیت 90 درصد دریای جنوبی چین را مطرح کرده و سعی نموده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد. فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده اند.

آمریکا بارها ضمن انتقاد از اقدام چین در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین، خواستار متوقف شدن این فعالیت ها شده است.

۱۳۹۴/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...