نسخه چاپی

قطع یا مصرف خودسرانه دارو چه بلایی سرتان می‌آورد؟

دارویی كه برای بیمار تجویز می‌شود باید مطابق با نسخه و به طور كامل مصرف شود، در غیر این صورت عوارض ناگواری فرد را تهدید می‌كند.

به گزارش نما دکتر بارانی متخصص داروسازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص قطع خودسرانه داروهای تجویز شده گفت: در صورتی که دارو قطع یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف شود، ممکن است نتواند عوارض بیماری را علاج کند و در نتیجه زمان بیماری طول می‌کشد یا حتی بدتر هم می‌شود، از این رو بیمار باید طبق دستور پزشک داروی خود را به مقدار تجویز شده مصرف کند زیرا مصرف کم یا زیاد داروها به نفع بیمار نیست.

وی افزود: رعایت میزان مصرف دارو در مورد قرص‌ها و کپسول‌ها مشکل زیادی به دلیل ثابت بودن میزان دارو در آن ندارد ولی هنگام مصرف مایعات دارویی، بیمار باید دقت داشته باشد که به اندازه تجویز شده مصرف کند. بیمار نباید تصور کند که اگر بیش از مقدار توصیه شده دارو بخورد زودتر سلامتی خود را به دست خواهد آورد، زیرا مقدار تجویز شده به میزان کافی است و اگر بیشتر خورده شود موجب تشدید عوارض جانبی ناخواسته و مسمومیت می‌شود.

بارانی اظهار داشت: بعضی افراد هستند که با مشاهده اولین علائم بهبودی، دارو را خودسرانه قطع می‌کنند بعضی دیگر هم با مشاهده اولین عوارض جانبی داروی خود را قطع می‌کنند، هر دو گروه کار نادرستی را انجام می‌دهند زیرا تنها پزشک است که می‌تواند تشخیص دهد آیا درمان کافی بوده یا نبوده است. افرادی که با اولین علامت بهبودی داروی خود را قطع می‌کنند در معرض خطرات زیادی مثل بازگشت مجدد بیماری یا حتی خطرناک‌تر شدن آن هستند.

این داروساز در پایان خاطرنشان کرد: داروها معمولاً دارای عوارض جانبی ناخواسته‌ای هستند که مشاهده این عوارض به دلیل نامناسب بودن دارو نیست. تنها کاری که بیمار باید با مشاهده عوارض جانبی انجام دهد در میان گذاشتن موضوع با پزشک است. در بعضی موارد ممکن است نیاز به قطع دارو یا جایگزین کردن دارو باشد ولی اغلب موارد نیاز به این کار نیست در هر صورت بیمار نباید داروی خود را خودسرانه قطع کند.

۱۳۹۴/۱۰/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...