نسخه چاپی

ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

رسانه های گروهی چین با نادرست خواندن سیاست های در پیش گرفته شده از سوی عربستان در منطقه خاورمیانه، تاكید كردند كه برخلاف ریاض، تهران همچنان سیاست های تنش زدایی را دنبال می كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، «شین هوا» خبرگزاری رسمی چین و «گلوبال تایمز» روزنامه ارگانی این کشور در گزارش های جداگانه ای به تحولات اخیر خاورمیانه پرداخته اند و یادآور شدند که ایران همچنان تلاش دارد منطقه دچار بحران تازه ای نشود.
«شین هوا» می نویسد: برخلاف برخی تلاش های نادرست برای دامن زدن به تنش ها، مقام های ایران بویژه سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور در روزهای اخیر چندین بار اعلام کرده اند، تهران به دنبال ایجاد بحران نیست و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان را همچنان در دستور کار دارد.
این گزارش می افزاید، مسئولان وزارت امور خارجه ایران در اظهار نظرها و بیانیه های خود صراحتا اعلام کرده اند به دنبال افزودن بر تنش ها با کشورهای منطقه، حتی با عربستان نیستند.
روزنامه ارگانی «گلوبال تایمز» چین نیز در همین ارتباط از سیاست غرب و بخصوص آمریکا در منطقه انتقاد کرده و آورده است: آمریکایی ها نقشه های زیادی برای خاورمیانه کشیده اند و به جان هم انداختن کشورهای آن از جمله سیاست در پیش گرفته شده توسط این کشور است.
این نشریه می نویسد: آمریکا قصد تغییر شرایط کنونی خاورمیانه را دارد و برای اجرای این نقشه، بهترین گزینه از دیدگاه آنان تفرقه افکنی است.
گلوبال تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: چرا نظامیان آمریکایی بخواهند خود را وارد معرکه کنند و با دیگر کشورها برای اجرای طرح خود بجنگند. این کار لازم نیست زیرا با درگیر کردن کشورهای اسلامی با یکدیگر از جمله عربستان و ایران، کاخ سفید بسیار آسانتر از تصورات، به اهداف منطقه ای خود دست می یابد.
نشریه چینی تصریح کرد که همه می دانند متحد شدن مسلمانان، غرب را نابود خواهد کرد برای همین تفرقه انداختن و ایجاد تنش میان کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان در دستور کار غرب و آمریکا است.
روزنامه ادامه می دهد که استفاده از اعراب برای محدود کردن ایران سیاست دیرینه آمریکا است که البته تاکنون در این زمینه موفقیتی نداشته است.
نشریه چینی از تلاش های عربستان برای به چالش کشیدن ایران انتقاد کرده و نوشته است که نباید اجازه داد اوضاع خاورمیانه از کنترل خارج شود.
اعلام قطع روابط سیاسی با ایران از سوی عربستان پس از آن صورت گرفت که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه این کشور در تاریخ 13 دی ماه سالجاری از اعدام آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد و برای فرار از این جنایات گفت که ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است.
شیخ نمر 56 ساله یکی از منتقدین شدید خاندان آل سعود در عربستان و یکی از مهمترین شخصیت های معترض در شرق عربستان از سال 2011 تاکنون بود.
اعدام وی با موج گسترده ای از محکومیت و تنفر در سطح منطقه و سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.

۱۳۹۴/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...