نسخه چاپی

بسته ویژه مشاور سلامت

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره تأثیر آلودگی هوا بر كبد، دلایل بزرگ شدن ظاهر بینی و افزایش سن مادران باردار و بیشتر شدن احتمال ابتلا به صرع در كودكان سخن گفتند.

به گزارش نما به نقل از فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

تأثیر آلودگی هوا بر کبد

امیرپاشا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در رابطه با تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌های کبدی اظهارداشت: به طور کلی آلودگی هوا بر قسمت‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته و بیشترین عوارض این مسئله بر دستگاه تنفسی و قلب و عروق است.

وی افزود: کبد انسان از آلودگی هوا مصون نیست و مطالعاتی که پیش از این انجام شده و یا در حال حاضر انجام است حکایت از تاثیر آلودگی هوا بر کبد دارد.

این جراح کبد با بیان اینکه ذرات معلق به ویژه با اندازه‌های کمتر از 2.5 میکرون وارد سیستم‌های مختلف بدن شده و به آن آسیب می‌رساند، اظهارداشت: در نمونه‌های حیوانی و آزمایشگاهی مشخص شده که ذرات معلق ناشی از دود بنزین و گازوئیل خودروها در کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند سبب بروز آسیب به کبد شود.

ابراهیمی بیان داشت: ایجاد کبد چرب غیرالکلی و التهاب مزمن کبد از جمله عوارض تاثیر آلودگی هوا بر کبد بوده که این مشکلات باعث ایجاد بافت سفت غیر عملکردی به نام فیبرز در کبد می‌شود که این موضوع نارسایی کبدی و سرطان را برای افراد به همراه دارد. بنابراین افراد در کلان‌شهرهای آلوده همچون تهران بیشتر در معرض این مسائل هستند.

عضو هیأت اجرایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته مطالعات حکایت از تأثیر مستقیم آلودگی هوا در ایجاد سرطان کبد نداشته ولی آسیب‌های کبدی ناشی از این معضل سبب اختلال در عملکرد کبد، افزایش آنزیم‌های کبدی، ایجاد بافت فیبرز و التهاب کبد می‌شود که این مسائل به نحوی احتمال ابتلا به سرطان کبد را بیشتر می‌کند.

متن کامل خبر

دلایل بزرگ شدن ظاهر بینی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، فریبا ایرجی در مورد علت بروز بیماری پوستی "روزاسه" گفت: بیماری «روزاسه» شباهت‌هایی به آکنه دارد، بدین معنا که در این بیماری ضایعات برجسته قرمز رنگ همراه با پوست‌شور و چرک در ناحیه صورت مشاهده می‌شود، اما به طور کلی با آکنه متفاوت است.

ایرجی، با اشاره به نشانه‌های اصلی بیماری «روزاسه» گفت: یکی از نشانه‌های روزاسه وجود «پاپول» و پوست‌شور است، یعنی وجود برجستگی‌های جامد و برجستگی‌های حاوی مایع چرک.

وی افزود: به دلیل اتساع رگ‌های زیر پوست، پوست قرمز رنگ شده و با گر گرفتگی همراه می‌شود و نشانه دیگر ایجاد ورم در صورت است؛ افرادی که زمینه پوستی چرب را دارند و در دوران جوانی با آکنه روبرو شده‌اند بیشتر در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت.

متخصص پوست و مو در پاسخ به تأثیر جنسیت در بروز بیماری روزاسه گفت: این بیماری در هر دو جنس دیده می‌شود، اما در زنان شیوع بیشتری دارد.

وی در ادامه افزود: در بعضی از مردان میانسال که بالای 50 سال سن دارند، روی بینی تجمع غدد چربی زیاد شده و ورم بینی را سبب می‌شود که به آن «رینوفیما» گفته می‌شود و ظاهر بینی بسیار بزرگ می‌شود.

ایرجی، درباره علت این بیماری گفت: علت اصلی این بیماری هنوز نامشخص است، اما عوامـل مختلفـی شـامل تخریب بافت الاستیک ناشی از آفتاب، اختلال در عملکرد عروق، عفونت بـا هلیکوبـاکترپیلوری، بیمـاری‌هـای گوارشی، عوامل هورمونی و اسـترس‌هـای روحـی ممکن است در بروز این بیماری دخیل باشند.

متن کامل خبر

افزایش سن مادران باردار و بیشتر شدن احتمال ابتلا به صرع در کودکان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، احمد نگهی در مورد بیماری صرع توضیح داد: صرع یک اختلال عملکردی در سلول‌های مغزی است که می‌تواند به اشکال مختلف بروز یابد. حملات صرع در شایع‌ترین شکل خود به‌صورت کاهش هوشیاری همراه با حرکات اندام‌ها رخ می‌دهد اما می‌تواند به شکل خفیف‌تر نیز بروز یابد.

وی با تأکید بر اینکه بیماری صرع معمول زمینه ارثی ندارد یعنی از والدین به فرزندان منتقل نمی‌شود، گفت : مطالعات نشان می‌دهد تنها در 5 درصد مبتلایان به صرع، زمینه ژنتیک وجود دارد.

نگهی خاطرنشان کرد: ابتلای پدر یا مادر به بیماری صرع معمول در انتقال این بیماری به فرزندان نقشی ندارد اما سن بالای مادر در هنگام بارداری احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با سیستم مغز و اعصاب مانند انواع اختلالات مغزی و حملات تشنجی مانند صرع را افزایش می‌دهد.

وی در مورد مادران مبتلابه صرع نیز گفت: به‌رغم اینکه احتمال انتقال صرع از مادر به فرزند بسیار ناچیز است اما اگر مادر مبتلابه صرع از داروهای ضد تشنج استفاده می‌کند، لازم است در هفته شانزدهم بارداری، با انجام سونوگرافی‌های مخصوص، سلامت سیستم عصبی مغز جنین او موردبررسی قرار گیرد.

نگهی بابیان اینکه به‌طورکلی زنان مبتلابه صرع بدون هیچ نگرانی می‌توانند باردار شوند، افزود: این افراد تنها لازم است تحت نظر پزشک معالج و استفاده از درمان‌های دارویی بارداری سالم بدون خطری را سپری کنند.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع تأکید کرد: زنان مبتلابه این بیماری باید قبل از اقدام به بارداری برای تغییر یا کنترل دوز داروهای ضد تشنج مصرفی خود، با پزشک مربوطه مشورت کنند و در طول بارداری تحت نظر ماهیانه متخصصین مغز و اعصاب وزنان باشند تا با انتخاب داروهای مناسب احتمال بروز خطر برای جنین را به صفر برسانند.

۱۳۹۴/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...