نسخه چاپی

طرح همیار دامپزشك، یك گام به عقب

عکس خبري -طرح هميار دامپزشک،  يک گام به عقب

جذب 35 هزار نفر كه كف سطح سواد هم پنج ابتدایی در نظر گرفته شده یعنی ایجاد یك شبكه دلالی كیس های بیمار، ورود خیل عظیمی از افراد در امورات درمانی و از بین رفتن حیثیت دامپزشكی...

دکتر محمد یادگاری- با نگاه به تاریخ 45 ساله سازمان دامپزشکی کشور و بررسی عملکرد آن، همواره تصمیمات سرنوشت سازی را می توان دید که به نوعی در ظاهر تصمیمات کوچک برای اهداف کوتاه مدت بوده اند ولی با گذر زمان به چنان تصمیم بزرگ و با عواقب ناگواری تبدیل شد ه اند که تا امروز اثرات آن ادامه دارد. طرح 30 سال پیش نیروهای روستایی مروج دامپزشکی یکی از همین طرح ها است. که دقیقا با عنوان اينکه صرفا گزارش بیماری دهند و یک اموزش ابتدایی از بیماری ها ببینند شروع شد و هدفش هم این عنوان شد که به دلیل کمبود دامپزشک در مناطق روستایی و عدم اشنایی روستائیان با خدمات دامپزشکی و کنترل زئونوز نیاز به این طرح هست.

امروز بار دیگر طرحی مشابه به نام همیار دامپزشک!! به تصويب رسيده است. قریب به 40 سال است که سازمان می خواهد سل و بروسلوز را ریشه کن کند! امیدوارم به این نتیجه نرسیده باشد که واقعا می توان با این طرح ها جشن ریشه کنی بعضی بیماری های مشترک را بگیرد !
گاهی از دل سازمان طرح هایی به بهانه استاندارد سازی و رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته بیرون می آید و گاهی راهکارهایی جهان سومی و ویژه ی کشورهای توسعه نیافته!
معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور می گوید: این طرح به طور آزمایشی برای حدود 10 درصد از روستاها انجام می پذیرد که در صورت اخذ نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت طرح متوقف می گردد.
در اظهار نظر های اولیه صحبت از مشاهده و تشخیص بیماری ها!! مي شود و بعد اعلام می گردد که صرفا جهت اطلاع رسانی بوده است. سوال اینجاست که حتی اطلاع رسانی، از عهده دامدار خارج است؟ آیا نمی توان با ایجاد محرومیت ها و قوانین بازدارنده دامدار را مجبور به اطلاع رسانی کرد؟ چگونه است که به جای نظر خواهی از بدنه جامعه دامپزشکی و حل مسئله، از تکنیک آزمون و خطا و اجرای آزمایشی استفاده می شود!!
با یک آمار ساده می توان تشخیص داد که با گسترش بخش خصوصی تقریبا در سراسر کشور یک مطب یا داروخانه دامپزشکی یا مرکز مایه کوبی وجود دارد و حتی می تواند از نیروهای بسیار در دسترس تر، سربازان فارغ التحصیل دامپزشکی به عنوان امریه و اجباری کردن طرح همچون رشته های پزشکی استفاده کرد.
جذب 35 هزار نفر که کف سطح سواد هم پنج ابتدایی در نظر گرفته شده یعنی ایجاد یک شبکه دلالی کیس های بیمار، ورود خیل عظیمی از افراد در امورات درمانی ، دام های کشتاری با حجم بالای باقیمانده دارویی در گوشت و ظهور بیشتر بخصوص انتی بیوتیک ها در شیر و از بین رفتن حیثیت دامپزشکی، چرا که واقعا ساده انگاری است فکر کنیم که فردا این همیاران خود را دکتردامپزشک معرفی نکنند!!!
35 هزار نفر تقریبا 2 برابر جامعه فعال دامپزشکی است!! می گویند بر روی عملکرد این همیاران نظارت داریم و این همیاران موظف اند چنانچه افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی دخالت نمایند، مشخصات ایشان را به شبکه های دامپزشکی اعلام می دارند تا برابر ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی با ایشان برخوردهای قانونی شود!
سوال اینجاست سازمانی که از عهده نظارت بر کسانی که همین امروز در امور درمان دخالت می کنند بر نمی آید چگونه مي خواهد بر 35 هزار نفر نظارت کند!! اگر سازمان می خواهد برخورد کند و واقعا ایراد اینجاست که نمی شناسد که چه کسانی در امور دامپزشکی دخالت می کنند جامعه دامپزشکی با یک هماهنگی عمومی حاضر است لیست کامل افرادی که در امور درمان دامپزشکی در سراسر کشور دخالت می کنند در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهد.
ارائه این گونه طرح ها از سوی سازمان دامپزشکی یا نشان از بیگانه بودن با محیط کسب و کار بخش خصوصی و روستا است و یا سازمان از واگذاری دارو تشخیص ودرمان به بخش خصوصی پشیمان هست وبا توجه به احتمال عملیاتی شدن تبصره دو قانون بهره وری خود را مغبون وبازنده حساب می کنند و در پی تضعیف بخش خصوصی اعم از تشخیص، دارو ودرمان با تغیرتمام شیوه نامه های موجود در صدور پروانه ها
و نفوذ در بخش خصوصی با طرح های دامپزشکان معین، همیار دامپزشک و ایجاد تعاونی های اعتبار کار مندان و ورود دوباره به مباحث تشخیص و درمان به صورت حاکمیتی و همراه با حذف تدریجی بخش خصوصی است.
گروه هم اندیشی دامپزشکان ایران نیز همچون بعضی از نظام دامپزشکی های استان های مختلف و تقریبا تمامی انجمن های صنفی بالینی سراسر کشور ضمن درخواست توقف اجرای این طرح، از سازمان و نظام دامپزشکی درخواست تشکیل یک شورای سیاست گذاری فراگیر و با حضور طیف های فکری مختلف از سراسر کشور را دارد که از دل این شورا، طرحی هایی کلان ، کارشناسی شده و منطبق بر واقعیات بیرون آید.

۱۳۹۴/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...