نسخه چاپی

تكنولوژی و فناوری؛

قدرت آتش جنگنده نسل پنجمی «پك فا» در یك نگاه

روسیه معرفی جنگنده ای با قابلیت انجام حملات دوربرد، هدف گیری اهداف زمینی، و نابودی هواپیمای دشمن همگی در حالتی رادارگریز و پنهانی را مد نظر قرار داده است.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران، محمد مهدی حیدرپور - در شرایطی که آمریکا روند توسعه و برطرف کردن مشکلات جنگنده نسل پنجم F-35 را دنبال می کند، روسیه نیز روی طرح جنگنده نسل بعدی خود کار می کند. پک فا (PAK FA) محصول شرکت سوخو، یکی از زیر مجموعه های یونایتد ایرکرافت، که به نام T-50 نیز شناخته می شود پاسخ روسیه به جنگنده F-35 آمریکا و جنگنده J-20 چین است.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، روسیه معرفی جنگنده ای با قابلیت انجام حملات دوربرد، هدف گیری اهداف زمینی، و نابودی هواپیمای دشمن همگی در حالتی رادارگریز و پنهانی را مد نظر قرار داده است. برای دستیابی به این اهداف، جنگنده چند منظوره پک فا به مجموعه ای گسترده از تسلیحات مجهز خواهد شد. آن چه در تصویر زیر مشاهده می کنید یک اینفوگرافی از جنگ افزارهای پک فا است که توسط آنتون ایگوروف طراح روس ارائه شده است.





البته در حال حاضر هرگونه مشخصات جنگنده نسل پنجمی پک فا می تواند تکذیب شود. هیچ تضمینی وجود ندارد آن چه مسکو درباره این هواپیما ارائه کرده دقیق و درست باشد و احتمالا تا زمانی بین سال های 2018 و 2020 شاهد آماده شدن آن برای مبارزه نخواهیم بود.

از سوی دیگر، همانند جنگنده F-35، پک فا نیز با مشکلات مختلفی در زمینه توسعه خود مواجه است که تداوم حیات این طرح و جنگ افزارهای قابل حمل توسط آن را تحت تاثیر قرار داده است. از جمله مسائلی که جنگنده پک فا با آنها مواجه است می توان به مشکلات عملکرد پیشرانه و مقطع راداری بزرگتر از برنامه ریزی های بدنه هواپیما اشاره کرد.

در حال حاضر، روسیه خرید 12 فروند جنگنده پک فا را برنامه ریزی کرده که کاهش قابل توجهی را نسبت به سفارش اولیه 52 فروند نشان می دهد. مشکلات مرتبط با این جنگنده پیشرفته، هزینه رو به افزایش و چالش های اقتصادی که روسیه با آنها مواجه است عوامل کلیدی در این زمینه هستند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...