نسخه چاپی

خلع سلاح بزرگترین زیردریایی مجهز به موشك‌های هسته‌ای توسط روسیه

قرار است روسیه در سال 2016 میلادی سیستم موشكی هسته‌ای زیردریایی آرخانگلكس كلاس تایفون را كه بزرگترین زیردریایی اتمی در جهان محسوب می‌شود غیر مسلح كند؛ خلع سلاحی كه پیرو توافقنامه "آغاز نو" میان مسكو و واشنگتن صورت می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، قرار است روسیه در سال 2016 میلادی سیستم موشکی هسته‌ای زیردریایی آرخانگلکس کلاس تایفون را که بزرگترین زیردریایی اتمی در جهان محسوب می‌شود غیر مسلح کند؛ خلع سلاحی که پیرو توافقنامه "آغاز نو" میان مسکو و واشنگتن صورت می‌گیرد.



روابط عمومی این کشتی سازی اعلام کرد: ما جاهای موشک‌اندازهای این زیردریایی را خالی می‌کنیم و آنها را می‌بندیم در نتیجه استفاده از تسلیحات اتمی این زیردریایی غیرممکن می‌شود. اما هنوز درباره کنار گذاشتن این زیردریایی‌ها صحبتی نمی‌کنیم و پیشنهاد این مساله هنوز مطرح نشده است.



براساس آمار منتشر شده توسط روس‌اتم، آژانس اتمی روسیه، خلع سلاح کردن این زیردریایی حدود 400 هزار دلار هزینه خواهد داشت.



زیردریایی آرخانگلکس مجهز به موشک بالستیک اتمی در سال 1987 میلادی براساس پروژه 941 "شارک" ساخته شد.



این پروژه قصد داشت تا نیروی دریایی جماهیر شوروی را به زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک اتمی تجهیز کند و به ایجاد بزرگترین کلاس زیردریایی‌هایی که تاکنون ساخته شده، منجر شد.



معاهده "آغاز نو" که برای کاهش زرادخانه‌های اتمی آمریکا و روسیه طراحی شده در سال 2011 میلادی اجرایی شد.



این معاهده جایگزین توافقنامه پیشین سال 1991 میلادی شد که خواستار کاهش کلاهک‌های اتمی و سیستم‌های پرتاب گر نصب شده می‌شود.



جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص پیشرفت حاصله در پنجمین سالروز این معاهده از هر دو طرف در خصوص همکاری موفقیت آمیز در این زمینه تعریف و تمجید کرد.



وی افزود: معاهده آغاز نو عصر همکاری و مذاکره میان آمریکا و روسیه را تمدید می‌کند. اعتقاد من و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این است که کشورهای ما که طلیعه دار عصر تسلیحات اتمی هستند مسئولیت ویژه رهبری جهان برای دوران نو نیز به عهده دارند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...