نسخه چاپی

رئیس فراكسیون زنان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی :

ترویج برندهای غربی در جشنواره های مد ولباس ممنوع !

اگر قرار باشد كه برگزاری این نمایشگاهها ما به ارائه الگوها و برندهای غربی بپردازیم ، از اصل اهدافمان در این موضوع دور شده ایم

به گزارش نما؛ پنجمین نمایشگاه بین المللی مد و لباس فجر در حالی روزهای پایانی خود را به سربرد، که روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، هدف از برگزاری این نمایشگاه را واگذاری امور به بخش خصوصی و سیاست‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد. از سویی دیگر به دنبال اعلام آمادگی اتاق اصناف ایران و 22 اتحادیه صنفی مسئولیت اجرایی این جشنواره به آنها واگذارشد، تا با ایجاد بازار رقابتی بتوانند، محصولات خود را از تولید به مصرف کنندگان، عرضه کنند.
اما آنچه حایز اهمیت است در برگزاری این نمایشگاه ها، فراتر از اهداف اقتصادی آن، باید سیاست های کلان فرهنگی کشور در جهت فرهنگ سازی و ارائه الگوی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی در نظر داشته باشیم. با توجه به آماج تهاجمات فرهنگی از سوی غرب این مسئله را یادآور می شود، که در برپایی این نمایشگاه ها به غیر از اهداف اقتصادی باید به اهداف فرهنگی آن بیشتر بها دهیم.
فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به برپایی پنجمین نمایشگاه بین المللی مد و لباس اظهار داشت: هنگامی که مقام معظم رهبری در تبیین سبک زندگی ایرانی- اسلامی طرح مسئله فرمودند و در این رابطه هشدار دادند، یقیقا یکی از ابعاد این نگاه به سمت وسوی شیوه زندگی ما در عرصه های مختلف نشانه می رود. که یکی از این سبک و سیاق زندگی به نوع پوشش مردم در جامعه برمی گردد.
وی افزود: مسلم است که این پوشش در سنین مختلف و در بین اقشار و قومیت¬های گوناگون و حتی نوع جنسیت افراد، تفاوتی هم بین مردان و زنان وجود ندارد، این ضرورت را ایجاد می کند که نوعی مدیریت فرهنگی متناسب با تمدن و فرهنگ ایرانی- اسلامی داشته باشیم تا از آماج تهاجم فرهنگ های غربی ایمن سازی کنیم. طبیعی است، برگزاری این نمایشگاه ها می تواند در جهت ارائه الگو درست با این اهداف مؤثر باشد.
این فعال عرصه فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: جامعه ما یک جامعه جوان است، لذا با توجه به خصوصیات جوانان و تشنه بودن آنها در مسائل فرهنگی و همچنین تنوع طلبی آنها، باید درهمه عرصه ها حرف نو و نظر و اندیشه نوینی داشته باشیم. از طرفی نوع پوشش با ظاهر جوان ارتباط مستقیم دارد، لذا می توانیم در این عرصه با ارائه مد لباس متناسب الگویی ایرانی واسلامی و ایده های مکمل در راستای احیای این فرهنگ اصیل مؤثر واقع شویم. البته ناگفته نماند هدف اصیلی برپایی این جشنواره ها همین امر بوده و هست.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و اسلامشهر یادآور شد: همان طور که می دانید، برپایی نمایشگاه، مطابق قانون مد و لباس، برعهده دستگاه های اجرایی چون وزارت صنعت و معدن و تجارت از جهت بازرگانی و همه دست اندرکاران آن است. این نمایشگاه ها مصادف با مناسبات مختلف به صورت نمایشگاه های فصلی و ... در تمام استانها و یا حتی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود که می تواند در جهت ارتقا نگاه های فوق مؤثر واقع شوند. بنابراین اگر قرار باشد که برگزاری این نمایشگاهها ما به ارائه الگوها و برندهای غربی بپردازیم ، از اصل اهدافمان در این موضوع دور شده ایم، زیرا نگاه قانون گذار و نظام جمهوری اسلامی بر این موضوع نبوده و نخواهد بود. لذا باید از دست اندرکاران برگزاری جشنواره ها بخواهیم که از ارائه ترویج برندهای غربی در این اماکن جدی پرهیز داشته باشند.
وی در پایان تصریح کرد: نکته آخر این است، که این جشنواره ها می تواند در جذب پوشش اسلامی موثر باشند؛ هرچند در برگزاری نمایشگاه ها نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که با تلاش دست اندرکاران این نقاط ضعف می تواند به حداقل برسد؛ مردم نیازمند و تشنه حرف جدید و اندیشه نوهستند. لذا ما دربحث پوشش و البسه اسلامی باید ابتکار عمل طراحان خودمان به دست بگیریم که بتوانیم برای نیاز جامعه خودمان و هم نیاز جامعه اسلامی در کشور های منطقه را تأمین کنیم و به نقطه ای برسیم که جایگاه الگوی برتر درمنطقه را به دست آوریم و حرفی برای دیگر کشورهای اسلامی در جهان داشته باشیم، چرا ایران به عنوان ام القری مسلمین بالاخص شیعیان جهان شناخته شده است.

۱۳۹۵/۱/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...