نسخه چاپی

اختصاصی نما

در انتظار اقدام و عمل

عکس خبري - در انتظار اقدام و عمل

در این گزارش می خواهیم به ذات كلمه "اقتصاد مقاومتی" بپردازیم، چرایی این نامگذاری و تاكید رهبر معظم انقلاب را دریابیم و ببینیم كه واقعا این راه حل در كشور ما عملی است یا خیر؟

سال 95 هم سال اقتصاد مقاومتی نامیده شد البته به علاوه دو کلمه تکمیل کننده اقدام و عمل.
در این گزارش می خواهیم به ذات کلمه "اقتصاد مقاومتی" بپردازیم، چرایی این نامگذاری و تاکید رهبر معظم انقلاب را دریابیم و ببینیم که واقعا این راه حل در کشور ما عملی است یا خیر؟


 مفهوم اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت. که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است. و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.
بنابراین مسئولان و اندیشمندان باید مراقب باشند در راه رسیدن به اقتصاد پویا در دام اقتصاد بسته و خود محور نیفتند. در واقع هدف در اقتصاد مقاومتی آن است که بر فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم که سد راه پیشرفت جامعه است، غلبه کرد.


ارکان اقتصاد مقاومتی

الف) مقاوم بودن اقتصاد: باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.
ب) استفاده از همه‌‌ى ظرفیتهاى دولتى و مردمى: باید به مردم تکیه کرد و بخش خصوصی را رونق داد باید به مردم اطمینان داد برای سرمایه گذاری و تولید و اینجا وظیفه دولت است که شرایط را برای این مردم فراهم کند امنیت مالی ایجاد کند و وام بدهد و مفسدان اقتصادی را رصد کرده و دور بیندازد.
ج) حمایت از تولید ملى: از صنعت و کشاورزی باید حمایت شود و در این جا تنها حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان کلان کافی نیست بلکه باید ازواحدهاى کوچک و متوسط تولیدی و سرمایه گذاری هم حمایت کرد تا تمام ظرفیت کشور برای بهبود شرایط مورد استفاده قرار گیرد.
د) مدیریت منابع ارزى: مسئله‌‌ى منابع ارزى هم مسئله‌‌ى مهمى است؛ در این زمینه هم حرفهاى گوناگونى از دولت صادر شده است اما تصمیم قاطع گرفته نشده و تا تصمیم درستی گرفته نشود و روی اجرای تصمیم پافشاری نشود این مسئله حل نمی شود.
ه) مدیریت مصرف: مصرف هم باید مدیریت شود باید جلوى اسراف را گرفت فرهنگ‌‌سازى و اقدام عملى لازم است که این وظیفه بیشتر به عهده رسانه هاست. باید به مصرف تولیدات داخلى اهمیت داد باید از خود مسئولان برای مصرف این تولیدات شروع کرد تا مردم هم به دنبال اجناس داخلی بیایند.


چرایی نامگذاری "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از زبان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز عید:

"اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد. گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است.

 آیا این اقتصاد مقاومتی تحقق پذیر است؟

کاملاً، عملاً، حتماً تحقق پذیر است؛ چرا؟ به‌خاطر ظرفیّتها؛ چون این کشور، دارای ظرفیّتهای فوق‌العاده است. من حالا چند قلم از ظرفیّتهای کشور را عرض میکنم. اینها چیزهایی است که آمارهای عجیب‌و‌غریب لازم ندارد، جلوی چشم همه است، همه می‌بینند مانند نیروی انسانی، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری؛ نرم‌افزاری مثل این سیاستهای اصل 44، سند چشم‌انداز و این کارهایی که در این چند سال انجام گرفته و همچنین زیرساخت‌های گوناگون مثل جاده و سدّ و پل و کارخانه و امثال اینها؛ اینها زمینه‌های بسیار خوبی برای پیشرفت اقتصاد کشور است، اینها ظرفیّتهای یک کشور است.

۱۳۹۵/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...