نسخه چاپی

یك فرصت با بازاری بزرگ و بازدهی بالا

خدمات چاپ و تكمیل پارچه فرصت سرمایه گذاری این نوبت است. طرحی كه بازدهی بسیار خوبی داشته و به راحتی می تواند وارد بازارهای صادراتی شود.

به گزارش نما به نقل از دریک آنلاین، در گذشته چاپ بر روی پارچه تنها توسط کارخانه ها ی تولید پارچه صورت می گرفت و سلیقه مشتریان در آن دخل و تصرفی نداشت.

اما امروزه با پیدایش دستگاه ها ی جدید چاپ روی پارچه، امکان طراحی پارچه ها یی با نقوش مورد نظر مشتریان فراهم شده است. فرصت سرمایه گذاری امروز به خدمات رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

چاپ روی پارچه

یکی از مراحلی که در بعضی از فرآیندهای تکمیل پارچه وجود دارد، چاپ روی پارچه است. این کار ممکن است روی پارچه خام یا پارچه رنگرزی شده انجام پذیرد.

چاپ کاربرد هنری است گرد آمده از دانش شیمی و مکانیک، به عبارت دیگر انجام رنگرزی موضعی روی سطح پارچه است. نوع رنگ و چاپ در پوشاک مرز نمی شناسد. با توجه به تنوع چاپ و تکنیکهای جدید در پوشاک و به روز شدن این صنعت که هر روزه به شگفتیهای آن نیز افزوده می شود. چاپ روی پارچه بسیار شبیه به چاپ سیلک است. در واقع چاپ پارچه نوعی چاپ سیلک است. با این تفاوت که رنگ‌های مصرفی در این نوع چاپ، پایه آبی دارند به عبارت دیگر حلال آن‌ها آب است منتهی بعد از نشستن رنگ بر روی پارچه روی آن ثابت می‌شود بطوریکه با شستن از بین نمیرود. چاپ پارچه نیز مانند چاپ سیلک به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود.

رنگرزی پارچه

رنگرزی یا صباغی، به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن کالای نساجی مثل الیاف، نخ، پارچه یا پوشاک در محلولی که شامل مواد رنگزا و مواد شیمیایی می‌باشد، رنگ آمیزی گردد و مولکول‌های رنگ، با دوامی نسبی با مولکول‌های کالای نساجی، پیوند محکمی برقرار نمایند. به عبارت دیگر رنگرزی مهارتی است که طی آن ماده رنگزا در درجه حرارت هدایت شده و زمان مشخص، داخل الیاف و یا کالای منسوج (بافته شده) نفوذ کرده و آن را رنگ می‌کند. رنگرزی سنتی و رنگرزی صنعتی دو روش متداول رنگرزی می‌باشند. کاربری رنگرزی سنتی با نوین شدن صنعت نساجی، رفته رفته کاهش پیدا کرده‌ است.

تکمیل پارچه

به مجموعه عملیات و مراحل انجام شده بر روی پارچه با هدف بالا بردن کیفیت و مرغوبیت آن را تکمیل کالای نساجی می‌گویند. در تولید فرآورده‌های نساجی، تکمیل به تمام مراحلی اطلاق می‌شود که نخ، پارچه و منسوجات کشباف طی می‌کنند تا ظاهری بهتر، کارایی بی‌نقص و زیر دستی لطیف و متناسب داشته باشند. عملیات تکمیل، بعد از تولید کالای نساجی اعمال می‌گردد.

در صنعت نساجی و پوشاک، تکمیل بر روی پارچه به منظور افزایش درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات دائمی، اتوپذیری و نظایر ‌آن صورت می‌گیرد. همچنین مقاوم کردن پارچه در برابر آتش، آب و حشراتی نظیر بید از دیگر اهداف تکمیل کالای نساجی است. تکمیل کالای نساجی در مراحل مختلف تولید پارچه انجام می‌شود، این مراحل ممکن است پس از بافندگی پارچه و یا پس از رنگرزی و چاپ رخ دهد، به همین منظور تکمیل کالای نساجی توسط مهندسین این صنعت به تقسیم بندی‌های مختلفی مثل تکمیل مقدماتی و نهایی و یا تکمیل موقت، دائم و ثابت تعریف شده‌است. در عملیات تکمیل، پارچه تحت اعمال شیمیایی و مکانیکی قرار می‌گیرد و علاوه بر این که ارزش تجاری آن بالاتر می‌رود، مشتری پسندتر نیز می‌شود.

بررسی بازار

تولید پارچه در واحدهای بافندگی پایان زنجیره تولید این محصول نیست و لازم است تا پارچه تولیدی در واحدهای تکمیلی رنگرزی شده و آماده مصرف گردد. لذا این فعالیت جزئی از فرایند تولید پارچه بشمار می‌رود. باتوجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای پوشاک، به مقدار تولید بیشتری برای پارچه نیاز است. همچنین در صورت داشتن کیفیت مناسب و استانداردهای لازم می توان این محصول را به کشورهای همسایه صادر کرد. همینطور با رشد صنعت و تولیدات صنعتی، مقدار مصرف پارچه‌های صنعتی و خدمات چاپ، رنگرزی و تکمیل مربوط به آن نیز افزایش می‌یابد.

با اجرای طرح حاضر و انجام فعالیت های تکمیل پارچه با کیفیت بالا می‌توان به تامین نیاز داخلی به پارچه کمک کرد و از ورود غیرقانونی مقدار زیادی پارچه به کشور جلوگیری کرد. با توجه به این موارد طرح از بازار مناسبی برخوردار خواهد بود.

سرمایه مورد نیاز

بر اساس محاسبات ما، برای ایجاد یک واحد خدمات رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت مورد نیاز می باشد. طرح از بازدهی خوبی برخوردار بوده و نرخ داخلی بازده آن حدود ۳۷ درصد می باشد. بازگشت سرمایه این طرح نیز قابل قبول بوده و حدود ۳۲ ماه می توانید پول خود را برداشت نمایید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد با ظرفیت عملی معادل۱٫۸۵۰ تن در سال ارائه شده است:

هزینه های چاپ پارچه

مزایای اجرای طرح

با توجه به مواردی چون کاهش نیاز به واردات پارچه تکمیل یافته از یک سو و نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب طرح از سوی دیگر، طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌توان معرفی نمود.

۱۳۹۵/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...