نسخه چاپی

چرا اوغلو دور و بر كردها می پلكد؟

عکس خبري -چرا اوغلو دور و بر کردها مي پلکد؟

وزیر خارجه تركیه در حالی بدون اجازه دولت مركزی عراق وارد كركوك شد و با بارزانی در مورد سوریه به توافقاتی رسید كه واكنش شدید دولت عراق و عكس‌العمل منطقی دولت سوریه نشان داد، تركیه در قمار با كردها شانسی برای پیروزی ندارد.


به گزارش نما به نقل از فارس، سفر روز پنجشنبه "احمد داوود اوغلو" وزریر خارجه ترکیه به منطقه کردستان عراق و دیدار وی با مقامات کردستان از جمله مسعود بارزانی و همچنین "عبدالباسط سیدا"، رئیس گروه موسوم به شورای ملی سوریه با واکنش شدید مقامات حکومت مرکزی عراق روبرو شد و مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد: این سفر با توجه به عدم انجام هرگونه هماهنگی با بغداد، نقض حاکمیت عراق است.

اخبار منتشر شده از این سفر حکایت از آن دارد که مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، با احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در اربیل درباره هماهنگی برای تسلط بر اوضاع در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

اوغلو در حالی بدون اجازه بغداد به کرکوک سفر کرد که آنکارا پیشتر نیز با حکومت منطقه‌ای کردستان عراق قرارداد نفتی امضا و از استراد طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس جمهوری عراق، به بغداد نیز خودداری کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه پس از این سفر بلافاصله راهی قاهره شد تا در مراسم آغاز بکار کنفرانس مخالفان سوریه در مقر اتحادیه عرب شرکت کند و در سخنرانی خود خطاب به مخالفان سوری گفت که باید با هم متحد شوند.

سیاست خارجی ترکیه با آغاز بحران سوریه در مدار کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی قرار گرفت تا دولت سوریه را سرنگون کرده و حکومت دیگر مورد رضایت غرب جایگزین آن شود.

سفرهای داوود اوغلو به کشورهای منطقه و فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ترکیه در شرایط فعلی نیز بر همین مبنا قرار گرفته است، اما در این میان حضور ترکیه در کردستان عراق و تلاش ترکیه برای وارد کردن کردستان عراق به این بازی جای تامل دارد که بخشی از این موضوع را باید در رویکرد بارزانی جستجو کرد که تلاش دارد کردهای منطقه را تحت رهبری واحد با مرکزیت اربیل گرد هم آورده و در این راستا نیز دست به اقداماتی زده که بعضاً با حکومت مرکزی عراق، ایران، سوریه و در گذشته‌ای نه چندان دور با خود ترکیه دچار مشکل شده است.

ترکیه که به نوعی با این ویژگی بارزانی آشنایی کافی دارد در شرایط کنونی اختلافات راهبردی خود با کردها را کنار گذاشته و قصد دارد حداقل بخشی از جامعه کردی را علیه سوریه بسیج کند.

حمایت ترکیه از گروه‌های مسلح سوری برای مقابله با دولت و تجهیز آنها تحت عنوان کمک به آوارگان و برپایی کمپ‌های آوارگان که به مکانی برای آموزش نظامی معارضان تبدیل شده از جمله فعالیت‌هایی است که در فضای میدانی علیه سوریه در پیش گرفته شده است.

ترکیه قصد دارد از بخشی از گروه‌های کرد علیه سوریه نهایت بهره را ببرد که حضور در کردستان عراق علیرغم دشمنی دیرینه مقامات این کشور با کردها در همین راستا قابل ارزیابی است، که البته پیشتر با ارائه پناهندگی به طارق الهاشمی نشان داد که به همراهی اهل سنت عراق در سیاست‌های خود نیز چشم امیدی دوخته است.

این رویکرد ترکیه اما همانند حرکت در میدان مین است که خطرات جدی را نیز برای خود این کشور به همراه داشته و خواهد داشت.

واکنش حکومت مرکزی عراق به این سفر که نشان از ناخرسندی شدید مقامات عراقی داشته و نیز عکس العمل سوریه که کردهای ناراضی ترکیه را تحت حمایت خود قرار داد، از جمله این واکنش‌هاست که نشان داد قمار کردستان عراق برای ترکیه جز باخت سودی نخواهد داشت.

این موضوع زمانی روشن‌تر شد که رئیس شورای رهبری PKK روز گذشته از تصرف 35 کیلومتر از منطقه‌ای در استان حکاری ترکیه خبر داده و اعلام کرد که این جریان در منطقه مذکور دست به ایجاد پایگاه‌های دائمی خواهد زد.

مقامات کرد عراق نیز دریافته‌اند که ترکیه تنها در پی تجدید امپراتوری عثمانی در منطقه است که در این مسیر هیچ فضایی برای کردهای ترک نیست تا بخواهند همانند عراق اعلام خودمختاری کرده یا حقوق خود را مطالبه کنند.

۱۳۹۱/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...