نسخه چاپی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با نما:

مسئولین برای سقوط رشد علمی كشور چاره اندیشی كنند/ پایان نامه ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند

عکس خبري -مسئولين براي سقوط رشد علمي کشور چاره انديشي کنند/ پايان نامه ها در سراشيبي سقوط قرار گرفته اند

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بازی های سیاسی و نگاه سیاسی به دانشگاه، عدم توجه به زیرساخت های علمی وعدم نظارت كافی در بخش پایان نامه های دانشجویی را از جمله علل كاهش سرعت رشد علمی كشور عنوان كرد و تصریح كرد: باید به جای پاك كردن صورت مسئله، این معضل را به صورت واقعی ببینیم و برای آن چاره اندیشی كنیم.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص وضعیت رشد علمی کشور گفت: واقعیت این است که سرعت رشد علمی کشور کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش های مراجع بین المللی، رشد علمی ما متأسفانه با دو پله سقوط مواجه شده است. این نشان می دهد که مسئولین ذیربط هرچه سریعتر باید چاره اندیشی بکنند.

وی با بیان اینکه کاهش سرعت رشد علمی کشور در حالی صورت می پذیرد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما از لحاظ عددی افزایش یافته اند، اظهار داشت: این نشان دهنده این است که باید در بخش تحصیلات تکمیلی چاره اندیشی نوینی صورت بگیرد. این اتفاق به دلیل این است که بدون نگاه به زیرساخت ها این گسترش شکل گرفته و منجر به این اتفاق غیرقابل دفاع در کشور شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بازی های سیاسی و نگاه سیاسی به دانشگاه، عدم توجه به زیرساخت های علمی وعدم نظارت کافی در بخش پایان نامه های دانشجویی را از جمله علل کاهش سرعت رشد علمی کشور عنوان کرد و تصریح کرد: باید به جای پاک کردن صورت مسئله، این معضل را به صورت واقعی ببینیم و برای آن چاره اندیشی کنیم. متأسفانه به محض اینکه موضوع کاهش سرعت رشد علمی کشور مطرح شد، عده ای آن را انکار کردند. واقعا این آسیب بزرگی است که مجامع علمی ما درگیر کارهای تبلیغاتی و نمایشی بشوند.

سلیمی با بیان اینکه ما در خصوص دانشگاه های برتر و در بخش اعطای امتیازات به آنها باید به موضوع تولید علم و تبدیل علم به فناوری توجه داشته باشیم و امتیازاتمان را واقعی تر کنیم، گفت: برخی از دانشگاه ها هستند که در سال هیچ تولید علمی ندارند و مشخص نیست اینها بر چه اساسی امتیازات لازم را از وزارت علوم اخذ می کنند. وزارت علوم باید در این مسئله تجدید نظر کند. به نظر می رسد در خصوص امتیازات ارتقاء اساتید نیز همینطور است.

وی با بیان اینکه در بخش پایان نامه ها متاسفانه باید اذعان کنیم که خرید و فروش پایان نامه به امری متداول تبدیل شده و در این خصوص نیز ما اراده و اقدام لازم را از طرف وزارت علوم ندیده ایم. تعداد زیاد پایان نامه هایی که اساتید دارند راهنمایی می کنند نیز یکی دیگر از مشکلات است؛ وقتی تعداد اساتید کم است و دانشجوی زیادی در مقطع تکمیلی پذیرفته ایم، خب کار به اینجا می رسد که دقت لازم در پایان نامه ها صورت نمی گیرد و پایان نامه ها در یک سراشیبی تندی از سقوط قرار گرفته اند که امیدواریم این موضوع نیز اصلاح بشود.

نماینده محلات و دلیجان در خصوص وظیفه مجلس در قبال کند شدن سرعت علمی کشور گفت: ما اقدامات لازم را در مجلس انجام می دهیم. در بحث قانون مشکلی نداریم و در بحث نظارت هم شاهد بودید که آقای فرجی دانا استیضاح شد و علت اصلی استیضاح، همین سقوط رشد علمی کشور بود، که متأسفانه بعضی ها آمدند قصه بورسیه ها را مطرح کردند و به افکار عمومی کد غلط دادند.

وی افزود: ما در این راستا چند جلسه هم با آقای فرهادی داشته ایم و ایشان هم وعده هایی داده اند که امیدواریم این روند اصلاح بشود.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...