نسخه چاپی

اعجوبه وارد می‌شود؛سوریان فقط طلا می‌خواهد

عکس خبري -اعجوبه وارد مي‌شود؛سوريان فقط طلا مي‌خواهد

پیش بینی‌ها حكایت از این دارد كه كاروان ورزشی ایران امشب نخستین مدال طلا خود در بازی‌های المپیك 2012 لندن را توسط اعجوبه كشتی فرنگی كسب خواهد كرد تا با این مدال طلسم مدال طلا برای ایران و حمید سوریان شكسته شود اما باید دید این كشتی‌گیر ایرانی در پیكارهای روز یكشنبه خود موفق خواهد بود؟

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، 40 سال از آخرین مدالی که فرنگی کاران ایران در بازی‌های المپیک به دست آوردند می‌گذرد اما همچنان طلسم این اتفاق شکسته نشده است،رحیم علی آبادی با مدال نقره‌ای که در المپیک 1972 مونیخ برسینه زد 4 دهه است که در بین المپیکی های ایران فرمانروایی می کند.البته قبل از مونیخ هم محمد پذیرایی تک مدال برنز فرنگی کاران را در 1960 رم گرفته بود. تا اینجای کار سهم کشتی گیران فرنگی از المپیک فقط و فقط همین 2 مدال بوده است و بس.

اما حالا شرایط برای فرنگی کاران ایرانی با 29 دوره گذشته المپیک متفاوت است. قهرمان 3 جام های جهانی اخیر خواه نا خواه شانسی به مراتب بالا تر از سایر تیم های حاضر در المپیک لندن دارد.
بهترین مدرک برای اثبات این ادعا درخشش فرنگی‌کاران ایران در مسابقات جهانی ترکیه است که با وجود اتفاقات به وجود آمده پیش از اعزام و مثبت اعلام شدن دوپینگ 2 فرنگی‌کار پرامید ایران و 2 قرعه رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای درخشان را با 2 مدال طلای نوروزی و عبدولی و تک برنز باباجان‌زاده گرفتند.گرچه تیم ملی فرنگی با یک وزن کمتر به لندن رفته اما اگر مدعی شویم 6 ملی پوش فرنگی ایران در لندن شانس مدال دارند ادعایی غیر کارشناسانه نیست.

سوریان به دنبال جاودانگی در المپیک

بوداپست مجارستان شروع طلایی حمید سوریان بود. همان جا که جوان کم سن و سال شهر ری با اعتمادی که محمد بنا به او داشت پا جای پای بزرگانی همچون فیروز علیزاده و حسن رنگرز طلایی ها پیش از خود در مسابقات جهانی گذاشت. بعد از آن درخشش خیره کننده سوریان در بوداپست 2005 حکمروایی او در 55 کیلوی جهان با تکرار 5 باره طلای جهان تداوم یافت. اما هنوز سوریان مرغوب ترین مدال عرصه قهرمانی را در ویترین افتخاراتش کم دارد. ناکامی بزرگ او در المپیک 2008 چین رقم خورد و او در عین ناباوری حتی دستش به برنز المپیک هم نرسید و سردار کشتی فرنگی ایران در حسرت مدال المپیک ماند.

سوریان بعد از ناکامی در المپیک بیست و نهم و بازی های آسیایی نتوانست آن طور که باید و شاید خودش را پیدا کند و حتی قصد خداحافظی را داشت اما باز هم این محمد بنا بود که زمینه را برای حضور دوباره سوریان فراهم کرد و حالا سوریان دور خیزی دوباره خواهد داشت برای فتح سکوی المپیک. عمده سوریان 2012 البته تفاوتی بزرگ با سوریان المپیک چین دارد و آن این است که در چین بنایی وجود نداشت تا حمید در کنارش افتخار آفرینی کند اما لندن بنا و سوریان را با هم پذیرایی می کند که طلای المپیک درحضور این 2 کنار هم چاره ای جز تسلیم شدن ندارد. اتفاقی که می تواند در پایان احتمالی راه قهرمانی سوریان کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کند. چیزی تا تکرار تاریخ برای سوریان باقی نمانده است. حمید امروز این فرصت را دارد تا برای کشتی ایران سرداری کند. سوریان در صورت کسب مدال در لندن با توجه به کسب مدال در وزن نخست کشتی فرنگی تاریخ را تکرار خواهد کرد.

رقیبان سوریان برای صید مدال

روشن بایراموف آذربایجانی جدی‌ترین رقیب سوریان در راه قهرمانی در المپیک محسوب می‌شود. وی که در غیاب سوریان طلای 2011 جهان را به دست آورد ، مدال نقره المپیک 2008، نقره جهان در سال 2006 و برنز 2009 جهان را در کارنامه دارد.

البک تاژی‌یف (نقره 2011 جهان) از بلاروس، لی شوجین (برنز 2011 جهان) از چین، چوی جیو جین از کره‌جنوبی (نقره 2010 جهان)، هاکان نیبلوم دانمارکی (برنز 2009 جهان و نفر هشتم المپیک 2004 آتن)، اسپنسر مانگو آمریکایی (نفر هشتم المپیک 2008 پکن)، پیتر مودوس مجارستانی (نفر پنجم جهانی 2010 و 2011)، یون چول از کره شمالی، کوهی هاسه‌گاوا از ژاپن، خاویر دومینیگو از کوبا، محمد ابوحلیما قهرمان آفریقا از مصر، آلکساندر کاستادینوف از بلغارستان، ویگار رجیموف اوکراینی، آرسن ارالی‌یف قرقیزستانی و المورات تسمورادف ازبکستانی از دیگر مدعیان این وزن در المپیک هستند.

بازخوانی مسیر سوریان تا مدال طلا

سوريان با قرعه‌اي كاملا مناسب با حريفاني از مراكش، بلاروس، ژاپن و دانمارك روبرو خواهد شد. در طرف ديگر جدول كشتي‌گيران تركيه، روسيه و آذربايجان حضور دارند تا شرايط براي فيناليست شدن قهرمان پنج دوره‌رقابت‌هاي جهاني كشتي فرنگي هموارتر باشد.



سوريان در دور نخست استراحت خواهد كرد و در دور دوم به مصاف آرسن الاريف از قرقيزستان مي‌رود. برنده‌ اين مسابقه در مرحله‌ بعد به مصاف يكي از دو كشتي‌گير ازبكستان و مجارستان خواهد رفت.

سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي درباره‌ قرعه سوريان گفت: سوريان قرعه خوبي دارد و همين مساله توقع ها را از او بالا مي‌برد. اگر كشتي‌گير ژاپني بتواند به مرحله‌ي بعدي صعود كند‌، سخت‌ترين حريف او خواهد بود. سوريان كشتي‌گير قرقيزستان را در رقابت‌هاي اوكراين شكست داده و اوكرايني‌ را هم در رقابت‌هاي گزينشي مغلوب كرده است. كشتي‌گير بلاروسي هم به سادگي در جام جهاني به حميد باخت. سوريان تمام حريفانش را مي‌شناسد و اميدواريم بتواند با تفكر المپيكي آنها را شكست دهد.

نحستین کشتی حمید سوریان از ساعت 17:06 دقیقه به وقت تهران از شبکه سوم سیما و رادیو ورزش به صورت زنده و مستقیم روی انت خواهد رفت تا علاقمندان به این پیکارها بتوانند در جریان مسابقات نمایندگان ایران قرار گیرند.

۱۳۹۱/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...