نسخه چاپی

سهم ناچیز ایران در صادرات گیاهان دارویی

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی كشور گفت: بیشتر گیاهان دارویی كشور بوسیله دلالان و واسطه ها و به صورت فله ای صادر می شود و به همین علت سهم ناچیزی نصیب ایران می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور در همایش گیاهان دارویی، معطر و ادویه ای در گنبدکاووس گفت: بیشتر گیاهان دارویی کشور بوسیله دلالان و واسطه ها و به صورت فله ای صادر می شود و به همین علت سهم ناچیزی نصیب ایران می شود.

رضایی افزود : گیاهان دارویی ایران پس از صادرات به کشورهای دیگر، فرآوری شده و دوباره بخش قابل توجه آن به کشور وارد و با قیمت بالا به مردم عرضه می شود.

وی گفت :بیش از 2 هزار گونه گیاه دارویی در کشور شناسایی شده که حدود 300 گونه آن در صنایع دارویی، غذایی و مواد بهداشتی قابل استفاده است .

محمد باقر رضایی با بیان اینکه بین 10 تا 15 گونه گیاهی دارای ظرفیت اقتصادی قابل توجه هستند افزود:گونه هایی نظیر بابونه، آویشن، گل محمدی، زعفران، باریجه، کتیرا، نعناع، پنیرک و آنغوزه برای کشت در مناطق با اقلیم خاص معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته با مدیریت نادرست و حتی چرای بی رویه مراتع بسیاری از این گونه ها از بین رفته و توجهی نیز به حفظ گونه های موجود نمی شود گفت: احیا و حفظ گونه های دارویی نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح است و در همین زمینه انجمن علمی گیاهان دارویی کشور بحث ساماندهی گونه های گیاهی را در حال انجام دارد.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور، به کاهش 50 تا 70 درصدی بیماری ها بویژه در مناطق روستایی با احیاء گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: احیا و توجه به گیاهان دارویی مصداقی از تحقق اقتصاد مقاومتی است .

رضایی گفت: درحال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور 70 هزار هکتار می باشد که با توجه به اقلیم آب و هوایی و کمبود منابع آبی، قابلیت افزایش تا 500 هزار هکتار بویژه در اراضی دیم را دارد.

نخستین همایش ملی یک روزه گیاهان دارویی، معطر و ادویه ای امروز در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد.

دبیر این همایش گفت: 257 مقاله به این همایش ارسال شده بود که 240 مقاله علمی پذیرفته شد.

علی حشمت پور افزود: 13 مقاله به صورت سخنرانی در این همایش ارائه شد.

گلستان 22 گونه گیاه دارویی مهم دارد.

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...