نسخه چاپی

اوحدی: منتظر پاسخ سعودی‌ها هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاكرات انجام شده با طرف سعودی در مورد نحوه صدور ویزا برای زائران ایرانی گفت: همچنان در انتظار پاسخ آنها هستیم اما در مذاكرات مشخص شد كه گویا حكم مأموران خاطی فرودگاه جده صادر شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سعید اوحدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به بیان روند مذاکرات انجام شده با سعودی‌ها پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به تأخیر ۳ ماهه در انجام مذاکرات جهت عقد قرارداد حج ۹۵ گفت: فضای مذاکرات متأثر از ۳ موضوع حوادث حج سال گذشته و فرودگاه جده، تأخیر ۳ ماهه و همینطور قطع روابط سیاسی دو کشور بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد جلسه اول هیأت ایرانی با عربستانی گفت: روز اول وزیر حج عربستان ریاست هیأت سعودی را بر عهده داشت که قوانین و مقررات مربوط به حج را مطرح کرد و اعلام کرد که بعد از حوادث مناء کارهای زیادی انجام داده اند . بعد از پایان صحبت‌های او نوبت ما رسید که حرف ها را بزنیم.

وی ادامه داد: موضوع اولی که بیان کردیم امنیت زائران بود که برای ما بسیار حیاتی است و این مورد ۲۰ پیشنهاد مشخص و راهکار برای تأمین امنیت زائران آماده کردیم که به آنها ارائه شد.

همچنین تاکید کردیم که زائران ایرانی حق دارند از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند چرا که همه ساله شاهد فوت تعدادی از زائران، گم شدن پاسپورت، سرقت اموال و تصادف زائران هستیم بنابراین نیاز است که زائران به خدمات کنسولی دسترسی داشته باشند.

اوحدی با بیان اینکه به طرف سعودی اعلام شد که ایران حجی را قبول دارد که امنیت و حفظ کرامت و احترام زائر در آن لحاظ شود، گفت: از آنها خواستیم تا در مورد پروازهای ماهان به طور دقیق اظهار نظر کنند همچنین با توجه به جلسات متعددی که قبل از سفر با امیر عبداللهیان، عراقچی و ظریف داشتیم و آنها اعلام آمادگی برای فراهم کردن تمام تمهیدات لازم کرده بودند به طرف سعودی گفتیم ما آماده هستیم تا شما از طریق حافظ منافع خود صدور ویزا را انجام دهید و ما نیز تمهیدات لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بعد از صحبت‌های ما، وزیر حج عربستان رو کرد به نماینده وزیر خارجه آل‌سعود و از او خواست تا پاسخ هیأت ایرانی در خصوص چگونگی صدور ویزا را بدهد که آنها گفتند در این مورد کارگروهی تشکیل شده تا به راهکاری مناسب برسند و پاسخ را قبل از عزیمت هیات ایرانی به ایران می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین درخواست ملاقات رئیس سازمان هوایی دو کشور را داشتیم که این مورد نیز صورت گرفت ضمن اینکه نماینده وزیر کشور عربستان در مورد فعالیت‌های فرهنگی ایران پرسید که من گفتم ۴ دعای کمیل سال گذشته با مجوز وزیر کشور آل‌سعود برگزار شده، در این هنگام او اعتراف کرد که شاخص‌ترین زائر از نظر نظم و ادب اسلامی زائران ایران هستند.

اوحدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری مراسم برائت از مشرکین گفت: مباحث فرهنگی ما مانند سنوات گذشته انجام می‌شود و این یکی از ۱۱ بندی است که ما در تفاهم‌نامه بر آن تاکید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه آماده شد مشاهده کردیم که مواردی از جمله نحوه استفاده از هواپیما و صدور ویزا در آن ذکر نشده است بنابراین در روز بعد بر سر این موارد بحث کردیم و تأکید کردیم که موضوع استفاده حقوق کنسولی برای ما بسیار مهم است.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در موضوع تامین امنیت زائران و استفاده از دستبندهای الکترونیکی به ما اعلام کردند واردات رهیاب به عربستان ممنوع است و آنها خودشان این سیستم را تهیه کرده و در اختیار ما می‌گذارند. در پایان به ما گفتند که تفاهم‌نامه فوق را امضاء کنید و ما بعداً درخصوص صدور ویزا به جمع‌بندی می‌رسیم که ما به صراحت اعلام کردیم که موضوع ویزا باید به عنوان یک بند در تفاهم‌نامه ذکر شود.

اوحدی در خصوص پاسخ هیأت عربستانی پیرامون چگونگی صدور ویزا گفت: همچنان منتظر اعلام نظر آنها هستیم و قرار شد برای هیأت ایرانی مجدداً ویزا صادر شود تا به مذاکره با آل‌سعود برویم.

وی با بیان اینکه سهمیه حجاج ایرانی برای تعداد ۶۴ هزار نفر عنوان شده است، گفت: البته عربستانی‌ها برای اولین بار اعتراف کردند سهمیه ایران با توجه به جمعیت ۷۸ هزار نفر است که این موضوع از سال آینده اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص تعداد ثبت‌نام زائران در فراخوان‌های اول و دوم سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ما پیش‌بینی‌مان برای ثبت‌نام دور اول ۴۰ هزار نفر بود اما ۱۰ هزار نفر ثبت نام کردند و در فراخوان بعدی نیز ۷ هزار نفر؛ معتقدیم که اگر جواب سعودی‌ها مثبت باشد مشکلی برای پر کردن ظرفیت اعزام‌ها نخواهیم داشت چرا که ۱.۵ میلیون نفر در انتظار تشرف به خانه خدا هستند.

اوحدی درخصوص مجازات خاطیان فرودگاه جده گفت: در مذاکرات به وزیر حج عربستان گفتیم که تعلل در صدور حکم این خاطیان شائبه‌هایی به وجود آورده چرا که شما قبلاً اعلام کرده بودید که اشد مجازات را در حضور خانواده‌های قربانیان در نظر می‌گیرید که وزیر حج عربستان گفت: من تعجب می‌کنم که چرا حکم دادگاهی که صادر شده است اعلام نشده.

اوحدی در مورد دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل گفت: آنها گفتند یک تا ۱.۵ ماه آینده پرداخت می‌شود و همچنین در مورد مناء نیز ما با استناد به احکام اهل تسنن و تشیع ثابت کردیم که کشته شدن زائران در جمع نیازمند دیه است و این بر عهده حاکم است.

اوحدی درخصوص صحبت‌های پیرامون صدور ویزا در کویت گفت: ما هیچ پیشنهادی به جز همان مورد که اعلام کردیم به عربستانی‌ها نداده‌ایم و همینطور آنها نیز هیچ هشداری در خصوص فعالیت‌های فرهنگی به ما نداده‌اند.

وی درخصوص اظهارات روز گذشته وزیر ارشاد که فضای مذاکرات را سرد و تحکم‌آمیز دانسته بود، گفت: این طبیعی است که در شرایط سیاسی کنونی فضای مذاکرات سرد باشد اما در مورد تحکم‌آمیز بودن، این موضوع در نحوه تنظیم تفاهم‌نامه مشاهده شد که آنها آن را یکطرفه تنظیم یا به صورت «صورتجلسه» به ما ارائه کردند که ما نسبت به آن اعتراض کردیم و متن تغییر کرد.

وی تأکید کرد: در مجموع ما همچنان منتظر پاسخ سعودی‌ها هستیم و تصور می‌کنم تا زمانی که بتوانیم مقدمات اجرای حج را فراهم کنیم مشکلی درخصوص انتظار نداریم گرچه اکنون نیز برای برگزاری دوره‌های آموزشی زائران دیر شده است.

در ادامه این نشست، پرورش رئیس سازمان هواپیمایی ایران نیز گفت: سعودی‌ها بندی را در تفاهم‌نامه قرار داده بودند مبنی بر اجازه استفاده ایران از شرکت هواپیمایی ثالث که ما نسبت به آن اعتراض کردیم و آن بخش حذف شد.

وی در خصوص خبر روزنامه عکاظ مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایرانی بر فراز عربستان گفت: برداشت من این است که مصاحبه قبل از تفاهم‌نامه انجام شده و یا فردی که مصاحبه کرده از تفاهم‌نامه اطلاعی نداشته است.

۱۳۹۵/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...