نسخه چاپی

درایتی: برخی به دنبال تخریب ذهن مراجع درباره دولت‌اند

مشاور رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت می گوید: زمینه‌های تخریب سازمان‌یافته دولت هاشمی نزد حوزه كم بود.

به گزارش نما آنا نوشت: حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، مشاور رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت در ارزیابی خود از رابطه دولت روحانی با حوزه علمیه و نهاد مرجعیت اظهار کرد: دولت به تناسب مسائل ویژه‌ای که مطرح می‌شود، سعی می‌کند با حوزه ارتباط برقرار کند و افراد خود را برای توضیح دادن مسائل به دیدار مراجع تقلید می‌فرستد و مراجع هم معمولا از این نوع ارتباط استقبال می‌کنند. ظاهر قضیه این است که دولت در حال ایجاد یک رابطه انسجام یافته‌تر با حوزه است اگرچه ساز و کار این قضیه آنچنان که باید در دولت شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: باید یادمان باشد این احتمال زیاد است که دولت با یکسری از هجمه‌های ویژه از سوی محافلی روبه‌رو شود. یکی از جاهایی را هم که تلاش می‌کنند از طریق آن دولت را تخریب کنند، تخریب ذهن مراجع و دادن اطلاعات غلط به حوزه است. بنابراین دولت باید ارتباط خود را به شیوه‌ای سازمان‌دهی کند که زمینه‌های این اتفاق فراهم نشود. امیدواریم که دولت به‌هرصورت بتواند به یک نظم و انضباطی در ارتباط خود با حوزه برسد که به صورت مرتب گزارش‌هایی برای تنویر افکار مراجع تقلید ارسال کند تا به این تریبب آقایان در جریان امور قرار برگیرند.

درایتی افزود: در مجموع الان به نظر می‌رسد که دولت سعی کرده است یک رابطه‌ای به تناسب اتفاقات و مناسبت‌ها با بزرگان حوزه و مراجع شکل دهد که ارتباطات حفظ شود. ولی من تصورم این است دولت در برقراری ارتباط انسجام یافته با مجموعه بدنه حوزه دچار ضعف و مشکل است که این مسئله نباید از نظر دولت نادیده گرفته شود. در حوزه به غیر از بخش مراجع تقلید، بدنه حوزه هم هست که باید زمینه‌های ارتباط با آن‌ها برقرار شود.

برخی تخریب دولت از مسیر قم را دنبال می‌کنند

این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال آنا که «چه شرایطی باعث برقراری رابطه دولت با مراجع و بهبود ارتباط با حوزه شده است؟»، تصریح کرد: طبیعی است که این برقراری رابطه و گسترش آن به خاطر نظر خود آقای روحانی بوده است که ایشان رفت‌وآمد بیشتر و بهبود رابطه با حوزه را مد نظر قرار داده است. به‌هرصورت روحانی اهتمام بیشتری کرده و از وزرا و افراد خود خواسته که این رابطه را افزایش دهند. احتمالاتی که خود آقای روحانی می‌داده است طبیعی بود باعث شود توجه آقای روحانی را به اهمیت این کار جلب کند. ولی هنوز تا رسیدن به یک شرایط ایده‌آل، کار و زمان نیاز است.

درایتی اضافه کرد: باید گفت که رابطه با مراجع تقلید نیازمند یک رابطه منسجم با علما و فضلای حوزه علمیه هم هست که به نظر می‌رسد در دولت روحانی نسبت به آن کاستی‌های زیادی وجود دارد. این مسئله اگر نادیده گرفته شود ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

این فعال سیاسی گفت: در یک سال پیش‌رو تا انتخابات ریاست جمهوری، من احتمال این را می‌دهم کسانی که کارشان فقط تخریب است از مسیرهایی برای تخریب دولت ورود پیدا کنند و یکی از جاهایی که همواره مد نظر قرار داشته‌اند حوزه علمیه بوده است و دولت باید نسبت به این قضیه حساسیت بیشتری داشته باشد.

حوزه اولین نهادی بود که نسبت به احمدی‌نژاد واکنش نشان داد

درایتی در مقایسه نوع ارتباط دولت روحانی با حوزه علمیه قم نسبت به دولت‌های قبلی گفت: در ابتدای روی کار آمدن احمدی‌نژاد تصور می‌شد که او بتواند رابطه بیشتری را با حوزه علمیه داشته باشد. اقداماتی هم انجام داد. ولی به نظر من شاید حوزه از اولین نهادهای اجتماعی بود که نسبت به رفتار احمدی‌نژاد عکس‌العمل نشان داد و بعد از مدتی که گذشت با توجه به رفتار و عکس‌العمل‌هایی که احمدی‌نژاد انجام می‌داد و مواضعی که نسبت به مسائل می‌گرفت، کم‌کم رابطه بین آقای احمدی‌نژاد و مراجع بنام حوزه، دچار مشکل شد. اواخر نیز رابطه به شکلی درآمد که به هیچ عنوان مراجع تقلید با ایشان ملاقات نمی‌کردند و حتی وقتی ایشان به قم می‌آمد، مجبور بود با افراد خاصی ارتباط برقرار کند. به نوعی احساس می‌شد که کلیت بزرگان حوزه نسبت به احمدی‌نژاد حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و در کل ارتباط مد نظر او با بزرگان حوزه قطع بود.

ضعیف‌ترین ارتباط با حوزه را احمدی‌نژاد داشت

وی اضافه کرد: آن‌هایی که در قدرت هستند و به یک شکلی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند مانند برخی نهادهای نظامی و شبه‌نظامی سعی کردند که ارتباط احمدی‌نژاد را با بدنه حوزه حفظ کنند. ولی به‌هرصورت آن رابطه‌ای که تصور می‌شد برقرار نشد و شاید ضعیف‌ترین ارتباط با حوزه را احمدی‌نژاد داشت نه اینکه او نخواسته باشد این اتفاق بیفتد، بلکه به علت نوع رفتاری که داشت، اصولا بزرگان از اینکه با او ارتباط بگیرند، ابا داشتند.

هاشمی، خاتمی و روحانی با مختصات حوزه آشنا هستند

درایتی در ادامه مقایسه خود تصریح کرد:دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی یک فرق ماهوی با احمد‌نژاد داشته‌اند. چون هر سه نفر روحانی بودند و با مکانیسم و خصوصیات حوزه آشنا بودند و در نتیجه ارتباط بهتری با بزرگان حوزه برقرار کردند. گذشته از اینکه این سه نفر چهره‌های شناخته‌ شده‌ای برای حوزه بودند، خصوصیات این‌ها را فضلای حوزه می‌شناختند و طبیعی بود که ارتباط بهتری برقرار شود.

وی تأکید کرد:‌ آقای روحانی سابقه نستبا طولانی در حوزه دارد و خصوصیات حوزه را می‌شناسد. از طرفی روحانی بعد از حل‌وفصل مسائل اولیه تلاش کرد تا ارتباط خود را با مراجع برقرار کند و برای شنیدن نظرات آقایان و دادن اطلاعات لازم اقدام کند. البته در سه دولت هاشمی‌، خاتمی و روحانی نوع مسائل و مشکلات با همدیگر متفاوت بوده است.

درایتی گفت: در دولت هاشمی زمینه‌های تخریب حداقل به صورت سازمان‌یافته کمتر بود و آقای هاشمی مشکل چندانی از این بابت نداشت.

دولت روحانی مراقب باشد

درایتی درباره فعالیت علیه دولت روحانی در حوزه، طی مدت باقی مانده از عمر دولت یازدهم اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم به شکل روشن و شفافی این‌گونه رفتارها را ببینیم. ولی به نظر من زمینه‌ها وجود دارد. اگرچه حساسیت آن دوران کمتر شده است چون آقایان بعد متوجه شدند بسیاری از این خبرها و حرف و حدیث‌ها دروغ است و به خاطر استفاده ابزاری از حوزه و مرجعیت برای تقابل سیاسی است. ولی دولت روحانی باید مراقب باشد که اگر کمبودی باشد، رقبا نخواهند گذشت و سعی‌ می‌کنند که از آن بهره‌برداری کنند.

۱۳۹۵/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...