نسخه چاپی

وام 10 میلیونی ازدواج نیامده رفت!

مصوبه مجلس در افزایش سقف وام ازدواج و تعیین 10 میلیون تومان به عنوان تسهیلات ازدواج، قانون و لازم‌الاجراست اما در مقابل بانك‌ها با بهانه كمبود منابع و تامین نشدن مطالبات خود در این زمینه از اجرای آن خودداری می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز،مدت‌زمان زیادی از تصویب وام 10 میلیونی ازدواج و افزایش سقف این تسهیلات توسط وکلای ملت نگذشته است اما همزمان با اعلام این خبر و شکل‌گیری امید در جوانان موج اشکال‌تراشی و بهانه‌جویی بانک‌ها هم شکل گرفت.
این در حالی است که بالارفتن سن ازدواج در کشور و تغییر هرم سنی جمعیت به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی همواره از سوی کارشناسان مورد تذکر قرار گرفته است اما با این وجود اقدام عملی برای تغییر این شرایط و ارائه تسهیلات ویژه برای جوانان تاکنون آن‌طور که باید مورد توجه دولت قرار نگرفته است. شرایط سخت اقتصادی و تورم لجام‌گسیخته هم مبلغ پیشین وام ازدواج را در عمل بی‌تاثیر کرده و هیچ‌یک از جوانان با مبلغ 3 میلیون تومانی وام ازدواج نه‌تنها برای تشکیل زندگی مشترک ترغیب نمی‌شوند بلکه به طور کامل از وجود حمایت‌های دولتی در این مسیر نیز ناامید خواهند شد. در همین حال اقدام بهارستان‌نشینان در افزایش 7 میلیون تومانی وام ازدواج را می‌توان یکی از برنامه‌های مثبت در فراهم آوردن تسهیلات تشویقی و کمک به قشر جوان قلمداد کرد اما وام 10 میلیونی ازدواج هنوز از بهارستان خارج نشده به سد محکم بانک‌ها برخورد کرد و به قول معرف نیامده از دسترس جوانان خارج شد.


پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج ممکن نیست
هنوز مهر مصوبه افزایش سقف تسهیلات ازدواج خشک نشده بود که رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها آب پاکی را روی دست جوانان ریخت و به صراحت اذعان داشت پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج ممکن نیست. به گفته عبدالناصر همتی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها، افزایش 3 برابری تسهیلات ازدواج در بودجه ۱۳۹۵ با توجه به منابع محدود قرض‌الحسنه بانک‌ها نمی‌تواند عملیاتی شود، چراکه بانک‌ها جهت پرداخت این تسهیلات، منابع مالی محدودی دارند.

وضعیت مبهم یک مصوبه قانونی

نکته جالب ماجرا اینجاست که مصوبه مجلس در افزایش سقف وام ازدواج و تعیین 10 میلیون تومان به عنوان تسهیلات ازدواج، قانون و لازم‌الاجراست اما در مقابل بانک‌ها با بهانه کمبود منابع و تامین نشدن مطالبات خود در این زمینه از اجرای آن خودداری می‌کنند. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که چنانچه بانک‌ها برای افزایش سقف وام ازدواج اقدام کنند این احتمال وجود دارد که تعداد پرداختی‌ها را کاهش داده و به عنوان مثال تنها به یک سوم تقاضاهای موجود پاسخ دهند. این در حالی است که در شرایط فعلی که وام ازدواج 3 میلیون تومان در نظر گرفته شده هنوز تعداد زیادی از زوجین در صف انتظار به سر می‌برند و برای دریافت همین مبلغ اندک هم با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند.

کاسبی بانک‌ها با پول مردم

اما طرف دیگر ماجرا نمایندگان مجلس قرار دارند که با جدیت مخالف دیدگاه بانک‌ها در این زمینه هستند و معتقدند سوء‌مدیریت در بانک‌ها باعث هدر رفت منابع و دوری جوانان از وام 10میلیونی ازدواج شده است.
مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه انحراف‌های موجود در سیستم بانکی کشور مردم را از دریافت تسهیلات محروم کرده است، اظهار داشت: نظام بانکی عادت کرده پول‌های مردم را جذب اما صرف کاسبی خود کند.
رحماندوست درباره برخی اظهارات مبنی بر امکانپذیر نبودن اختصاص وام 10 میلیون تومانی ازدواج به زوجین، خاطرنشان کرد: اگر از ابتدا جلوی انحراف در سیستم بانکی گرفته شده بود امروز شاهد تصورات برخی افراد مبنی بر غیرعملیاتی شدن ارائه وام ازدواج نبودیم.


خودرو آری، جوانان خیر!

یکی دیگر از نکاتی که درباره سرکوب وام 10 میلیونی ازدواج از جانب بانک‌ها قابل طرح و بررسی است ایجاد توقع و امیدواری جوانان به پرداخت چنین تسهیلاتی است. تصویب این موضوع در مجلس موجی از امید را در جوانان ایجاد کرد و باعث شکل‌گیری توقع در بین خانواده‌ها شد اما از سوی دیگر بانک‌ها به دلیل تامین نشدن منابع و ابهام در زمینه فراهم آوردن بودجه این تسهیلات مالی طرح مجلس را ناتمام گذاشتند. این زمان پرسشی که ذهن جوانان را به خود درگیر کرده این است که چطور دولت برای خالی کردن انبار خودروسازان منابع کافی را در اختیار بانک‌ها قرار داد اما برای جوانان کفگیرش به ته دیگ خورده است. این درحالی است که رکود آمار ازدواج جوانان به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به رکود صنعت خودروسازی برخوردار است اما به نظر می‌رسد چندان که باید اجرای این مصوبه مورد توجه بانک‌ها قرار نگرفته است. البته آن‌طور که رحماندوست، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است مجلس در بحث نظارت بر عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام به زوج‌های جوان وارد عمل خواهد شد.

۱۳۹۵/۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...